اختتامیه مسابقه از باغشهر تا باغِ‌شهر در اصفهان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی افزود: اوج تحقیقات و تدریس ابن سینا بین ۱۴ تا ۱۸ سال در اصفهان رخ داد که مدرس ابن سینا یکی از جلوه‌های ناشناخته به عنوان سرمایه‌ای در این استان است که بدان توجه نمی‌شود و باغ گل‌ها هم از دیگر ظرفیت‌های اصفهان است.

مدیر مسابقه نیز در این برنامه جزئیاتی از برگزاری مسابقه ارائه کرد و گفت: ۲۹۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از اردیبهشت ماه تا ۱۸ خرداد ماه و آماده سازی فراخوان سعی کردیم نظرات و اهداف مسابقه را پیگیری کنیم.

مجید عرفان‌منش با اشاره به این مسابقه گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز به عنوان بهره‌بردار به خواسته خود رسیده و نحوه برگزاری این طراحی به صورت مسابقه یک اتفاق مبارکی است که طرح‌ها در مسیر درست و چکش‌کاری قرار می‌گیرند و در ادامه این طرح‌های نخبگانی در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قرار گیرد نه اینکه به صورت طرح باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه مسابقه از باغشهر تا باغِ‌شهر شامگاه دوشنبه در اصفهان به همت اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان به عنوان دبیرخانه برگزاری مسابقات طراحی و شهرسازی ویژه ورودی باغ گل‌ها برگزار شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه عرصه باغ گل‌ها یک نشان و برند شهری اصفهان به شمار می‌آید، گفت: حدود هفت هکتار مساحت این باغ است و در بهترین موقعیت جغرافیایی اصفهان واقع شده که هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.

در پایان نیز از ۵ اثر برتر تجلیل به عمل آمد که هرکدام از آثار پس از ارائه و نمایش طرح تقدیر شدند.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5503379/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با اشاره به تاکید قرآن بر مشاوره و مشورت گرفتن، اظهار داشت: به افرادی که در این مسابقه و در شهر شیخ‌بهایی برگزیده شدند تبریک می‌گویم و در هیچ شهری شاید به اندازه اصفهان نتوانید آثار نفیس و فاخری از گذشتگان پیدا کنید.

وجود گونه‌های منحصر به فرد گونه‌های گیاهی در اصفهان

وی ادامه داد: در ابتدا نظرشان این بود که باغ گل‌ها مهجور مانده از نظر دسترسی و ارتباط ضعیف مردم با این باغ و تصمیم بر این شد که ورودی باغ گل‌ها تبدیل به فضای بازی برای پیشخوان باغ گل‌ها شود. ایجاد فضای شهری با کیفیت در کنار ورودی از دیگر اهداف بود و نوع مسابقه با توجه به شرایط و عنوان مسابقه، آزاد برگزار شد.

وی ادامه داد: مکانیزم‌هایی که می‌توان در مسیر شهروندی به کار گرفت و الگوهای نظام پیشنهادی سازمانی و شهروندی در سطوح خام و حرفه‌ای قابل دریافت و بازیابی است و هدف سازمان برنامه‌ریزی از سازوکار مسابقه استفاده از طراحی‌های حرفه‌ای و ارتباط‌گیری با طبقه خلاق است که این ابزاری برای آن خواهد بود و این مسابقه جز اولین مسابقات در این حوزه است.

تداوم راه جلوه آثار گذشتگان به کمک جوانان

سعید ابراهیمی با بیان اینکه مسابقات دیگری تحت عنوان طراحی المان‌های شهدا، زیورآلات و صنایع دستی، المان شهری مقبره صائب، استفاده از اتوبوس‌های مستهلک با طرح‌های خلاقانه در دستور کار قرار دارد، گفت: نگاه سازمان هم مطالعاتی نیست و برنده مسابقه در مسیر برای اجرا قرار می‌گیرد و ابزار مسابقه نیز بعد جهانی دارد که در اداره شهر استفاده می‌شود.

ایجاد فضای شهری پیشخوان باغ گل‌ها

وحید مهدویان، به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز به فرآیند دقیق و مشخص این مسابقه اشاره کرد و گفت: مسابقات بسیاری در این شهر برگزار شده و این اقدامی که سال گذشته آغاز کردیم این بار به بار نشست و این الگو در اصفهان به ویژه در حوزه شهرسازی و معماری به صورت خرد جمعی رخ دهد.

وی افزود: گونه‌های خاص و حتی مختص به اصفهان در حال انقراض هستند و این باغ در کنار تفرجگاه به یک بانک ژن هم مبدل شده و بسیاری از گیاهان بومی اصفهان در اینجا نگهداری می‌شود که حتی بسیاری از این گونه‌ها در بوتانیک جهان قرار ندارد.

در این برنامه معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار داشت: کلید واژه‌های پیشنهاد، ایده و خلاقیت در مدیریت شهری اصفهان مهم است و به جهش و ارتقا جایگاه کمک می‌کند.

رسول میرباقری با بیان اینکه این آثار فاخر بر جای مانده جلوه‌ای از اندیشه و فکرهای متعالی گذشتگان بوده، گفت: تداوم این راه با استفاده از فکرهای جوان و نخبگان شهری و کشوری ممکن است و امیدواریم با مدخل و ارائه‌های خوب در رابطه با باغ گل‌ها ارائه خوبی را به هم‌میهنان و گردشگران خارجی داشته باشیم.

محمد شماعی زاده خاطر نشان کرد: کل مسابقه به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد که شفافیت کافی را داشته باشد و از تعداد کلی آثار ارسال شده ۹۰ طرح مورد بررسی قرار گرفت و پس از داوری ۱۱ طرح به مرحله نهایی رسید و ۵ طرح به عنوان طرح‌های شایسته تقدیر اعمال کردیم.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان