انواع نشست ها در ساختمان و علائم و اصلاح آن

در این صورت باید ابتدا پی ساختمان تعمیر شود و بعد از آن به سراغ دیوارها برویم و بقیه مراحل مانند توضیحات قبلی انجام خواهد شد. در این بخش از قرارداد، وظایف، تعهدات و مسئولیتهای کارفرما نوشته میشود. در این بخش از قرارداد، مواردی نام برده میشود که در صورت بروز آنها، امکان فسخ قرارداد وجود دارد. شخصی که قرارداد را بیدلیل فسخ کرده است مجبور میشود که خسارت بپردازد. هیچ کدام از طرفین نمیتوانند بدون دلیل خاص و مهم و صرفاً از روی تمایل شخصی، یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. آقای مهدوی میگفتند که خودشان تاکید دارند که تعمیرات و بازسازی به وسیله پیمانکار و با نمونه قرارداد پیمانکاری تعمیرات ساختمان انجام شود و خودشان نمیتوانند تعمیرات ساختمان را بهعهده بگیرند. قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان با مصالح ، که میتواند در قالب قرارداد بازسازی درصدی نیز باشد، نوعی از قرارداد بین کارفرما و پیمانکار ساختمانی است. همچنین اگر پیمانکار برای انجام پروژه شرطی داشته باشد، در این بخش نوشته میشود و کارفرما موظف میشود که به شروط و توقعات پیمانکار عمل کند. اگر این حفره ها کوچک باشد می توان از آن ها صرف نظر کرد اما در صورت بزرگ بودن حفره می تواند حتی باعث ایجاد چاهک شده و دیوارهای ساختمان را در خودش فرو برد.

این اطمینان خاطر را دادم که حتما به صورت مفصل و با جزئیات درباره قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان برایشان توضیح خواهم داد. هفته پیش در سایت رکلا ، درخواستی برای تنظیم نمونه قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان داشتیم. برای بتن ریزی باید نکاتی که در روش قبل گفته شد رعایت شود. بعد از توافق نهایی بر سر میزان آن، هزینه کلی توافق شده، باید به صورت کلی در قرارداد نوشته شود. با این کار میزان فشار بر خاک زیر ساختمان یکپارچه می شود و از نشست های بعدی جلوگیری خواهد شد. در این حالت می توان با احداث زهکش های مناسب در اطراف ساختمان که رطوبت اضافی را خارج می کند از نشست ساختمان جلوگیری نمود. گاهی اوقات عامل اصلی ایجاد نشست، رطوبت بیش از حد خاک یا کم و زیاد شدن نامنظم این رطوبت می باشد. با این حال اگر نشست هم انجام شد باید با راهکارهای مختلف جلوی پیشرفت آن گرفته شود تا باعث خرابی سازه نشود. برای این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند؛ مثلاً موادی مثل بتن روان یا دوغاب را داخل دالی که دچار نشست شده است پمپاژ می کنند.

سالها است که طبقه دوم این خانه را اجاره میدهند. اجاره بهای طبقه دوم، به نوعی منبع درآمد مادرشان است. البته برایشان مهم است که طبقه بالای خانه کمی نوسازی و بازسازی شود تا مستاجر پسند کند و از این جهت درآمد داشته باشند. هزینههای بالای ساخت و ساز و زمانبر بودن این کار باعث میشود که شغل بازسازی ساختمان اهمیت ویژهای پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد. این نوع نشست ساختمان معمولاً باعث بروز ترک خوردن ستون ها، سقف و حتی دیوارها می شود. این حالت دقیقاً برعکس نشست می باشد. در این بخش از قرارداد، زمان دقیق شروع و پایان پروژه مشخص میشود. در مقایسه با هزینهها و زمان لازم برای ساخت مجدد ساختمان، بازسازی خانه که به دست پیمانکار بازسازی ساختمان انجام شود، بسیار معقولتر و کم هزینهتر میباشد. آقای مهدوی در ادامه گفتند که گاهی به تخریب ساختمان و ساخت مجدد آن با نقشهای دیگر، فکر میکنند و بسیار دو دل هستند که کدام یک از این دو روش را برای خانه پدریشان در نظر بگیرند. فاصله بین این ستون ها باید حدود 1.5 متر باشد و تا رسیدن به یک خاک مناسب یا بسترهای سنگی ادامه پیدا می کند. برای اینکه بیشتر بتوانیم دستک های زیر پی را نگه داریم باید از شناژ فرعی استفاده کنیم.

اگر ساختمانی که دچار نشست شده باشد دارای دو یا سه طبقه است و نتوان با راهکارهای قبلی جلوی پیشرفت نشست را گرفت معمولاً از دستک زنی در سطح زیر پی برای نگهداری سازه استفاده می شود. اگر ترک ها کوچک باشند به معنی شروع نشست است و می توان جلوی پیشرفت آن را گرفت اما در صورت ترک های خیلی بزرگ اصطلاحاً می گوییم سازه دچار نشست مداوم شده است و جلوگیری از پیشرفت آن کار بسیار دشواری خواهد بود. معمولاً در صورت ایجاد شکست یکنواخت هیچ نوع ترک خوردگی به نشانه نشست ایجاد نمی شود و در صورت ایجاد ترک، بسیار ناچیز هستند. نشست دیفرانسیلی یا نشست نامتقارن به معنای حرکت غیر یکنواخت خاک های زیرین است که با سرعت های مختلفی این اتفاق در نقاط متفاوت زیر ساختمان می افتد. برای اینکه درک بهتری از انواع نشست ساختمان و راه های جلوگیری آن داشته باشید بهتر است اول با تعریف آن آشنا شویم. برای اتصال شناژهای فرعی و دستک های بتنی در قسمت آرماتور گذاری شناژ فرعی، از میلگردهای به شکل L به نام انتظار باید استفاده شود.

این نوع از قرارداد از مناسبترین قراردادها برای تعمیرات و بازسازی ساختمان است. توضیح دادم که چه بخواهید ساختمانی چند طبقه را بازسازی کنید، چه کار شما مربوط به بازسازی آپارتمان کوچک باشد یا بازسازی خانه ویلایی پدرتان را در نظر داشته باشید، از مهمترین کارها و ابتداییترین کاری که باید انجام دهید، تنظیم و امضای نمونه قرارداد تعمیرات داخلی ساختمان است. این قرارداد ضمانت و سند معتبری برای شما است. پیمانکار بعد از امضای قرارداد موظف است که به تمام بندهای نوشته شده در این بخش عمل کند و مسئولیت آنها را بپذیرد. این کار باعث میشود که به طور دقیق مشخص شود چه کسانی در قرارداد حضور دارند و چه کسانی مسئولیت این قرارداد را بهعهده دارند. این حالت بیشتر برای ساختمان هایی که نزدیک به سفره های آب زیرزمینی، قنات ها، چاه ها و منابع آبی ساخته می شوند اتفاق می افتد. ارتفاع طول دستک باید در یکی از ضلع های آزاد بلندتر باشد. بعد از انجام بتن ریزی باید به اندازه 10 سانتیمتر در بتن مش بندی شود و بتن ریزی تا ارتفاع لازم ادامه پیدا می کند. در ادامه خواستند که درباره نمونه قرارداد بازسازی ساختمان برایشان توضیح دهم.

در واقع از دست دادن بیش از حد رطوبت در خاک یکی از عوامل اصلی ایجاد نشست در ساختمان می باشد؛ زیرا وقتی رطوبت هست حجم زیادی را اشغال می کند؛ بنابراین وقتی خاک خشک شده و رطوبت آن خارج شود فضای خالی زیادی بین ذرات خاک به وجود می آید که بر اثر نیروهای وارده با حذف این فضاهای خالی، خاک فشرده شده و به سمت پایین حرکت می کند؛ در نتیجه ساختمان دچار نشست می شود. در نتیجه بار اضافی برای پی ایجاد نشده و تا حد زیادی نشست کنترل می شود. اگر نشست از نوع یکنواخت باشد علامت های زیادی ندارد؛ اما در صورتی که نشست ها نامتقارن باشند که در بیشتر ساختمان ها نیز همین طور است شما می توانید با مشاهده علائمی پی به شروع نشست ساختمان ببرید. برای شما که تاکید دارید تعمیرات ساختمان به سرعت انجام شود و میخواهید که با آمدن مستاجر منبع در آمدی داشته باشید، بهترین گزینه انواع قرارداد بازسازی و تعمیرات ساختمان است.

در بعضی ساختمان ها به دلیل اتصال سازه به ساختمان ها و مکان های مجاور نمی توان از روش های گفته شده برای کنترل نشست سایت dr-architecture ساختمان استفاده کرد. انواع نشست خاک ممکن است به دلایل مختلف مانند کاهش تخلخل خاک زیرین ساختمان یا فاصله بیش از حد بین ذرات خاک، بارهای زیاد وارد شده و تغییر میزان رطوبت در خاک رخ دهد. زمانی که با این نوع درخواستها مواجه میشویم، با درخواست دهنده تماس میگیریم تا بتوانیم به بهترین و بهینهترین شکل ممکن فرم خام قرارداد بازسازی ساختمان را برایشان تنظیم کنیم. ما نیز به دلیل انتخاب و اعتمادشان به رکلا تشکر کردیم و قرار بر این شد که نمونه قرارداد بازسازی ساختمان را در سریع ترین زمان ممکن برایشان تنظیم کنیم. همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم می توان با تدابیر مختلف قبل از ساخت سازه از نشست های احتمالی آن جلوگیری کرد و یا در صورت مشاهده علائم نشست آن را کنترل نمود. بعد از احوال پرسیهای مختصر و آشنایی ابتدایی، صحبتمان درباره نمونه قرارداد بازسازی ساختمان را آغاز کردیم. در این بخش، پیرو بخش قبلی، درباره نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد بازسازی ساختمان توضیح داده میشود.

در تماسی که با درخواست دهنده محترم قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان داشتم، با ایشان بیشتر آشنا شدم. یا مجموع مبلغ قرارداد بدون محاسبه حقوق کارگران پیمانکار به ایشان پرداخت میشود و خودش موظف به پرداخت حقوق کارگران است. از ایشان خواستم که درباره ساختمان و شرایط آن و همچنین درباره شرایط خودشان برایم توضیح مختصری بدهند که تا حدودی در جریان امور قرار بگیرم و با هم به نتیجه برسیم و درک کنیم که بهترین روش قراردادنویسی برای آنها چیست. در نتیجه برآیند این نیروها باعث حرکت زمین ساختمان به سمت پایین می شود. با این کار کانال برای بتن ریزی آماده می شود. در دو طرف سطح زیر کانال بتن گرم ریخته می شود و دیواری نیمه آجری می سازیم که نقش قالب را ایفا خواهد کرد. معمولاً شروع نشست های نامتقارن با ایجاد ترک های عمودی در ستون ها، ترک های پله به خصوص در دیواره های پله ها و ترک های دیوارهای آجری مشخص می شود.

اگر ساختمان مورد نظر، برای شما خاطراتی از گذشته به همراه دارد که نمیخواهید شکل کلی بنا تغییر کند یا مایل نیستید برای تخریب و ساخت مجدد خانه هزینه بکنید یا اگر زمان اتمام پروژه برایتان مهم است، بهترین گزینه برای شما، قرارداد بازسازی واحد مسکونی است. یکی از پدیده های مخربی که برای اکثر ساختمان ها بعد از گذشت مدت زمان مشخصی اتفاق می افتد نشست ساختمان است. در این نوع نشست کل پایه و زیربنای ساختمان در همان نقاط با سرعتی برابر به پایین حرکت می کند. البته این ترک ها در صورتی که خاک به سمت بالا حرکت کند نیز ایجاد خواهد شد. البته باید تمام کاغذهای خرید و فاکتورها به دست کارفرما برسد. البته تعهد به انجام وظایف، همچنان پابرجا است. بعد از حفر قسمت شناژ و ایجاد قالب مورد نظر، شناژ را باید با رعایت اورلب به میلگرد دستک وصل نماییم و بعد هم بتن ریزی انجام می شود. علت اینکه بیشتر در این قسمت ها ترک ایجاد می شود این است که بیشترین تنش در این قسمت ها وجود دارد.

به علاوه رطوبت را در خودش نگه نمی دارد و کار تعمیرات زودتر به پایان می رسد. به علاوه اگر در سازه مورد نظر از سیستم پی منفرد استفاده شده باشد، میزان سرعت نشست هر ستون با دیگری متفاوت خواهد بود که باعث افزایش خرابی های ناشی از نشست ساختمان خواهد شد. علاوه بر این روش می توان از پوشش پلی اورتان نیز استفاده کرد که گران تر از روش قبلی خواهد شد؛ اما قوی تر است و طول عمر بیشتری هم دارد. در این بخش از قرارداد، وظایف و توقعاتی که از پیمانکار وجود دارد، در چند بند نوشته میشود. یا درصدی از کل مبلغی که در اختیار پیمانکار قرار میگیرد به عنوان حق الزحمه نیروی کار او در نظر گرفته میشود. تهیه مصالح و ابراز، همچنن استخدام نیروی کار و هزینههای احتمالی به عهده پیمانکار است و از آن مبلغی که کارفرما در ابتدا در اختیار او گذاشته است، پرداخت میکند. مرکز دستک باید طوری قرار بگیرد که نصف طول دستک در یک سمت و نصف دیگر آن در سمت مخالف باشد.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان