سازه – الفبای عمران

به همین علت قسمتی از فضای داخلی خانه اشغال میشود که همین امر باعث کوچک شدن ساختمانهای شمالی میشود. سازه های مثلثی (چون مثلث نسبت به شکل های دیگه پایداری بیشتری داره) شکلی که از اعضای مستقیم (بدون انحنا) تشکیل شدن. دیوارهای با ضخامت کمتر نباید در جهت بارندگی های شدید طراحی شوند. در طول جهت گیری ساختمان و طراحی دهانه درها و پنجرهها، جهت جریان باد باید در نظر گرفته شود. بیشتر افراد ساکن در این خانهها به دلیل نبود نور کافی در طول روز از لامپ استفاده میکنند. یک درخت رو تصور کنید، این درخت از مجموعه ای از اعضا مثل شاخه و برگ و تنه و ریشه تشکیل شده و در طول زندگیش تحت یکسری نیروها (مثل باد، برف و زلزله) قرار میگیره. اکثر معماران برای کشیدن نقشه خانههای شمالی یک حیاطخلوت به ابعاد ۱.۵ تا ۲ متر در پشت ساختمان طراحی میکنند تا آن ساختمان از نور کافی برخوردار شود.

تابش با جذب گرما به طور غیر مستقیم از طریق دیوارها و سقف ساختمان انجام می شود. در این سازه ها، دیوارها بارهای قائم را تحمل می کنند و کلاف و شناژهای قائم و افقی دیوارها و سقف را به یکدیگر متصل نموده و بار سقف را بر روی دیوارها توزیع می کنند. در ساختمان هایی با سازه های آجری برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیرسقف استفاده گردد. اونا با استفاده از خاک و ترشحات دهنشون آجر میسازن و با روی هم قرار دادن این آجرها، نصف خونشون رو زیر زمین و نصف خونشون رو روی زمین میسازن. پس بهتره جمله ی بالارو اصلاح کنیم که حرف و حدیثی هم توش نباشه. به ساختمانی گفته میشود که درابتدا ورودی آن از سمت حیاط بوده و پس از آن راهروی ساختمان قرار دارد. ساختمان در پشت حیاط قرار میگیرد. طراحی ساختمان های چوبی عموما در مناطقی که قیمت چوب ارزان است بنا می شود. خرپا رو بدلیل قابلیت پوشاندن دهانه های بزرگ و نیز مشابه بودن اجزای اون (که باعث سادگی در اجرا میشه)، بیشتر برای پوشاندن سقفها (به ویژه سقفهایی با دهانههای بزرگ)، پلها، احداث بناهای عمومی و سالن های چند منظوره استفاده میکنن.

5. ساختمان شرقی: زمین در شرق خیابان و ساختمان در شمال زمین قرار میگیرد. لعاب و دهانه باید با توجه به جهت باران، ضرب و شتم ساختمان طراحی شود زیرا جهت باران به طور کلی همان جهت باد غالب است که در صورت طوفان انتظار می رود. ابرها و باران در جهت گیری مناسب ساختمان اهمیت کمتری دارند. از نظر تابش خورشید، بهترین جهت آن است که حداکثر تابش خورشید را در زمستان دریافت کرده و در تابستان تابش کمتری را دریافت کند. نمای جنوبی از دریافت تابش خورشید بیشتر در زمستان نسبت به تابستان برخوردار است. حتی برای دهانههای نمای جنوبی ، برآمدگیهای کوچک مانند پردهها میتوانند نفوذ مستقیم خورشید را در تابستان قطع کرده و در زمستان به آن اجازه دهند. دمای سازه و فضای زندگی به دلیل تابش خورشید افزایش می یابد و بر محیط خانه تأثیر می گذارد. مناطقی که ابرهای کمی دارند، آسمان را تا حد زیادی می پوشانند و تأثیر تابش خورشید ورودی و تابش زمینی را تعیین میکنند.

1. ساختمان شمالی: زمین در شمال خیابان و ساختمان در شمال زمین قرار میگیرد. همچنین شکل اسکلت فلزی در آتش سوزی و حرارت بالا تغییر می کند و منجر به تخریب سازه می گردد. این اسکلت یا همون سازه باربر بدنه که به بدن شکل میده و یک سازه محکم ایجاد میکنه تا وزن بدن را تحمل کنه (حالا هرچی چاق تر باشیم بار بیشتری به سازمون وارد میشه👊💀). تار عنکبوت از فولاد محکم تره! اما حیف که پرورش و رام کردن عنکبوت کار ساده ای نیست (البته ته جیب خیلیامون توانایی زیادی در تولید تار داره👖). این دو ویژگی (شکل پذیری و استحکام بالا) بطور همزمان در تار عنکبوت وجود داره. همچنین لزوم اجرای بدون وقفه و همزمان اسکلت باعث می شود سرعت اجرای کار بالا رود. سدهایی که اونا میسازن ممکنه مسیر آب را تغییر بده و باعث سیل بشه (خداروشکر مقصر سیل پلدختر هم پیدا شد 🌉👱♀️).

اصولاً مشکل اصلی سازه های فلزی اتصالات جوشی آن هاست اما در روش پیچ و مهره این مشکل حل می گردد. در این روش از پروفیل های فلزی استاندارد و مونتاژ پیچ و مهره ها استفاده می شود. بین سازه های مصنوعی و سازه های طبیعی ارتباط معناداری وجود داره. بسیاری از فرم های ساختمان های طبیعی مثل جمجمه، تخم ها دارای سازه پوسته ای هستن. مهندس های شگفت انگیزی هستند که بر روی نهرها سد میسازن. این نوع ساخت بر روی میزان نورگیری ساختمان مؤثر است. با توجه به این ویژگی هایی که تار عنکبوت داره، سازه های بی نظیری میشه باهاش ساخت. سد های قوسی از معروف ترین سازه های مصنوعی پوسته ای بحساب میان. سازه های معلق، یکی از معروف ترین سیستم ها برای پل سازی است اما در ساختمان سازی و بلند مرتبه سازی هم به ندرت ازشون استفاده میشه. سازه های قابی بدلیل سادگی و سرعت در اجرا، متداول ترین سیستم برای احداث سازه های چند طبقه با پلان مشابه هستن. کلیه اتصالات درونی سیستم های خرپایی از نوع مفصلیه. در این نوع از ساختمان برای تأمین نور موردنیاز نورگیر تعبیه میشود. 6. ساختمان غربی: زمین در غرب خیابان و ساختمان در شمال زمین قرار میگیرد.

دوتا راه وجود داره که البته یکیش بیشتر چاه تا راه. از این نوع سازه بیشتر در معماری مساجد و معابر برخی مکان های مذهبی استفاده میشه . همچنین این نوع از خانهها نسبت به خانههای جنوبی بیشتر در معرض گردوغبار و آلودگی قرار دارند. معمولاً نورگیری در ساختمانهای جنوبی نسبت به ساختمانهای شمالی بهتر است. اعضای این سازه کششی و فشاری (محوری) هستن و هیچ نیروی برشی، پیچشی و لنگر خمشی در اعضا ایجاد نمیشه (همونجور که در خرپای پایین میبینید، تحت بار ثقلی در اعضای سبز، نیروی فشاری و در اعضای قرمز، نیروی کششی ایجاد میشه). درسته که درخت با طوفان شدید میشکنه ولی دلیل نمیشه که سازه نباشه. محل استقرار ساختمان در شرایط متعارف باید در قسمت شمالی زمین باشد ولی اگر ساختمان بهصورت شرقی-غربی باشد بهتر است محل استقرار بنا در قسمت غربی باشد. سازه باید تحت بار عادی (باد) خراب نشه ولی اگه تحت بار غیرعادی (طوفان) خراب شد ایرادی نداره. اگر به دلیل نمای معماری لعاب تهیه شده باشد، باید با آفتابگیر مناسب پوشانده شود. برای تأمین حداکثر هوا و نور، پنجرهها و هواکشها را در مکان مناسب ساختمان تعمیر کنید. اونقد محکمه که میشه از اون توری بسازین و باهاش بشکار هواپیما برید و یک بوئینگ ۷۴۷ رو متوقف کنید (فقط میشه گفت اوه مای گاد😨).

هرچیز دیگه ای مثل درخت که بتونه بدون اینکه خراب بشه بار رو به تکیه گاه منتقل کنه، بهش سازه میگن. دیگه نگم کی از رو دست کی تقلب میکنه. پوسته، سازه نازکی با سطح منحنیه که بارها رو از طریق کشش، فشار و برش تحمل میکنه. از اونجائیکه سطح منحنی نسبت به سطح صاف بار بیشتری تحمل میکنه برای همینم پوشش دهنه های بزرگ با سقف های پوسته ای امکان پذیره. سازه های موقت مانند چادرهای نمایشگاهی، دکلهای تبلیغاتی و داربستهای فلزی و … سازه های دایمی مانند ساختمانها، پلها، سدها و دکلهای برق و … حیوانات مانند سدساختن سگ آبی، تونل سازی موش کور، تپه های موریانه ها و … این سازه ها مقاومت فشاری نسبتا زیاد و مقاومت کششی ضعیفی دارند. پوسته ها تنها در برابر بارهای گسترده مقاومت خوبی دارن (نباید تحت بار متمرکز قرار بگیرن). این گونه ساختمان ها در کشور ایران به دلیل کمبود منابع چوبی کم تر بنا می شود.

در این سازه ها، بارهای وارده بوسیله اعضای افقی (مثل تیر و دال) و اعضای عمودی (مثل ستون و دیوار باربر) به زمین منتقل میشه. این نوع از ساختمان به دلیل همجواری با دیوار در برابر گرما و سرما آسیبپذیرتر است. ساختمان شمالی به چه نوع ساختمانی اطلاق میشود؟ مجموعه ای از تیرها (اعضای افقی) و ستون ها (اعضای قایم) هستند که با استفاده از اتصالات صلب (سیستم قاب خمشی) و یا اتصالات مفصلی (سیستم قاب ساختمانی ساده) به هم متصل میشن. ساختمان جنوبی چه نوع ساختمانی است؟ به طور مثال در شهرهای جنوبی کشور اتریش و برخی از ایالات کشور آمریکا، سازه های خانه ها، چوبی می باشد. خانههای جنوبی از نورگیری بهتری برخوردارند و جهت گیری مناسب ساختمان در این نوع خانهها رعایت شده است زیرا ساختمان از هر دو طرف نور دریافت میکند. امیدواریم با مطالعه این مطلب از ساختمانچی با انواع سیستم سازه ساختمان و مزایا و معایب هر کدام آشنا شده باشید. راه اول اینه که بچه زرنگی باشید و درستون رو خوب خونده باشید، راه دوم اینه که سر جلسه زرنگ بازی در بیارید (نگید تا حالا تقلب نکردید که دروغ گو دشمن خداست🤥). با ما همراه باشید. بدن ما بدون اسکلت مانند کرم، شل و نرمه.

اسکلت بدنمون یک مثال ساده و دم دستی از سازه است. اولین تعریفی که یک مهندس عمران باید بدونه، تعریف سازه است. برای اینکه حق مطلب رو بصورت تمام و کمال ادا کنیم، لازمه یک تعریف مهندسی از سازه بگیم. حالا بریم سراغ تعریف مهندسی از سازه که از اول بهتون قول داده بودیم، به یک عضو و یا مجموعه ای از اعضاء که بار رو تحمل کرده و بصورت ایمن و اقتصادی به تکیه گاه (زمین) منتقل میکنند، سازه میگن. 4. ساختمان شرقی-غربی: این ساختمانها بهصورت دونبش نشان داده میشوند. در این سیستم سازه ای، همونجور که در شکل پایین نشون داده شده برخی المان ها به فرم کششی برای تحمل بارهای ثقلی طراحی میشن (اکثرا کابل های کششی با مقاومت زیاد هستند). آئین نامه های اجرایی و دستورالعمل های استاندارد برای سازه سنتی همه تجربی هستند، به همین دلیل هیچ تضمینی مبنی بر علمی بودن ساخت آن وجود ندارد. از سازه های قابی در ساخت ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری استفاده میشه. فرم های مثل طاق، قوس و گنبد از این دسته سازه ها بودن. زمین شناسی مانند غارها و کوه ها و … 2. ساختمان جنوبی: زمین در جنوب خیابان و ساختمان در شمال زمین قرار میگیرد.

اگر اعضای اون در جهت سوم گسترش پیدا کنن، بهش خرپای سه بعدی یا سازه فضا کار میگیم. ﺳﺎﺯﻩﺍﻯ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰه ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻫﺎ ﺩﺭ اون بکار رفته. تازه علاوه بر استحکام بالاش، در مقایسه با فولاد بسیار سبک تر و انعطاف پذیرتره، برای همینم به فولاد زنده معروفه. علاوه بر آن همگن بودن اتصال تیر و دیافراگم سقف در این سازه ها آن ها را از دیگر گزینه ها بارز نموده است. عامل پایداری این سازه ها در مقابل نیروهای وارده، وزن این سازه هاست. بدیهی است که این جنبه بسیار سودمندی است که در نمای دیگری در دسترس نیست. یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب ساختمان میزان روشنایی است که اصطلاحاً به آن نورگیری ساختمان میگویند. انتخاب نوع سازه ساختمان از جمله تصمیمات بسیار مهمی است که سازندگان و مهندسین باید با دقت نسبت به آن اقدام کنند. اتصالاتی که در آن به کار می روند از نوع پیچی، جوشی و پرچی هستند. زیرا یا از نوع اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و یا ترکیبی از این دو می باشد. درخت این نیروها رو عضو به عضو از برگ به شاخه، از شاخه به تنه و از تنه به زمین یا همون تکیه گاه منتقل میکنه.

پوسته با اینکه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به طاق داره، اما مقاومت کششی اون باعث میشه (تحت باروارده) رفتار متفاوتی نسبت به سازه طاقی از خودش نشون بده. بنابراین همیشه مهندسان تو فکر اجرای سازه هایی بودن که بارهای وارد به اون ها به نیروهای فشاری تبدیل شده و از ایجاد نیروی کششی تو سازه جلوگیری کنن. در انتخاب نوع سیستم سازه ای باید به عوامل متعددی توجه کرده و با توجه به معایب و مزایای هر یک از سیستم ها و با توجه به نظر مهندسان این حرفه نسبت به احداث سازه اقدام شود. تازه مورچه ها، خونه هاشون رو به امکانات رفاهی لازم برای یک زندگی راحت مجهز میکنند. مورچه ها استاد ساختن خونه هستند. عجیب تر اینکه هر طبقه اي تو خونه مورچه ها مخصوص كار خاصيه و برای همینم درجه حرارت هر کدوم از طبقات با بقیه فرق ميکنه (در یک کلام خونه هاشون خیلی لاکچریه🏰)! خونه هاشون مخروطی شکلن و ارتفاعشون حدود شش الی هشت متره!

گنبد، قوسی هست که با دوران کامل حول یک محور شکل گرفته. کابل موجود در این سازه ها همیشه به عنوان عضو کششی کار میکنه (مثل شکل پایین). در بارگذاری خرپا همیشه نیروهای وارده به گره های خرپا وارد میشه نه به اعضای آن (اعضای کششی و فشاری) چراکه درغیر این صورت تنش خمشی درون اعضا ایجاد میشه و ممکنه خراب بشن. خرپا همیشه در دو بعد گسترش پیدا میکنه (درون یک صفحه است). چجوری میشه توی یک امتحان قبول شد؟ استقرار و جهت گیری مناسب ساختمان بخش اساسی در طراحی است که باتوجه به آن میتوان از نور طبیعی و حداکثر تهویه در تمام فصول و شرایط آب و هوایی بهرهمند شد. این به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد و نقش کمی در جهت گیری ساختمان دارد. از این رو اتصالات باید در وضعیت مناسب آب و هوایی اجرا شوند. اونا بعد ازسد ساختن، با خزه ها سدهاشون رو تقویت میکنن. مکانیزم و شکل تو مخلوقات خدا اونقد هوشمندانه هست که میتونه بهترین معلم برای ما انسان ها باشه.

گفتیم دو نوع سازه داریم یکی سازه های طبیعی که خدا سازنده ی اوناست و یکی سازه های مصنوعی که ما سازنده ی اوناییم. در واقع ارزانترين، سريعترين، بهترين و قابل اعتمادترين شيوه برای ساخت سازههاي مصنوعی، الهام از طبیعت و سازه هایی هست که خدا اونارو خلق کرده. بعضی از ساختمانها دارای ساخت شمالی-جنوبی هستند یعنی مساحت این ساختمانها بهگونهای است که به دو کوچه محدود میشوند. منظور از ساختمانهای شمالی-جنوبی چیست؟ مهندس عمران باشی و ندونی منظور از استراکچر همون سازه است خیلی ضایعس (پس لیسن👂 اند ریپیت 🗣 سازه استراکچر سازه استراکچر سازه استراکچر …). طاق، قوسی هست که در بعد سوم گسترش پیدا کرده (پس قوس یک عنصر سازه ای دوبعدیه). ما انسان ها خیلی زرنگ باشیم تو 22 سالگی مهندس میشیم (اونم تازه یک مهندس صفر کیلومتر 🚗). مکان مورد علاقه این سگ ها برای زندگی، مناطق استخرگونه است. گاهی نیز سقف تیرچه بلوک برای این سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین میتوان از پاسیو در این ساختمانها نیز استفاده کرد. اگر سطح دهانه در سطح اشغال باشد حداکثر هوا و تهویه را میتوان بدست آورد.

اکثر مصالحی که در گذشته در ساختمان ها استفاده میشد مصالح فشاری بودن یعنی تحت بارهای وارده توانایی خوبی برا مقابله با فشار داشته و در برابر نیروی کششی مقاومت خوبی نداشتن. اکثر گنبدها دایره ای شکل هستن (نمونه های بیضی هم موجوده). به همین دلیل هزینه اجرای آن به نسبت سایر سازه های فلزی بالاتر است. این سازه ها در تمام شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و اگر پوشش بتن به خوبی اجرا شود، نم و رطوبت هیچ آسیبی به آن ها وارد نخواهد کرد، از این رو عمر آن ها در مقایسه با سایر سازه ها بیشتر است. حرکت هوا و استفاده از باد غالب در دورههایی با رطوبت بالا بسیار مهم است. در صورت مرطوب یا بسیار مرطوب، تنظیم میزان حرکت هوا یا به صورت مصنوعی با کمک فن الکتریکی یا با کمک بادهای غالب، مطلوب است. بادهای غالب به ایجاد تهویه طبیعی در ساختمان کمک میکنند و در هنگام رطوبت بالا راحتی بیشتری میبخشند. وقتی رطوبت کم، خشک یا خیلی خشک است، استفاده از خنک کننده تبخیری در تابستان آسان است. اگه بخوایم یک تعریف خیلی خیلی ساده از سازه بگیم، میشه گفت تمام ساختمون ها و ماشین ها و چیزهایی که ما معمولا تو زندگی روزمره ازشون استفاده میکنیم، برای نگهداری اعضا و قطعاتشون در کنارهم نیاز به یک اسکلتی دارن که به این اسکلت، سازه میگن.

برای همین از چوب به عنوان عنصری کمکی، جهت تقویت مقاومت کششی سازه و عاملی برای ایستایی بنا استفاده سایت dr-architecture میشه. شدت تابش خورشید به جهت تابش خورشید بستگی دارد. تابش خورشید از دو طریق عمل می کند.نورهای خورشید مستقیماً از طریق روزنه ها به خانه می آیند. این نام به ساختمانی اطلاق میشود که در ورودی مستقیماً به داخل ساختمان باز میشود و حیاط در جنوب ساختمان میگیرد. این امر راحتی داخل خانه را تضمین میکند و میتواند باعث صرفهجویی در مصرف انرژی شود. این برج ها هوای بیرون رو به داخل مارپیچ های زیرزمینی هدایت میکنه. سگ های آبی به سد سازی مشهورن. سگ های آبی با دندونای بزرگی که دارن، میتونن درخت های تا قطر یک متر رو قطع بکنن. بعد با استفاده از کنده های درخت، خرده چوب، سنگ و گل، سد میسازن تا دریاچه راکدی که مورد علاقشون هست درست بشه. اونا در واقع خونه میسازن نه سد. مثلا برای تهویه هوای خونشون، برج هایی روی خونه هاشون میسازن. سازه های طبیعی یا مصنوعی ای هستند که از انباشتن مصالح روی هم ساخته میشن.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان