تبلیغات ضد ایران و اسلام مهم‌ترین مانع اقتصاد فرهنگ است – قدس آنلاین | پایگاه خبری

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه برخی محدودیت‌ها به ویژه انتقال پول از مشکلاتی است که به عنوان موانع اقتصاد فرهنگی به شمار می‌رود، افزود: برای رفع این مشکلات راه‌هایی در نظر گرفته‌ایم که ورود بخش خصوصی به اقتصاد فرهنگی از جمله آنهاست. همچنین تبلیغات ضد اسلامی و ایرانی که در جهان توسط بیگانگان و غربی‌ها انجام می‌شود، سرعت رشد اقتصادی از فضای فرهنگی را می‌کاهد که برای خنثی کردن این تبلیغات، نشان دادن ایران واقعی از مأموریت‌های رایزنان فرهنگی است که در بسیاری از کشورها تاکنون موفقیت‌هایی حاصل شده است.

انتهای پیام/

اما این محصولات فقط در ایران عرضه می‌شوند و شاید در سایر کشورها دسترسی به آنها چندان برای عموم آسان نباشد. در حالی که هنر دست هنرمندان ایرانی در خارج از مرزها می‌تواند علاوه بر نشان دادن هنر ایرانیان به جهان، در حوزه اقتصاد هم فعال شود و همانطور که مواد غذایی یا حتی نفت به کشورهای مختلف صادر می‌شود و به نوعی درآمد ارزی ایران اسلامی را ارتقا می‌دهد، با استفاده از عرضه محصولات فرهنگی می‌توان حوزه اقتصاد فرهنگ را نیز فعال کرد. امری که در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری مسؤولان قرار داشته و اکنون در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توجه به آن در دستور کار قرار گرفته است.

محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران اظهار داشت: سیاست دور جدید فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات در اجلاس رایزنان فرهنگی توجه به اقتصاد فرهنگی است. بر همین اساس شعار دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان نیز برای این دوره از اجلاس انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۰ ظرفیت برتر در حوزه اقتصاد فرهنگ را شناسایی و پرورش می‌دهیم، گفت: در مرحله نخست جامعه هدف کشورهای ایران فرهنگی است. بر همین اساس، محصولات فرهنگی فاخر را در کشورهای همسایه و آن‌هایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند، عرضه خواهیم کرد.

گفتنی است، دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی با حضور ۶۰ رایزن کشورمان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است و در این اجلاس قرار است برنامه‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور تبیین شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات‌محور اقدامی به منظور درآمدزایی از فرهنگ است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با وجود داشتن ظرفیت‌های مناسب، به اقتصاد فرهنگ توجهی نمی‌شد و جنبه اقتصادی موضوعات فرهنگی نادیده گرفته شد. اما سیاست سازمان فرهنگ و ارتباطات در سال جاری آماده‌سازی فضایی برای رشد اقتصادی از محصولات فرهنگی و تسهیل حضور هنرمندان برای عرضه محضولات خود در کشورهای مختلف است.

۲۰ ظرفیت برتر در حوزه اقتصاد فرهنگ شناسایی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ظرفیت‌های ایران اسلامی در حوزه فرهنگ به ساخت فیلم و سریال یا حضور در یک جشنواره بین‌المللی فیلم و موسیقی خلاصه نمی‌شود و در سال‌های اخیر هنرمندان بسیاری در کشورمان تربیت شده‌اند که در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، معرق‌کاری، سوزن دوزی و … توانسته‌اند محصولات فاخری را تولید کنند و بسیاری از گردشگران را با هنر ایرانی آشنا کنند؛ تا جایی که وقتی یک توریست به اصفهان می‌رود، بعید است در کنار هنر معماری ایرانی اسلامی، از محصولات فرهنگی همچون خاتم‌کاری، معرق و میناکاری لذت نبرد و حتی برخی از این محصولات را به عنوان سوغات خریداری نکند.

منبع: فارس


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64479049/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF

بهمنی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگی موضوعی است که شاید دستیابی به آن نیازمند سرمایه‌گذاری باشد، دلایل تأخیر در توجه به اقتصاد فرهنگ را برشمرد و گفت: اصلی‌ترین موضوع برای نپرداختن به اقتصاد فرهنگ در این سال‌ها، نبود توجه مناسب به فرهنگ است. علاوه بر این، ما در داخل کشور فرهنگ را به عنوان موضوعی که جنبه اقتصادی هم دارد، نگاه نمی‌کنیم و حتی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای رشد اقتصادی از فرهنگ، مقاومت وجود داشت. به همین دلیل، صادرات محصولات فرهنگی نیز مدنظر قرار نداشت.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان