انواع سبک طراحی نمای ساختمان

سبک باروک که در این دوره توسط کلیسای کاتولیک پدید آمد تا حدودی نمایانگر تغییر موضع کلیسا پس از رنسانس بود تا چهره ی قبلی خود را اصلاح کند. امروزه مدلسازی اطلاعات ساختمان تغییر شگرفی در صنعت ساختمان کشورهای پیشرفته به وجود آوردهاست و بهرهوری این بخش را افزایش دادهاست. البته در ساختمان های شیشه ای باید توجه ویژه ای به سیستم سرمایش و گرمایش نمود تا مصرف انرژی بهینه باشد. معماری اسلامی، روزهای آغازین اسلام تا امروز را شامل می شود که علاوه بر المان های منحصر به فرد خود تحت تاثیر معماری روم، بایزانتین، ایران و قلمروهایی که مسلمانان فتح کرده اند، بوده است. در سال های 1425 تا 1660 رنسانس از ایتالیا آغاز شد و به سرعت به کل اروپا رسید. تیپ های اصلی ساختمان که در سبک معماری اسلامی برای اماکن عمومی تا کنون به کار رفته است عبارت است از : مساجد ، قبرستان های اسلامی ، قصر های تاریخی، دژ و باروهای محافظ شهر و همچنین حمام های عمومی و آب نماهای زیبا در سبک اسلامی به چشم می خورد. به عبارت دیگر، این مقاله در راستای سبک شناسی نمای ساختمان ، راهنمای شما خواهد بود.

جالب است برخی از این آثار سنگی تاکنون باقی مانده اند. آثار کلاسیک عموماً نشأت گرفته از دو تمدن یونان و روم باستان می باشد. این زیبایی می تواند در کلاسیک یا مدرنیته تعریف شود. در خلال سال های 1720 تا 1837 سبک نئو کلاسیک پدید آمد. پیش از اینکه انواع سبک نمای ساختمان را بیان کنیم، لازم است تا تعریفی کوتاه از آن و همچنین شاخصه های اصلی انواع سبک ها را بشناسیم. این سبک طراحی در فرانسه شکل گرفت و پس از آن در سایر کشورها نیز رواج پیدا کرد. طرفداران طراحی ساختمان مینیمال روز به روز در حال افزایش است و شعار Less is more در میان معماران مینیمالیسم رواج پیدا کرده و این بدین معنیست که زیبایی در سادگی است. در زمان جنگ جهانی دوم طراحان این سبک به آمریکا، بریتانیا و سرتاسر اروپا رفتند و ایده هایشان را در دنیا پیاده سازی کردند. سیاری از کلیساهای معروف در اروپا به سبک گوتیک طراحی شده اند. از قرن نوزدهم معماری داخلی در میان مردم رایج گردید و تبدیل به یکی از رفتارهای ثروتمندان شد. طراحی نمای ساختمان از گذشته تا کنون دچار تحولات زیادی شده است. پس از سقوط امپراطوری روم حدود 400 تا 1000 سال در تاریخ بشر این سبک باقی ماند.

طراحی نمای ساختمان در سبک های مدرن، پست مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک جزو شناخته سبک ها هستند که هر کدام ویژگی سایت dr-architecture های متفاوتی دارند. بناها در معماری آرت دکو ظاهری ساده دارند و همراه با خطوط متقارن هستند. در واقع سبک های مختلف تعیین کننده جنس ، متریال، رنگ ها ، خطوط ، نور و … 4- از آنجایی که نور طبیعی یکی از ارکان در اصلی سبک مدرن می باشد؛ پنجره های سرتاسری مرتفع در نما می تواند نور فضای مسکونی را تامین نماید. خطوط و بام های صاف، طراحی فضاهای باز و فاقد پِرتی و پنجره های بزرگ برای بهره گیری بیشتر از نور طبیعی؛ از جمله ویژگی های مینیمالیسم می باشد. آلوار آلتو معمار فنلاندی؛ از خطوط منعطف در طراحی های خود استفاده کرد تا زوایا و خطوط تیز در سبک مدرن، متعادل گردند. ستون های منتهی به قوس یا آرک های نوک تیز از المان های رایج در سبک طراحی گوتیک می باشد. در اروپا معماری مناره های مخروطی شکل الهام گرفته از طرح گات جای خود را به قوس های کلاسیک و طاق های چرخیده دورتا دور، فضاهای راحت تر و جزئیات سرگرم کننده ی طراحی دادند.

المان های شاخص این سبک نبوغ در طراحی ابر ساختمان های بزرگ با چالش های روز طراحی دنیاست. طراحی بنا ساده تصویری است که از نمای ساختمان مدرن در ذهن مان داریم. از دیگر اهداف مهم که معمولاً در نظر گرفته می شود شکل بهره برداری مطلوب آن است. ساختمان لویدز، واقع در سیتی لندن، بریتانیا به دلیل معماری آن توسط معمار ایتالیایی، ریچارد راجرز، برنده جایزه طراحی شده است. پیش از بررسی انواع سبک طراحی ساختمان به بررسی انواع سبک های مدرن می پردازیم. از آنجایی که طراحی فضای باز در این سبک اولویت دارد، از حداقل میزان دیوار، ستون و راهرو در سرتاسر خانه استفاده می شود. در قرن هجدهم متریالی مانند ابریشم، ولولت و سایر پارچه های لطیف نیز برای روی مبل، تخت و پرده های خانه مورد استفاده قرار گرفت. معماران حوزه اسکاندیناوی نیز در جنبش مدرنیسم تاثیرگذار بودند. این جنبش منجر به خلق مینیمالیسم گردید. که برای انتقال نیروهای گوناگون به زمین منتقل می کند.

در خاورمیانه و مدیترانه فنیقی ها سبک معماری فنیقی، در مصر باستان اهرام سنگی به جا مانده ار آن دوران، در ایران هخامنشیان و بنای تاریخی تخت جمشید آثار به جا مانده از دوران معماری باستان هستند. تفاوت ساختار با سازه در آن است که ساختار یک فرم طبیعی دارد و می بایست کشف یا مشاهده گردد؛ حال آنکه سازه دارای طراحی انسانی و مخلوق دست بشر است. حتی ظروف ساده مصری ، دارای نقاشی های دستی بود. بعد ها با پدید آمدن سبک مدرن ترکیب زیبایی از این دو سبک در طراحی های نئو کلاسیک پدید آمد و متداول شد. از المان های بارز این سبک تجمل و شکوه ساختمان، سرستون های بلند و تراشیده، سنگ های قیمتی، چوب کار شده و جلا خورده، درب ورودی بزرگ و با عظمت از ترکیب چوب و شیشه و دکوراسیون لوکس چوبی در سقف عمارت است. تمدن های نخستین معمولاً از کنده های درختان در حومه ی محل زندگی خود و یا سنگ های بزرگ برای ساخت خانه هایشان استفاده می کردند.

شایان ذکر است که در سازه های معماری نیروها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) ازطریق تیرچه ها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستون ها و از ستون ها به پی منتقل می شود و پی ها نیروها را به خاک منتقل می کنند؛ به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است. شایان ذکر است که در سازههای ساختمانی، بارها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) از طریق تیرچهها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستونها و از ستونها به پی منتقل میشود و پیها ،نیروها را به خاک منتقل میکنند. در ادامه به تشریح هریک از موارد ذکر شده خواهیم پرداخت. اهمیت به زیبایی فضای داخلی خانه ریشه در سبک زندگی مصریان داشت. معماری به سبک گوتیک در قرن دوازدهم تا شانزدهم برای ساخت ساختمان های عظیم رواج داشت. پادشاهان مختلف، در ساخت بخش هایی از معماری این کلیسا نقش داشتند.

مبحثی است در علم مهندسی سازه که بوسیله آن بارهای وارد بر ساختمان محاسبه و مقاومت آن را در برابر نیروهای وارده بر سازه بررسی میکنند. پس از آن آرت دکو در آمریکا و چین شهرت یافت و در نهایت این سبک جهانی شد. قلمروی اسلامی با گسترش اسلام در شرق و جنوب شرقی آسیا الهاماتی از معماری چین و هند گرفته است. این ساختمان، جزء بهترین جاذبه های گردشگری بارسلونا می باشد که هرساله حدود ۱ میلیون گردشگر از آن به خاطر معماری غیرمعمولش، بازدید می کنند. معمولا این نوع ساختمان دارای المان های متمایزی است که باعث می گردد آن ساختمان در دنیای معماری مطرح گردد. تفاوت ساختار با سازه در آن است که ساختار یک فرم طبیعی دارد و میبایست کشف یا مشاهده گردد؛ حال آنکه سازه دارای طراحی انسانی و مخلوق دست بشر است. این نگاه در مهندسی ساختمان و مهندسی خودرو به شکل طراحی ساختاری است که بتواند نیرو را به زمین یا تکیه گاههای مرتبط با آن انتقال دهد. سازه (به انگلیسی: Structure) در معنای وسیع و کاربردی در علوم فنی، عبارتست از نوعی ساختار خلق شده به دست بشر که شامل اجزایی با روابط پیچیده باشد و اهداف مدنظر انسانی را محقق سازد.

در معنای وسیع و کاربردی در علوم فنی، عبارتست از نوعی ساختار خلق شده به دست بشر که شامل اجزایی با روابط پیچیده باشد و اهداف مدنظر انسانی را محقق سازد. و به شکل های گوناگون در زبان های ایرانی بکار میرود. واژه ی ( ساگ ) واژه ای فارسی است ، که در زبان پارسی پهلوی و زبان های ایرانی هم هست. در ادامه به موارد تاثیرگذار در طراحی بنای ساده اشاره می کنیم که برای ساختمان های مسکونی مناسب است. معماری اسلامی المان های متمایزی در ساختمان و دکوراسیون را نظیر خوشنویسی که در کاشی ها و سر در های ساختمان به چشم می خورد، وارد کرده است. 1-طراحی کلی ساختمان که شامل نماهای ظاهری، پلان، نقشه ی ساختمان، روش ساخت، متریال تشکیل دهنده ی ساختمان و دیزاین خارجی آن است. هرم های سنگی و پلکانی باقی مانده از آن دوران بسیار معروف معروف هستند. این نوع معماری از سبک های به جا مانده از دوران باستان است.

در قرن 12 میلادی از فرانسه آغاز شد و تا قرن 16 به این نام شهرت یافت. در حقیقت مصریان علاقه به تزئین خانه با نقاشی و مجسمه داشتند. مبمان چوبی از جمله ویژگی های خانه های یونانیان بود. از دیگر سبک های طراحی ساختمان سبک معماری باستان است. این معماران اقدام به طراحی ساختمان هایی آرام و ساده نمودند که برای آب و هوای سرد شمال کره زمین مناسب باشد. طراحان در این سبک تمامی اجزای تزئینی را حذف کردند و ساختمان هایی ساده با نمایی مسطح و بام های صاف را طراحی نمودند. طراحان پیشکسوت مانند فرانک لوید رایت با فلسفه جنبش مدرنیسم اقدام به حذف تزئینات و جزئیات در طراحی نمودند. این عمل نیز منجر به شکل گیری جنبش مدرنیسم در قرن 20 گردید. در سبک های امروزی، کارایی نیز علاوه بر زیبایی اهمیت دارد و سادگی جایگزین شلوغی شده است. سازههای ساختمانی عموماً مجموعهای از اعضا هستند که وظیفه انتقال بارها را به زمین به عنوان تکیه گاه و جاذب انرژی مطلوب و مورد اعتماد بشر بر عهده دارند.

در این سبک نمای بیرونی کلاسیک ساختمان در حالی حفظ می شد که داخل ساختمان با المان های به روز تزئین می گردید. 2-طراحی داخلی که شامل نمای داخلی طبقات، متریال تشکیل دهنده آن و چینش این المان ها در کنار یکدیگر است. از دیگر اهداف مهم که معمولاً در نظر گرفته میشود شکل بهرهبرداری مطلوب آن است. سازه یا آزاد است، یعنی اتصال مشخصی با زمین ندارد، مانند هواپیما که یک نوع سازه است، و یا ممکن است غیرآزاد باشد، یعنی اتصال مشخصی با زمین دارد. سازه در مهندسی سازه عبارت است از یک عضو یا مجموعه ای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار می رود. معماری داخلی به عبارت ساده تر همان دکوراسیون داخلی خانه می باشد. این سبک در کلیسای جامع، قلعه های اروپایی قرون وسطی، شهرداری ها، مناطق مسکونی راهب، راهبه ها و خوابگاه های قرون وسطی به کرات دیده می شود. این سبک در قرون وسطی مطرح گردید و الهام گرفته از سبک رومی بود. سازه در مهندسی سازه عبارت است از یک عضو یا مجموعهای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار میرود. به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان