این پژوهشگر خراسانی ادامه داد: ایوان در مساجد شبستانی کم کم جای خود را باز کرد و در نهایت در سال 363 هجری قمری در مسجد جامع نیریز و زودتر یا دیرتر از آن در مسجد جامع که
برچسب ها: ایران – مسجد – ایرانی – مسجدالنبی – معمار – در ایران – تغییر و تحولات
آخرین اخبار سرویس:
«مسجد جامع افین» امانت دار سنت های معماری ایرانی
«مسجد جامع افین» امانت دار سنت های معماری ایرانی
وی ادامه داد: جالب و قابل تامل است که معمار ایرانی همواره امانت دار ارزش های پذیرفته شده تاریخی در ایران زمین بوده است؛ به عنوان مثال ایوان و چهار طاقی 2 عنصر اصلی در معماری ایران پیش از اسلام بوده و معمار مسجد فهرج خط بام دهانه میانی شبستان را بلندتر گرفته تا خاطره ایوان را تداعی کند، در همان مسجد طاق ها مانند دوران ساسانی تخم مرغی و گنبدها عرقچین هستند.
مسجد مهم ترین نماد اعتقادی، فرهنگی و هنری در ممالک اسلامی است که در طول زمان همواره از تغییر و تحولات اجتماعی و اقلیمی تاثیر پذیرفته و دگرگون شده است.
دیگر اجزا و اندام ها مانند مصالح، ستون ها، طاق ها، گنبدها و نغول های تزیینی تداوم سنت های گذشته است.
همه حقوق این سایت برای قطره محفوظ است. قطره مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد.
تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.