انواع سازه های ساختمانی

متریال های مجلل مانند پارچه های ظریف ازجنس ساتن، براش، مخمل، ابریشم، شیشه و کریستال، چوب خالص، طلاکاری های مصنوعی و طبیعی. در ضمن شناخت متریال های نوین به عنوان اجزای درونی سازه مثل: چوب پلاستیک و… سازه صنعتی: سازه صنعتی به عنوان یک سازه مستقل در نظر گرفته نمی شود. شکل اتصال اعضاء تیر و ستون در سازه فلزی امکان توسعه طبقات را فراهم نموده، به همین دلیل می توان ساختمان های بلند تری با آن ساخت. این گونه ساختمان ها در کشور ایران به دلیل کمبود منابع چوبی به تعداد کم تری ساخته می شود. حداقل تعداد طبقات در سازه های بنایی چقدر است؟ انواع سیستم های سازه های متداول چی هستند؟ مقاومت کدام سیستم سازه ای در برابر شرایط مرطوب آب و هوایی بالا تر است؟ این سازه ها در همه ی شرایط آب و هوایی مقاوم می باشد و اگر پوشش بتن به خوبی اجرا شود، نم و رطوبت هیچ آسیبی به آن ها وارد نخواهد کرد.

در نتیجه انتخاب سیستم سازه ای و انجام محاسبات مربوط به آن باید توسط مهندس ها و کارشناس های این حوزه انجام پذیرد. معماری از سازواره، آرایش، تناسبات، پسندیدگی، هماهنگی، قرینگی، وابستگی و اقتصاد ناشی و نتیجه میشود . انتخاب می شوند، از این طرف باید با در نظر گرفتن فاکتور های مهم سازه ای مناسب طراحی و اجرا نمود.سازه های متداول در کشور شامل سازه های سنتی، بتنی، فلزی، آجری، چوبی و صنعتی می باشند که ما در این مقاله از وحید صلاحی به معرفی آن ها می پردازیم. لوکوربوزیه : بازی هوشمندانه احجام، زیر نور و سایه ها است و در جای دیگر میگوید معماری آن چیزی هست که قلب مرا می لرزاند؛ وی در تعریف اول به جنبه های بیرونی و فیزیکی اشاره دارد و در دومی به شور و هیجانی که از قرار گرفتن در فضای معماری به واسطه جنبه های زیبایی شناختی ایجاد میشود تاکید میکند. در زبان عربی این واژه از ریشه عمر به معنای ، آبادی ، آبادانی و عمران استفاده میکنند و واژه بسیار آباد کننده همان معنای مهراز را دارد. تمام اثرات هنری را با توجه به محیط طراحی میکنند و در ساخت آن اثر، توجهی اندوه و فراوان به محیط میشود.

میتوانیم بگوییم علم و هنری است که ساختمان را با کیفیت، زیبایی، هندسی و مناسب با عملکرد آن طراحی میکند که برای انسان و فعالیت های روزانه اش مناسب است، پس از لحاظ روانشناختی ( روحیه و عواطف و غیره ) باید متناسب با نیاز استفاده کننده باشد. سبک فرانسوی بسیار مطبوع، دلچسب و خاکی بوده است و برخلاف فکر عامیانه، سبکی خودآرا و تظاهر کننده نمیباشد. در واقع متصل کننده معماری و طراحی داخلی، معماری داخلی میباشد. امروزه وسعت دانش معماری به اندازه ای زیاد گشته است که خود به زیر شاخه های مختلفی مانند معماری منظر، معماری اسلامی، تاریخ معماری، معماری داخلی و غیره تقسیم شده است. یا در تعریفی دیگر میگوید : یکی از وسیع ترین شاخه های هنر و فناوری که در دنیای امروزی از ارزش و ارج بسیاری برخوردار میباشد، معماری است. منظور از کارایی این میباشد که هدف از ساخت سازه و طراحی آن چه میباشد و مواردی که نیاز است این سازه در بر داشته باشد را برای آن طراحی و در نقشه و ساخت آن گنجاند. برای ساخت سازه صنعتی از روش هایی نظیر LSF، TCF، ICF و B & N استفاده می شود.

معماری علمی است که از سابقه ای دیرینه بهره مند است و در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده و به همین علت که دائما در حال دگرگونی بوده، تعاریف آن هم تغییرکرده است. هنر عمران چندین تعاریف از معماری ذکر کرده که با توجه به آنها میتوانیم درک کنیم که هرکدام مختص زمان خود بوده و با توجه به تغییرات و دگرگونی های اعمال شده، تعریف ها نیز تغییر پیدا کرده اند. در انتخاب نوع سیستم سازه ای، باید به عوامل های متعددی توجه کرده و با توجه به عیب ها و مزیت های هر یک از سیستم ها و با توجه به نظر مهندس های این حرفه نسبت به احداث سازه اقدام شود. و به همین دلیل هیچ تضمینی مبنی بر علمی بودن ساخت آن وجود ندارد.در این سازه ها، دیوار ها بارهای قائم را تحمل می کنند و کلاف و شناژ های قائم و افقی دیوار ها و سقف را به یک دیگر متصل نموده و بار سقف را بر روی دیوار ها توزیع می کنند. انواع سازه های ساختمانی : انتخاب نوع سازه از جمله تصمیم های بسیار مهمی است که سازندگان و مهندس ها باید با دقت نسبت به آن اقدام کنند. در حال حاضر به دلیل نوسانات بالای قیمت پروفیل های فولادی، بیشتر سازندگان ترجیح می دهند از این سازه استفاده کنند.

تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی چیست؟ هم چنین پیشنهاد می شود مقاله ی ” معماری داخلی ساختمان چیست؟ هم چنین لزوم اجرای بدون مکث و هم زمان اسکلت باعث می شود سرعت اجرای کار زیاد شود. از مهم ترین نشانه ای که میتوان این سبک را شناخت : گرد بودن اثر و به کار بردن الگو و طرح های خمیده، ساختمانهای گسترده و بزرگ، ستونها و دیواره هایی از بناهای برجسته که کنده کاری هایی به صورت دستی دارند و در اکثر موارد متعلقات زینتی منحصر به فرد که به آنها متصل شده اشاره کرد. مجسمه ها، تزیینات زیاد، شمعدان های نفیس و خوش نما، آینه و نقاشی در قاب های بزرگ، ساعت های آنتیک. سبک روکوکو انتخابی مناسب برای تالارها، هال و پذیرایی و اتاق خواب ها، میباشد. استفاده از رنگ هایی با تناژ تند برای کاغذ دیواری ها و دیوارها. اسکلت اصلی این نوع ساختمان ها آجری بوده و برای ساختن سقف نیز از پروفیل های فولادی و آجری به صورت طاق ضربی استفاده می شود. سازه آجری: از سازه آجری برای ساختمان های کوچک و «نهایتا دو طبقه» می توان استفاده کرد. در ایران از سازه های چوبی بیشتر برای ساخت اتاق ها و کلبه های کوچک در باغ ها و ویلا ها استفاده می شود.

بنابراین مواردی که اهمیت پیدا میکند شامل سازه سالم و برنامه ریزی ساده و انواع مختلف ویژگی های هنری از قبیل دوام و ماندگاری مواد و مصالح مطبوع، رنگ آمیزی خوشایند و دلپذیر و تزئینات و آراستگی و پویایی و تناسبات خوب و مقیاس سایت dr-architecture و غیره است. معماری برای بیان این موارد از رنگ و نورپردازی و متریال (مصالح) بهره میبرد. نورپردازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و وجود سایر موارد تجهیزاتی و لوله ها در ظاهر بیرونی ساختمان. در اصل وظیفه یک طراح داخلی این است که با توجه به سبک های موجود در این عرصه و با توجه به اساس و پایه تخصصی و فنی معماری داخلی، بر محور سلیقه و انتخاب مشتری به زیبا سازی فضا و عملگرا شدن فضا در جهت آسایش کاربر بپردازد. یک ساختمان ایده آل دارای ۳ مشخصه اصلی است ؛ ایستایی، کارایی و زیبایی؛ یک معمار (Architect) ایده آل هم باید با فعالیت خود را در راستا این سه اصل پیش ببرد. سازه ساختمان در اصل حکم «استخوان بندی بدن انسان» را دارد. سازه ساختمان اولین بخش از بنا است که طراحی و اجرا می شود با این وجود، کمتر کسی نگاه دقیقی به آن دارد. نکته قابل توجه این است که عرض دیوار های حمال نباید از 35 سانتی متر کمتر باشد.

بی شک سبک باروک سبکی، بسیار مجلل و شکوهمند، پر عظمت، بیمانند و چشمگیر و نمادی از عظمت و اقتدار است که باعث میشود هر بیننده ای مجذوب آن شده و به این سبک علاقه مندشود. ساختمان امپایر و ساختمان کرایسلر استیت از مهمترین بناهای این سبک از معماری میباشند. استفاده از اشیاء تزئینی ریز و متفاوت به اندازه فراوان. استفاده از نور و نورپردازی، وجود سقف هایی که روی آنها نقاشی کشیده شده، تزیینات فراوان و مجذوب کننده، از ویژگیهای اصلی معماری باروک است. سازه فلزی: در ساخت سازه فلزی از متریال اصلی فلز یعنی (فولاد) استفاده می شود و اتصال هایی که در آن به کار می روند از نوع پیچی، جوشی و پرچی هستند. یکی از راه های شناخت انواع سازه های ساختمانی مدرن، بررسی نحوه ساخت آن ها است. معماری پست مدرن، همه بُعدهای غیر قابل انعطاف سبک مدرن را دگردیس کرد. سبک معماری کلاسیک زمینه را برای ایدههای جدید و تحولات آینده با نما و ظاهر سنگین، باوقار، مجلل و تناسبات زیبنده و نیکو فراهم ساخت. میس وندر روهه : معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده، متغیر و جدید نیست؛ درست است که معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه کار اساسی آن تسلط معانی است.

سازه چوبی: طراحی ساختمان های چوبی معمولا در مناطقی که قیمت چوب کمتر است ساخته می شود. استفاده از مبلمانی با چوب ماهونی به شکل کنده کاری شده استفاده شده که با زری دوزی، چرم، مخمل و طلا کوبی تزئین میشود. بناها و اسکلت های مستطیل شکل و استفاده از پنجره های بزرگ در این سبک معماری مدرن به فراوانی مشاهده میشود. منشاء سبک باروک از ایتالیا میباشد و این سبک در قرن 17 ام و 18 ام در بخش اعظمی از کشورهای لاتین توسعه یافت. بعد از دوران اوج محبوبیت باروک در فرانسه سبک رکوکو رواج یافت. سازه های ساختمانی با انواع مصالح های سنتی و جدید از خشت و آجر گرفته تا مواد نو آورانه مثل: کامپوزیت ها، فلزات آلیاژی، بتن های ترکیبی جدید و… در واقع برای ایستا بودن یک سازه باید مشخصات فنی اعم از کاربرد مصالح مرغوب رعایت شود. وزن کلی بنا بر سازه استوار است و سایر مصالح های ساختمانی، هم چون عضلات بدن، سازه را احاطه کرده و آن را تقویت می کنند. ژاک دریدا : معماری با فلسفه همراه است و کوششی است برای آن که پیوند بین خود و فلسفه را استوار سازد و آن را قابل تصور نماید. در ساختمان هایی با سازه های آجری برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف استفاده گردد.هم چنین در این سازه ها معمولا دیوار های حمال در طبقات مختلف بر روی یک دیگر قرار می گیرند و اغلب جدا کننده های فضا نیز همین دیوار های حمال می باشند.

طاقهای نوک تیز از مهم ترین علامت سبک گوتیک در معماری میباشد که برای خلق کردن و به وجود آوردن کلیساها از این نشانه بهره میبردند. ستون های کم قطر و نازک همراه با قوس و انحناهای بسیار زیاد از ویژگی های بارز گوتیک میباشد. چند نمونه از تعاریف مطرح شده از زبان بزرگان و کسانی که تاثیرگذار بودند را بررسی می کنیم . رنسانس را در موزه لوور پاریس، کلیساهای جامع فلورانس و میلان و کلیسای سن پیتر در رم میتوان مشاهده نمود. میتوان سبک کلاسیک را مادر تمام سبکهای معماری تلقی کرد. کلوتز : این هنر را بوم شناسی میداند و میگوید ما باید تمام ساختمان های جدید را تا حدود زیادی مرتبط با محیط آنان بسازیم. از خصوصیات این سبک دارا بودن پارتیشن های نامرئی، کمد و کابینت مخفی و اتاق مخفی میباشد در واقع ترکیبی از جزییات، ظرافت ها و احساسات است. هنر نو بیشتر از اشکال طبیعت و گیاهان اندیشه میگرفت. کلیسای جامع دورام واقع در انگلستان، بیشتر بناهای شهر سن جیمینیانو واقع در ایتالیا و برج پیزا از اصلیترین مثال ها از رمانسک میباشد. از این طرف عمر آن ها نسبت به بقیه سازه ها بیشتر است.

همین علت باعث شده اکثرا سبک روکوکو را جایگیزین باروک بدانند ولی برخلاف باروک که مدت زمانی طولانی محبوبیت داشت این سبک عمر کوتاهی داشت. از ویژگیهای این سبک از معماری خمیدگی و انحنا بود و این سبک عمری کوتاه داشت ولی در همین زمان کوتاه شهر پاریس بهره فراوانی ازش برد که حتی در ورودی مترو پاریس و ساختمان لاویروت از سبک هنرنو استفاده شده است. این سبک از معماری با اجزاء گران بها و زیبنده خود توانست بسیار مجذوب کننده باشد؛ تا حدودی ساده ولی در عوض بسیار لوکس نمایان میشود ولی آرت دکو پس از زمانی محبوبیت خود را به علت گران قیمت بودن از دست داد. در مقابل آن، طراحی داخلی بیشتر مربوط به ایجاد فضایی با اوج جذابیت برای کاربر، مدیریت فضا و زیبایی فضای، ارتقا عملکرد فضای داخلی است که از دکوراسیون همراه با روش استفاده هوشمندانه از عناصر ساختاری به دست میآید. دلیل این مسئله این است که افراد در بر خورد با یک بنا در نگاه اول، نمای آن را مشاهده نموده و تصویر کلی از حجم بنا، به دست می آورند. ساختار های مستطیل شکل و شکلی ساده از ویژگی هایی میباشد که با مشاهده بناهایی با این خصوصیت میتوانیم تشخیص دهیم که در آن بنا، از معماری مدرن استفاده شده است.

اندازه ها و استانداردها مشخص میکنند برای ایجاد یک اثر به چه اندازه و مقیاس فضا لازم است. آیین نامه های اجرایی و دستور العمل های تعیین شده برای سازه سنتی همه تجربی هستند. سازه سنتی: بر خلاف سایر سازه ها ساخت سازه سنتی بیشتر از اینکه طبق محاسبات علمی صورت گیرد، بر مبنای تجربه بوده و تمام آیین نامه های اجرایی و محدودیت های مربوط به آن طبق آمار و تجربه شکل گرفته اند.تعداد طبقات در این سازه ها در هر شرایطی حداقل دو طبقه با ارتفاع 8 متر از سطح زمین تعیین شده و در طراحی و اجرای پلان معماری تمام محدودیت ها و ضوابط باید مورد توجه قرار بگیرند. تعداد طبقات در این سازه ها در هر شرایطی حداقل دو طبقه با ارتفاع ۸ متر از سطح زمین تعیین شده و در طراحی و اجرای پلان معماری تمام محدودیت ها و ضوابط باید مورد توجه قرار بگیرند.

سازه صنعتی به عنوان یک سازه مستقل در نظر گرفته نمی شود؛ چون یا از نوع اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و یا ترکیبی از این دو موارد می باشد. تعریف از زبان ویکتور هوگو : معماری ایدههای بزرگ انسانیت را در برگرفته است نه فقط سمبل هر دینی، بلکه تفکر هر انسانی یک برگ از این کتاب وسیع را شامل میشود. در واقع تعریف معماری زمانی مهم شد که مرزهای دانش، بینش و آموزش معماری به صورت آکادمیک مورد توجه قرار گرفت و تخصص گرایی در جوامع انسانی مطرح شد، به این مفهوم که سازه از معماری جدا شده، متخصصین تاسیسات و نظایر آن به صورت تخصصی فعالیت خود را آغاز کردند. در واقع فضا باید نیازهای مادی و غیرمادی انسانی را جوابگو باشد و خلق کردن فضایی که الهام دهنده آرامش، شادمانی، عبودیت، وحدت و احترام باشد بسیار حائز اهمیت میباشد . معماری باروک دارای تزئیناتی میباشد که همگان را مجذوب میکند. Architect واژه لاتین معمار میباشد که هم معنا با کلمه فارسی مهراز است. عواملی که باعث خلق کردن یک اثر معماری میشوند مانند عوامل اسکلتی و غیراسکلتی هستند و ممکن است، امکانات مالی هم اثر بخش باشد.

به کار بردن رنگهای درخشان و تند و گرم سبز طلایی، قرمز. سازه بتنی: متریال اصلی در ساخت این نوع سازه بتن است. معماری هنر نو، از اشکال طبیعت و گیاهان الهام گرفته است. حالا از نظر استحکام و مقاومت مورد تایید قرار گرفته است. مثلا در شهر های جنوبی کشور اتریش و برخی از ایالات کشور آمریک،ا سازه های خانه ها چوبی است. یکی از نیازها معماری نظم فضائی میباشد. یکی از این تفاوتها سادهتر بودن سبک روکوکو میباشد. در واقع این عنصرها مجموعه چیزهایی میباشند که خصوصیات مشترکی داشته که دربرگیرنده معماری داخلی میباشد. معماری داخلی چیست ؟ پیشنهاد می شود مقاله ی ” معماری داخلی چیست؟ پیشنهادی: پیشنهاد می شود مقاله ی ” معماری اسلامی چیست؟ ” را مشاهده کنید. یک سازه باید در کنار ایستا و کارا بودن خود نهایت زیبا بودن را داشته باشد. باروک در اواخر قرن ۱۸ میلادی بسیار زیبا درخشید و با جزییات بیشمار و پرشکوه خود باعث مجذوب شدن بینندگان میشود. یک سازه باید محکم باشد و تحت تاثیر نیروهایی نظیر زلزله، نزولات جوی، باد و درجه حرارت که موجب تخریب ساختمان میشود مقاوم باشد.

که جهت اجرا در نما، سقف، کف، دیوار و… سازه های بتنی در همه ی شرایط های آب و هوایی مقاوم بوده و اگر پوشش بتن به خوبی اجرا شود، نم و رطوبت هیچ آسیبی به آن ها وارد نخواهد کرد. سازه های ساختمانی با توجه به شرایط اقلیمی، اجرایی، فنی و و… ترکیب سبک های روکوکو، باروک و سلطنتی را سبک فرانسوی گویند که پیرو شادمانی و خوشی است. چون اسکلت فلزی را می توان قبل از نصب مونتاژ کرد. چون یا از نوع اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و یا ترکیبی از این دو موارد می باشد. این سبک با ملاحظه قوانین کلاسیک یونانیها در هنر، به سبک معماری آنها ظاهری جدید بخشید. نقاط شاخص شهری و عبادتگاه های تمدن روم و تمدن یونان باستان به وسیله سبک کلاسیک خلق شدهاست. اساسی ترین خصوصیت های سبک گوتیک؛ ستونهای باریک، قوسها و انحناهای نوک تیز، منارههای پرپیچ و خم و ستونهای اصلی قوسی شکل میباشد . اشکالی عجیب و شگفت انگیز و رنگهای شفاف از اساسی ترین خصوصیت های سبک معماری پست مدرن میباشد. رنگ های آرام، معتدل و ملایم با ترکیبی از طیف طلایی؛ بنفش روشن، زرد، صورتی روشن، آبی روشن، صدفی، کرم، گلبهی و سبز.

قیمت اجرای سیستم سازه های گوناگون به متریال مورد نیاز در ساخت آن متراژ و تعداد طبقات بنا و دستمزد پیمانکار بستگی دارد. تفاوتی بین سبک باروک و سبک روکوکو وجود دارد. سبک روکوکو نشان دهنده، یک زندگی اشرافی و شیک است. پژوهشگر و شهرساز ایرانی ، آقای منوچهر مزینی در کتاب عرصه های زندگی خصوصی و زندگی جمعی به جانب یک معماری انسانی، عواملی که باعث خلق زیر ساخت و پایه گذاری معماری میشود را مورد بررسی و توجه قرار داده است و این عوامل که بر معماری اثر گذار هستند به شش عامل متفاوت دسته بندی میشوند. اعتقادات، خواسته ها، باورها، نیازها، عادات و شیوه زندگی مردم اهمیتی بی اندازه و بنیادی دارد و در واقع مردم بنیادی ترین عامل در معاری هستند . اجرای این سازه نسبت به بقیه ی سازه ها به مدت زمان کمتری نیاز دارد. کاربرد دارد از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. سبک باروک توانست در تمامی زمینه ها از جمله مجسمه سازی، رقص، تئاتر، فلسفه، نقاشی، ادبیات و موسیقی ورود کرده و آنها را تحت تاثیر قرار دهد و تنها به طراحی دکوراسیون داخلی و معماری به پایان نرسید.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان