رشته مهندسی معماری برای چه کسانی مناسب است؟ | dr-architecture

یک مدیر پروژه وظیفه ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیت‌ها به منظور رسیدن به هدف نهایی پروژه را برعهده دارد. این رشته دانگاهی عمر زیادی در کشور ما ندارد و می تواند از طراحی یک پارک تا اراضی مخدوش شده مثل دفن زباله را شامل شود. کلمه معمار در زبان لاتین Architect و در زبان عربی از ریشه ” عمر” به معنای عمران و آبادانی و در زبان فارسی نیز از کلمه مهراز که از دوبخش “مه” به معنی بزرگ و “راز” به معنی سازنده تعریف شده است. معماری اروپا در قرون ۱۷ و ۱۸ با الهام از یافته های باستان شناختی مجدداً بر اسلوب های جدی تر کلاسیک تمرکز یافت. بازسازی لندن در مقیاس بزرگ، توسط رابرت آدام۴۹ و جان نَش۵۰، و بعدها بازسازی پاریس توسط ژرژ اوسمان۵۱ از آن جمله اند.

بازار کار در ایران‌

به عبارت ساده تر مجله خبری معماری عمران در هنگام طراحی هر سازه سعی در ایجاد تعادل میان سه عامل ایمنی، زیبایی و مقرون به‌صرفه بودن را دارد . البته رشته مهندسی عمران سازه تنها به ساختمان ها محدود نمیشود. ساخت و طراحی انواع سازه های مصنوعی مانند جاده ها ،راه ها ،خط های راه آهن ، کنال ها و….. نیز میتوند یکی از چندین فعالیتی باشد که شما در آن مشغول به کار می شوید.

در یک نگاه تاریخی می‌شود گفت عمل‌کرد -با تعاریف مدرنیست‌ها- اثر کمی بر ریخت‌شناسی معماری داشته‌است. ساختمان‌ها را می‌توان با توجه به عملکردشان به ساختمان‌های مذهبی، حکومتی، اقامتی، تولیدی، آموزشی، تفریحی و غیرو رده‌بندی کرد؛ ولی نمی‌توان به آسانی پذیرفت که شکل یک ساختمان بر اثر عمل‌کرد آن ساخته می‌شود. یک خانه با نیاز به خوابیدن، پخت‌وپز، ذخیرهٔ غذا و گاهی کار کردن تعریف می‌شود ولی مفهوم خانواده و روابط بین زن و مرد نیز بر ریخت آن تأثیر به سزایی دارد. امروزه این یک اصل پذیرفته شده‌است که در همهٔ فرهنگ‌ها فضای داخلی خانه، به شکل مردانه یا زنانه است و روابط بین این دو نوع فضا، یک عامل بنیادی در برنامه‌دهی معماری به‌شمار می‌رود.

http://e-games.ir

به گفته مارکوس ویتروویوس، معمار و مورخ بزرگ رومی، معماری باید “استحکام، ماده اولیه و لذت” را فراهم کند. در قرن اول پیش از میلاد مسیح، معمار رومی ویتروویوس نویسنده رساله D architectura، معماری و برنامه‌ریزی شهری را به ۱۰ حیطه کلی تقسیم کرده بود.. مصالح ساختمانی؛ ساخت معبد؛ ساختمان‌های عمومی؛ ساختمان‌های خصوصی؛ ساعت‌ها؛ هیدرولیک و موتورهای نظامی و غیرنظامی.

لیست مقالات مشابه در حوزه کسب درآمد با معرفی کسب و کارهای مختلف

معماری ایران دارای دو نظام آموزشی است که یکی نظام آموزش سنتی معماری است و انتقال اطلاعات و مفاهیم بر عهده آن است و دیگری با پیدایش مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمد. با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارائه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن‌ها خبره گردد . آیا یکی از این دو رشته نسبت به دیگری برتری دارد؟ پاسخ این سوال قطعاً خیر می باشد هر دو این رشته ها شباهت هایی با هم دارند برای مثال رشته عمران و رشته معماری هر دو با صنعت ساختمان در ارتباط اند ولی تفاوت هایی نیز دارند که به آن ها اشاره خواهیم کرد. بسته به اینکه آیا یک معمار فریلنسر هستند یا در یک شرکت استخدام می‌شوند، ممکن است از دفتر خود، گاهی اوقات از خانه یا تعدادی از دفاتر شرکت کار کند. این نقش می‌تواند شامل سفر و کنفرانس‌های بین‌المللی یا جلسات باشد.

  • محل و مشخصات کاربری ها (برای ساختمان مسکونی مثلا آشپزخانه، اتاق خواب، هال، اتاق نشیمن و …) در این نقشه ها مشخص خواهد شد و در ادامه نقشه های سازه که توسط مهندس محاسب که یک مهندس عمران (و یا مهندس معمار برای ساختمان های کوچک) است، طراحی می شوند.
  • در معماری مدرن عملکرد اساس و پایه فرم بود از این رو عملکرد از اولویت قابل توجهی برخوردار بود.
  • در این روش تنها به تقلید از شکل پرداخته شده و به مبانی و اصول سازه‌ای آن توجه نمی‌شود.
  • لذا پیش از آموزش معماری لازم است که دیدگاه فکری ای که آموزش در آن انجام می گیرد و تعریف معماری بیان شود .

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان