سابقه ایرانی ها در ساخت حرم امام حسین (ع) | این عرض ارادت ایرانیان

– جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اجرای سه طرح بزرگ توسعه حرم ها در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین به همت مهندسان، کارگران، استادکاران و هنرمندان ایرانی، گفت: سابقه ایرانیان در ساخت بارگاه ائمه (ع) در عتبات عالیات به یک هزار سال می رسد.

او با بیان این که نخستین طرح توسعه حرم امام حسین (ع) را ایرانیان در عصر آل بویه اجرا کردند، گفت: عضد الدوله تقریبا هزار سال پیش برای نخستین بار، در هر چهار سمت حرم امام حسین(ع)، رواق ها و شبستان هایی ساخت و قبه و رواق ها را به زیبایی تزیین کرد.

او اضافه کرد: در کربلا نیز فاز نخست از طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب (س) با زیربنای 135هزارمترمربع در مرحله نازک کاری و اجرای نما و تاسیات قرار دارد.

نامجو بیان کرد: این عرض ارادت ایرانیان طی یک هزارسال ادامه داشت به طوری که بسیاری از بناهای کنونی عتبات، یادگار ارزشمندی از فرهنگ، هنر و معماری ایرانی اسلامی است.

نامجو به سومین طرح توسعه در حال اجرا در عتبات اشاره کرد و افزود: طرح توسعه زیر سطحی حرم مطهر امامین جوادین (ع) مزین به نام صحن امام محمد باقر (ع) با بیش از پنج هزارمترمربع وسعت، با کاربری زیارتی و خدماتی نیز در شهر کاظمین در حال اجراست.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازروابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، مجید نامجو اظهار کرد: براساس شواهد تاریخی، عضدالدوله دیلمی در سال 371 هجری قمری، بنا و حرم بزرگ و با شکوهی برای امام حسین (ع) ساخت و قسمت های زیادی از بنا را تجدید کرد.

کلید واژه ها: توسعه و بازسازی عتبات – بازسازی عتبات عالیات – ایرانی – عتبات عالیات – امام حسین – بازسازی عتبات – حرم امام حسین – ایرانیان – توسعه – عتبات – معماری ایرانی اسلامی – عالیات – توسعه حرم امام حسین – حرم امام – حرم امام حسین (ع) – بازسازی – ایرانی اسلامی – معماری ایرانی – نخستین – هزار – ستاد – حسین – امام – ساخت – امام حسین (ع) – روابط عمومی – سابقه – ایرانی ها – هنرمندان – اجرا


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64536429/%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%28%D8%B9%29این عرض ارادت ایرانیان طی یک هزارسال ادامه داشت به طوری که بسیاری از بناهای کنونی عتبات، یادگار ارزشمندی از فرهنگ، هنر و معماری ایرانی اسلامی است.

او ادامه داد: هم اکنون هنرمندان، استادکاران، کارگران و مهندسان ایرانی سه طرح بزرگ توسعه را در حرم های امام علی (ع) در نجف، حرم سیدالشهدا (ع) در کربلا و حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین عراق در دست اجرا دارند.

جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات با بیان این که اجرای این طرح ها با کمک های مردمی، نذورات و صدقه جاریه درحال انجام است، یادآور شد: پروژه توسعه حرم امام علی (ع) مزین به نام صحن و شبشستان حضرت زهرا (س) که بزرگترین طرح عمرانی در حال ساخت جهان اسلام به شمار می رود با زیربنای بیش از 220 هزارمتر مربع تقریبا تمام شده و بسیاری از بخش های آن تحویل مسؤولان عتبه علوی شده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان