پروژه های معماری معاصر ایران معماری معاصر ایران | dr-architecture

معبد جایی برای زاهدان خدا بود و در آنجا مجسمه‌ها، کلاه خودها و اسلحه‌ها را به عنوان صدقه رها می‌کردند. فضای داخل معبد یا سلا به عنوان جا خزینه قرار می‌گرفت و معمولاً یک ردیف دیگر از ستون داشت. با پیشرفت تکنولوژی در ایجاد طرح‌های سخت و پیچیده سیستم‌های رایانه‌ای مدرن نقش مهمی را در معماری اسلامی مدرن ایفا کردند. سبک معماری ‌مدرن در ایران با معمارانی شروع شد که در خارج از ایران تحصیل کرده بودند.

معماری قاجار باعث شد اصول معماری‌های سنتی ایرانی برتری یابد و در همین دوره فضا برای خلاقیت و نوآوری معماران ایجاد و تغییرات مثبت و مدرن در معماری ایران به وجود آمد. مدرسه باوهاوس از آثار معماری مدرن توسط والتر گروپیوس در سال ۱۹۱۹ طراحی و ساخته شد. هر چند که در معماری امروزی و مدرن کمتر از این بافت ها و نقوش سنتی استفاده می شود، اما بعضی از معماران مشهور و اصیل با تلفیق معماری سنتی ایرانی با نوع مدرن آن، سعی بر زنده نگه داشتن اصول معماری سنتی ایرانی و بقای حیات آن دارند. معمولا در این نوع معماری، فضایی در نظر گرفته می شد که برای مهمانان خانه بود و به شاه نشین معروف بود، این محیط معمولا تزئینات خاص و منقوشی داشت و با آینه کاری و نقاشی های خاص و استفاده از کاشی های سنتی و زیبای ایرانی تزئین شده بود. یکی از نکات بسیار جالب و مورد توجه در معماری سنتی ایرانی، تمرکز بر عناصر خاک، باد و آفتاب است. رشته معماری دو جنبه هنری و فنی دارد زیرا در درس های ارائه شده دروسی مانند طراحی ، زیبا شناسی که جنبه هنری رشته و همچنین دروسی مانند سازه های بتنی و فلزی ، مقاومت مصالح وجود دارد که به جنبه فنی این رشته مربوط می شود .

مدرسه معماری داخلی

نقش پناهگاهی نیز گاه روی جهت‌گیری و شکل ساختمان اثرگذار است، ولی بیش‌ترین اثر آن را در پوستهٔ ساختمان – حد فاصل آن با فضای بیرون- می‌توان مشاهده کرد. نقش پناهگاهی یک ساختمان بر روی سیستم‌های مکانیکی درون ساختمان هم اثرگذاری ویژه‌ای دارد. در ایران، تا پیش از حملهٔ اسکندر و در شیوهٔ معماری پارسی با الهام از معماری تمدن اورارتو شیوهٔ دوم رواج بیش‌تری داشته‌است، که این را می‌توان در تخت جمشید ناظر بود. از شیوهٔ معماری پارتی به بعد، در دوران ساسانیان با الهام از معماری عیلام و در معماری دوران اسلامی، روش اول تبدیل به روش رایج ساخت‌وساز شد. حدود ۲۰ سال قبل از میلاد، ویتروویوس معمار رومی چیزی را که امروز نخستین کتاب باقی‌مانده در باب معماری شناخته می‌شود را نوشت. این کتاب به عنوان تنها نوشته دربارهٔ معماری یونان و روم باستان از اعتبار والایی در میان معماران بهره‌مند بوده و برای قرن‌ها مأخذ اصلی بیش‌تر نظریه‌های معماری به‌شمار می‌رفته‌است.

رنگ در معماری[ویرایش]

این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. معمار باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد. در تعریفی دیگر معماری یک اشتیاق، یک حرفه و همچنین یک علم برای کسب و کار است. معماری به عنوان یک هنر اجتماعی و همچنین یک علم سحرانگیز شناخته شده است.

  • • ‎ ‎ایجاد و توسعه‌ی پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز به منظور تأمین ‏اطلاعات و ارتقای علوم و خدمات مورد نیاز پژوهشگران، متخصصین و ‏سایر مخاطبان.
  • این سبک، که در دهۀ ۱۹۸۰ در امریکا، انگلستان، و ژاپن ظهور کرد، کارکردگرایی جنبش مدرن را مردود می شمارد و آمیزه ای التقاطی از سبک ها و نقش مایه های غالباً کلاسیک را جانشین آن می کند.
  • با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارائه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن‌ها خبره گردد .
  • اساسی ترین خصوصیت های سبک گوتیک؛ ستون‌های باریک، قوس‌ها و انحناهای نوک تیز، مناره‌های پرپیچ و خم و ستون‌های اصلی قوسی شکل می‌باشد .
  • معمار در واقع ناظر پایانی و هماهنگ کننده تمامی نقشه های یک بنا ازجمله نقشه های طراحی، معماری، محاسبات سازه ای، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی می باشد.

فام‌های چرخهٔ مجله خبری معماری صد در صد خالصند ولی در طبیعت به ندرت می‌توان فام خالصی یافت. همچنین، کمتر رنگیزه‌ای حد اشباع فام مربوط به در چرخهٔ رنگ را داراست. در چرخهٔ رنگ، فام‌های ثانویه و ثالثه‌ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته‌اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنار هم ساده‌ترین هماهنگی رنگی را ایجاد می‌کنند.

http://e-games.ir

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان