سازه در معماری

یک قانون کلی در طبیعت و نحوه ساخت و ساز ساختمانها وجود دارد که آشنایی با آن به افراد کمک میکند تا بهترین نتیجه حاصل شود. در کنار این موضوع، با سنگ در ساخت و ساز ساختمان مواجه هستیم. در کنار این موضوع، ما با کلیساهای سبک گوتیک برخورد میکنیم که با دهانههای وسیع و وسعت صدها متر برای عبادت کنندگان ساخته شدهاند. در دوران شاهنشاهی پهلوی، دو گونه معماری در ایران، توسعه داده شد؛ نخستین نوع، تقلیدی از سبک معماری غربی بود که ارتباط کمی با اقلیم این کشور داشت و دومین نوع، تلاشی در جهت احیای معماری بومی ایرانی بود. خوانچه پوش: نوعی تاق آمودی است که در میان تویزههای باربر ایجاد میشود که در سبک کردن سازه و ایجاد راه رفتوآمد از میان تویزهها را برای نمونه در کمرپوشها کارایی دارد. انسان، طبیعت، معماری: ارتباط میان این سه بصورت کامل تدریس میشود. مهندسی معماری یک دانش میان رشتهای به حساب میآید.

از آنجا که ساختار دایره کمترین نیارش و پایداری را در سازه داشته در گذشته هیچ تاقی به صورت دایره کامل ساخته نمیشدهاست. این قانون به عنوان یک اصل در حالت کلی چنین بیان میشود که انسان همواره مجبور بوده است تا برای ایجاد امنیت و آرامش در مقابل نیروی جاذبه زمین و سایر بارهای خطرناک ایستایی در این ساختار معماری که ایجاد کرده است، همواره از مقادیر معینی مواد و مصالح خاص و شکل دادن به روشی صحیح به آنها استفاده کند. اما اگر سازه ساختمان نادرست طراحی و انتخاب شده باشد، در نهایت به شکل ناراحت کنندهای کاملاً زشت و ناموزون در نگاه بیننده و حتی ساکنین ساختمان به نظر خواهد رسید. خاگی: پوشش بیضوی شکل تاق یا گنبد. تاقها معمولاً بیضی هستند خواه به صورت شلجمی یا بیضی ایستاده یا به صورت معروف به بیضوی که بیضی خوابیدهاست یا حالتی نزدیک به دایره. این چفد بسیار نزدیک به نیم دایره است. بی شک، اگر در طراحی و ساخت یک ساختمان از سازه صحیح استفاده شود، حتی عامیترین افراد ناآشنا به معلومات معماری را نیز متقاعد میکند که با بهترین سازه و ساختمان روبرو هستند. ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهرهمندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفهای همواره تلاش میکند تا بهترین خدمات را به مشتریان عزیز خود ارائه دهد.

امروزه، بسیاری از کارفرمایان به دنبال ساختهایی با کیفیت و در عین حال جذاب هستند؛ این دقیقا همان چیزی است که یک معمار میتواند در برخورد با یک موضوع و مسئله طراحی انجام دهد. طراحی معماری: معمولا در 4 یا 5 ترم پایانی مقطع کارشناسی در هر ترم ارائه و در آن به طراحی معماری کامل یک موضوع بر حسب صلاحدید اساتید و سرفصل دانشگاه پرداخته میشود. برای مثال، چوب مادهای است که قابلیت مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری را دارد و در هنگام ساختمان میتوان از چوب برای ساخت عناصر افقی ساختمان بهره برد؛ زیرا چوب در اصل مصالحی است که قابلیت مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری را دارد و عناصر افقی ساختمان نیز لازم است تا در برابر هر دو نیروی کششی و فشاری مقاومت داشته باشند. نیز به هر دیوار غیرباربر گفته میشود. مباحث مربوط به درس ریاضی و حسابان به صورت عمومی؛ در حدی که بتوان محاسبات اولیه مهندسی را انجام داد. در طی نیم قرن گذشته، به علت تخصصی شدن علم و دانش در رشته معماری و سایر رشتهها، عملکردهایی که قبلاً توسط یک فرد انجام میشد، اکنون توسط افراد مختلف انجام میپذیرد.

ایرانادکور، مرجع معماری و دکوراسیون داخلی در شیراز و جنوب کشور با بهرهمندی از دانش و تخصص معماران و طراحان حرفهای و همچنین داشتن سابقهای طولانی و درخشان در طراحی و اجرای انواع ساختمان با کاربریهای متفاوت همواره تلاش میکند تا برترین و خاصترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد و در راستای جلب اعتماد آنها تلاش کند. رشته معماری جزو آن دسته از رشتههایی است که صرفا نمیتوان به تحصیلات دانشگاهی متکی بود و بایستی حتما بحث تجربه کاری را نیز در راستای تامین نیازهای بازار کار مدنظر قرار داد. رشته مهندسی معماری مناسب چه کسانی است؟ از تاسیس دفتر طراحی شخصی تا همکاری با معماران و شرکتهای مهندسی مختلف بازه گستردهای است که یک مهندس معمار میتواند بسته به تواناییها و علاقهای که دارد، در آنها شاغل شود. وجود هر دو جنبه برای یک مهندس معمار، لازم و ضروری است. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا میکنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت. جنبه هنری شامل ایدهپردازی، نوآوری در طراحی نقشههای مختلف، خلق فضاهای معماری جدید، تجسم فرم و تعریف بهتر عملکرد و غیره خلاصه میشود و جنبه فنی در برگیرنده بحثهای اجرایی، تکنیکهای ساخت و ساز، جزئیات اجرایی و مواردی دیگر از این دست است.

اگر نیاز باشد در زیر پوشش آسمانه (سقف) پنام (عایق) ی در برابر گرما و سرما ساخته شود یا افراز بنا که ناگزیر پرپیمانه است و نمیتواند به دلخواه معمار کوتاهتر شود، تنها با افزودن کاربندی میتوان آن را کوتاهتر و باندام و مردموار کرد. در ادامه مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد میشود. در واقع بصورت تخصصی ادامه همان تحصیلات مقطع کارشناسی است اما مباحث در آن بسیار پیچیدهتر و تخصصیتر دنبال میشوند. ادامه تحصیل در رشته معماری تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است و گرایشهای مربوط به این مقاطع را نیز کمی قبلتر به صورت مفصل شرح دادیم. مهمترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری چه هستند؟ افرادی که در رشته مهندسی معماری فارغ التحصیل میشوند، هم میتوانند در آزمونهای استخدامی ادارات و موسسات مختلف شرکت کنند و هم میتوانند در بازار کار آزاد مشغول به کار شوند. مهندسین معمار در صورت داشتن مهارت کافی میتوانند به سادگی در دفاتر فنی و مهندسی مشغول به کار شوند، اقدام به تاسیس دفتر طراحی مستقل کنند یا طراحی و نظارت بر پروژههای آزاد را بپذیرند. دروس مرتبط با تاریخ ایران و جهان به جهت آنکه در دانشگاه دورههای مختلف سبکهای معماری تدریس می شوند و داشتن دانش در زمینه تاریخ به درک ارتباط میان سبک و دورههای تاریخی مختلف کمک میکند.

مجموعه معماری گرایش معماری-معماری: این گرایش بیشتر به طراحی فضاهایی برای انسان و مطالعه روی ارتقای کیفیت معماریهایی که در حال انجام است میپردازد. ساخت و ارائه (بیان معماری): در این درس بیشتر در خصوص ارتقای خلاقیت و تجسم دانشجویان مباحثی ارائه میشود. کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مهندسی معماری بیشتر کاربرد دارند؟ دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟ در این میان انسان مجبور بود تا از مواد و مصالحی که در اطراف او موجود است استفاده کرده و ساختمان و سرپناه خود را در مقابل عوامل مخربی مانند باد، رعدوبرق و زلزله و حتی آتش سوزی ایمن کند. در گفتگوی سال ۱۳۹۷ خبرگزاری مهر و امیر منصوری، پژوهشگر معماری، این خبرگزاری به اهمیت ندادن مسئولان جمهوری اسلامی به برقراری پیوندی میان معماری و هویت تاریخی ایران اشاره داشت و اعلام کرد که یک سردرگمی در زمینهٔ معماری ایجاد شدهاست. آشنایی با معماری اسلامی ایران. این ساختار با استفاده از طاق و سازه منحنی شکل که نیروی کششی در آن ایجاد نمیشود، ساخته شدهاند.

در حالت کلی میتوان بیان کرد که توجه عمیق به سازه ساختمان به صورت غیر قابل اجتنابی منجر به زیبایی میشود. در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که یک معمار اول آنچه که میخواهد را بصورت ایده در ذهن پرورش میدهد (جنبه هنری) و سپس به آن قابلیت اجرایی بودن (جنبه فنی) میبخشد. با اینکه مهندسی معماری را در زیر مجموعه ریاضی و فیزیک قرار میدهند اما این رشته در واقعیت دارای دو جنبه هنری و فنی است. رشته مهندسی معماری غالبا از زیر مجموعه ریاضی و فیزیک و همچنین از زیر مجموعههای فنی و حرفهای و کارو دانش، در دانشگاهها و موسسات علمی دانشجو میپذیرد. امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در داخل ایران چگونه است؟ گرایشهای رشته مهندسی معماری برای ادامه تحصیل چه هستند؟ بازار کار رشته مهندسی معماری بسیار متنوع و گسترده است و برای فارغ التحصیلانی که دارای مهارتهای بالایی هستند، زمینه اشتغال به خوبی فراهم است. بنابراین آموزش و یادگیری مهارتهای جنبی در کنار تحصیلات آکادمیک، تاثیر بسزایی در اشتغال به کار فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری خواهد داشت. امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در خارج از کشور به چه صورت است؟ کشورهای دیگری همچون ایالات متحده، کانادا، استرالیا و غیره نیز در زمینه معماری – بخصوص گرایشهای کارشناسی ارشد – دارای شرایطی معین برای ادامه تحصیل علاقهمندان تا بالاترین مقاطع ممکن هستند.

معمار ایرانی بر استحکام و مقاومت و رعایت اصول سازه تأکید بسیاری داشته و به نظر می رسدکه ساختمانها و ابنیه تاریخی برای کارکرد واستفاده بسیار سایت dr-architecture طولانی بنا شدهاست. همچنین باید اصول زیباگرایی و سازهها را نیز رعایت میکرد. ترسیم فنی و نقشه کشی: آشنایی با استانداردهای ترسیمی و اصول نقشه کشی را در بر میگیرد. دروس مربوط به هندسه و ترسیمات فنی به صورت کامل؛ این دروس توانایی انواع ترسیمات هندسی را برای دانشجو فراهم میسازند تا وی در ترسیمات معماری دچار مشکل نشود. بطوریکه در حال حاضر بیش از آنکه مدرک تحصیلی یک معمار مدنظر شرکتی باشد که میخواهد با وی همکاری کند، مهارتها و توانایی های وی مورد توجه قرار میگیرند و شرکت به دنبال نیرویی است که بتواند برای وی گرهای از کار باز کند. وی در حال حاضر در زمینه طراحی معماری و تهیه نقشههای فاز ۲ مشغول به فعالیت است. همچنین در زمینه استخدام ادارات و موسسات دولتی نیز گاها از رشته مهندسی معماری یاد میشود ولی اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب ادارات دولتی مشغول به فعالیت هستند. نظر به موارد گفته شده و بر اساس مهارتها و دانش فارغ التحصیلان میتوان درآمد کف ماهانه حداقل 15 میلیون ریال را برای یک مهندس معمار متصور شد و با توجه به گستردگی بازار کار، حداکثری را برای درآمد ماهانه نمیتوان پیشبینی کرد، زیرا یک معمار حرفهای صرفا در یک زمینه فعالیت نمیکند و از چندین محل مختلف دارای درآمدهای گوناگون است.

رشته مهندسی معماری با توجه به جهانی بودن آن و کاربردش در سراسر دنیا، قابلیت ادامه تحصیل در خارج از کشور را نیز دارد. چرا که این مهارتها برای اشتغال به کار در اکثر زمینههای موجود در بازار لازم و ضروری هستند و در دروس دانشگاهی نیز توجه چندانی به آنها نشده است. دروس عمومی همچون ادبیات، معارف اسلامی و غیره که در دانشگاه به تعداد مقتضی بایستی واحدهای عمومی و مشابه آنها گذرانده شود. از شش شیوهٔ معماری ایران، دو شیوهٔ پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوهٔ دیگر مربوط به دورهٔ اسلامی است. در دورهٔ دوم نیز که کلاً در دوران پهلوی رخ داد، کل معماری ایران دگرگون شد و ساختمانهایی با عنوان و کارکرد غربی در این کشور، متداول شدند. سازه ساختمان به عنوان عنصر کلیدی در هنگام ساخت و ساز به کار میرود و به عنوان مهمترین و اساسیترین عامل در ساختمان به حساب میآید. در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبههای فنی ساختمان نیز علاقهمند باشند. دانشجویانی که از زیرشاخه فنی و حرفهای و همچنین کار و دانش وارد دانشگاه میشوند اغلب در مقطع هنرستان با دروس اولیه معماری آشنایی نسبی پیدا کردهاند و ورود به دانشگاه و رشته معماری برای آنها تازگی آنچنانی نخواهد داشت، ولی برای دانشجویانی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد رشته مهندسی معماری میشوند، مباحث دارای تازگی و جنبههای جدیدی خواهند بود.

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشتههای دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته مهندسی معماری پرداختهایم و سعی کردهایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آنها پایهای قویتر داشت، گرایشهای آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم. در این میان، قطعاً انسان باید به زیبایی فضای زندگی خود نیز اهمیت بسیار میداد. فرقی نمیکند ساختمان چه کاربری داشته باشد و به چه منظوری ساخته شده باشد؛ چه هنگام ساخت سرپناه ساده برای یک خانواده و چه در هنگام ایجاد یک فضای بزرگ که صدها نفر بتوانند در آن مکان در حالت کلی به اعمال مختلفی مانند عبادی، تجاری و مذاکرات سیاسی خود بپردازند. در هر ساخت و ساز که انجام میشود، فرقی نمیکند ساختمان مسکونی باشد یا هر کاربری خاص و متفاوت دیگری داشته باشد؛ اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار در ساختمان، طول عمر مفید ساختمان و حتی مقاومت ساختمان در اصل سازه ساختمان میباشد. لذا بازار کار دیگری که میتوان برای یک مهندس معمار متصور شد، طراحی داخلی فضاها و همچنین طراحی نمای پروژههای مختلف است که هر کدام بسته به نوع طرح و نیاز کارفرما دارای حق الزحمههای متفاوتی هستند. متاسفانه در رشته معماری، دروسی که در دانشگاه تدریس میشوند شاید به جرات 50% از نیاز فارغ التحصیل برای اشتغال به کار در بازار حرفهای را تامین میکنند.

این رشته برای افرادی مناسب است که دارای قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده پردازی هستند. کشورهای اروپایی همچون انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئد، دانمارک، ایتالیا و همینطور کشورهای همسایه همچون ترکیه در رشته مهندسی معماری به صورت بورسیه و آزاد اقدام به جذب دانشجو میکنند و البته هر یک شرایط منحصر به فردی را برای پذیرش متقاضیان دارا هستند. در حال حاضر نیز برای ساخت هر ساختمانی در اصل وجود دو شخص معمار و مهندس محاسب ضروری است. همچنین، مهندس بهمنیار در کار با نرمافزارهای تخصصی رشته معماری از جمله اتوکد، اتودسک تریدیاس مکس و دیگر موارد تسلط دارد. از طرفی برای موفقیت در بازار کار مربوط به رشته مهندسی معماری، توصیه میشود دانشجویان علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، بطور همزمان و یا بعد از اتمام تحصیلات به یادگیری در زمینههای مختلف از جمله بحثهای نرم افزاری و هنرهای دیجیتالی بپردازند و دانش خود را در این مباحث ارتقا بخشند.

پژوهشگرانی نظیر نادر اردلان، هانری استیرلن، داراب دیبا، محمدرضا حائری، و دیگران جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی «فضا محوری» معماری ایرانی را در برابر «حجمانگاری» برخی دیگر از گونهها، به عنوان مهمترین خصیصه آن برشمردهاند. نام دیگر آن تاق گهواره است. معمار ایرانی توانست وسیعترین دهانهها را با کست افزود پیمونها به وجود بیاورد و آرایشهای گوناگون و سرگرمکننده خلق کند؛ به گونهای که ساختمان دو اشکوب به اندازهای از هم دور شده که گویی اشکوب زیری بعدها بر آن افزوده شدهاست. چَمانه: گونهای چَفد جناغی یا تیزهدار است که دارای خیز بلندی ست و توان باربری بالایی دارد. در حال حاضر نیز همانند گذشتههای دور، یک معمار دارای چهرهای خاص و منحصر به فرد است. سازه، همواره یکی از اجزای ضروری معماری به حساب میآید و تاثیر بسیار زیادی در ساختمان دارد. این موضوع به مصالح استفاده شده در ساخت ساختمان بسیار مرتبط است و از مصالح ساختمان بسیار تاثیر میپذیرد.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان