سبکهای معماری داخلی

گشادگی ای که با نور و فضا های پر نور همراه است.و روز های آفتابی و سواحل را تداعی می کند. مصالح با رنگ خاکی و رنگ های گرم ، گاها نقوشی که تداعی کننده سواحل و آفتاب داغ و غروب های زیبا هستند و استفاده از نور و منظر زیاد از نشانه های این سبک است. از مشخصه های ان می توان به دیوار های بلند ان که تداعی کننده ی ابهت زیاد این فضاست و گچبری ها و تزیینات و نقوش روی دیوار نام برد. اصلی ترین ویژگی این سبک رنگ است و هم چنین وجود تزییناتی مثل قلیان – شطرنج پارچه های سوزن دوزی شده و چهل تکه -معبد و نقوش فیل این سبک را از دیگر سبک های معماری داخلی متمایز نموده است. و از چیدن وسایل اضافی و جا گیر خودداری کرده و با وسایل ضروری فضا را پر نمایید. در طراحی دکوراسیون فضای پذیرایی معولا مبلمان نقش پر رنگ تری را ایفا می کند. اگر فضای پذیرایی شما فضای نسبتا بزرگی دارد و می خواهید از دکوراسیون فاخر و پر ابهتی استفاده نمایید. برای انتخاب فرش می توانید از رنگ های کرمی و طلایی و یا رنگ های گرم در نقش فرش خود انتخاب نمایید.

این سبک معماری داخلی بیشتر به مبحث زیبایی شناختی معماری پرداخته است و علاوه بر تزئینات زیاد و ستونها و سر ستون های کار شده عناصر دیگری مثل استفاده از رنگ های آبی و سفید و همچنین استفاده ی زیاد از نور طبیعی را در بر دارد.معبد آتنا از نمونه ها ی سایت dr-architecture این سبک است. به این خاطر معماری رومی به معماری فضاسازی معروف است.از عناصر اصلی این سبک معماری داخلی می توان به تزئینات و مجسمه سازی ها اشاره نمود. با پیشرفت سبک معماری یونانی، بناهای این سبک از نظر تناسبات و تزئینات به سه دسته دوریک، یونیک و کورنتین تقسیم شدند. از اصول سبک بینالملل میتوان به کاهش تزئینات، استفاده از مصالح باکیفیت، اهمیت به نظم و تناسبات و سادگی فرم اشاره کرد. و حتما برای پر کردن دیوار از تابلو هایی به همین سبک کلاسیک استفاده نمایید. استفاده از اشکال هندسی نیز بسیار پر کاربرد و از ویژگی های این سبک می باشد. که برای غرب در سنت و در گذشته بیشتر کاربرد داشته است. این سبک نیز مانند سبک باروک از سبک های معماری داخلی پر تجملات به شمار می رود که البته میزان تزیینات در آن کمتر از باروک است و بیشتر از رنگ های روشن استفاده می شود.

در زیر به چند نمونه از لوستر در فضا های مختلف می پردازیم. به یاد داشته باشید که رنگ های تیره فضای شما را کوچک تر و بسته تر نشان می دهد. هم چنین شناخت فضا و مبلمان مناسب برای هر فضا نیز به شما کمک به سزایی برای طراحی یک فضا خواهد کرد. هم چنین شناخت اقلیم و کسانی که قرار است در آن ویلا زندگی کنند نیز تاثیر بسزایی در طراحی داخلی شما خواهد داشت. و این مسئله اهمیت دارد که چه کسانی با چه سن و سالی در این ویلا قرار است زندگی کنند. آشنایی با انواع سبک های معماری و تاریخ معماری جهان شما را با انواع نگرشها به معماری آشنا میکند. حال که با مقدمه ای از سبک ها در معماری آشنا شده ایم. نمونهای از سبک صنعتی در جنبش کانستراکتیویسم روسیه قابل مشاهده است. قلعه ی سفید یکی از بناهای طراحی شده با این سبک است. بازسازی بناهای موجود در بسیاری از مواقع گرانتر از تخریب و نوسازی است ولی برای بعضی از ساختمانهای دارای ارزش فرهنگی ضروری است. و از موارد و اشیا غیر ضروری عموما پرهیز می شود.

سبک آرتنوو در ابتدای قرن بیستم از فرانسه آغاز شد و به سرعت در تمامی اروپا فراگیر شد. سبک آرتنوو یک سبک پیشرو و هنرمندانه است که با استفاده از مصالح جدید مانند آهن و شیشه، فرمهای زیبا و طبیعی میسازد. کلیسای نتردام پاریس یکی از نمونههای برجسته سبک گوتیک است. در این سبک باید سه رنگ اصلی انتخاب شود و مبلمان و قطعات اصلی در یک سبک (سبک غالب) و اکسسوری ها و جزئیات دارای سبک مقابل (سبک مکمل) باشد. وقتی که فضایی که در حال طراحی هستید دارای سبک باشد. این سبک دارای نظم و قرینگی خاصی است که ابهت کار را چند برابر کرده است. احتمال نمونه ی این سبک را در فیلم هایی که در خانه های سلطنتی گرفته شده بسیار مشاهده کرده اید. سبک های معماری شامل تمام روش هایی است که می توانید به وسیله ی آن ها فضای داخلی خود را طراحی نمایید. این سبک معماری داخلی که خود به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود طرفدار سادگی است و انرژی و طبیعت از مهمترین اصول این سبک می باشد.

سبک معماری پست مدرن از سبکهای محبوب در معماری داخلی و مجموعههای بزرگ تجاری مانند دیزنیلند پاریس اثر مایکل گریوز است. نمونه شاخص معماری ارگانیک خانه آبشار با طراحی معمار بزرگ فرانک لوید رایت است که نمونه کمال هارمونی و هماهنگی در تمامی اجزای ساختمان است. هم چنین رنگ طوسی رنگی خنثی است که می توانید با رنگ های دیگر ترکیب نمایید. و هر کدام حال و هوای خاص خود را القا می کند. شاید برای شما سوال باشد که یک ویلای تفریحی که برای اجاره ی شبانه است از کاربران زیادی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند. معماری بومی بسیار متنوع است و دربرگیرنده تکنیکهای ساختوساز است که به مرور زمان شکل گرفته و نسل به نسل منتقل شدهاند، ساختمانهای بومی خودبسنده هستند و با استفاده از مصالح طبیعی موجود در منطقه مانند سنگ، گِل، چوب، پوست و استخوان ساخته میشوند و بهترین تطابق اقلیمی را دارند. و شما با طراحی و شکل گیری مبلمان خود می توانید بقیه ی طراحی را طبق آن بچینید. و اگر سبک ها را نشناسیم این احتمال زیاد است که شما هر کجای کار خود بوسیله ی یک سبک جدا بچینید و نظم و تناسب کار را از بین ببرید.

مبل های این فضا عموما سلطنتی با رنگ های کرم و طلایی و پایه های بلند و چوبی است. متریال های این سبک عموما از شیشه و سنگ تشکیل شده است. برای این کار می توانید از پالت رنگی ای که با آن فضا را چیده اید رنگی مناسب برای دیوار و یا قسمتی از آن استفاده نمایید. یکی از سبک های کاربردی در طراحی داخلی ویلا ، سبک مدیترانه ای می باشد. معماری رومی ادامهای از معماری یونانی بود که به مرور به پیشرفتهای سازهای بسیاری دست یافت. ازنمونه های سبک معماری داخلی رومی می توان به طاق نصرت ها -باسیلیکاها و معبد پانتئون اشاره کرد. لوستر شما می تواند یک لامپ کوچک آویز شده با اندک تزییاتی باشد. بهتر است فضای داخلی آن را نیز با طراحی داخلی کلاسیک طراحی شود. بهتر است که طراحی اتاق خواب ها همسو با طراحی بقیه ی منزل باشد و در متضاد آن نباشد.

فضا در این سبک کاملا دل باز با فضای خالی زیاد است. این سبک از وسایل گران قیمت و اصیل با رنگ های طلایی مانند تشکیل شده و مختص به فضا هایی است که مساحت زیاد و فضای دل باز و بزرگی دارند. بسیاری آرت دکو را با مدرنیسم مشترک می دانند اما این دو با وجود مشترکات زیاد تفاوت های اساسی دارند. اما گشادگی ای که ما به وجود می آوریم و در اینجا منظور وسعت نیست. مقبره ی پله ای زوسر از نمونه های این سبک است. و بگذارید مقداری از فضای دیوار به یک تابلوی نقاشی یا تابلو با طرحی که رنگ های آن متناسب با فضای پذیرایی شماست اختصاص یابد. که در مرحله ی آخر و با توجه به چیدمان فضای شما انتخاب می گردد. زیرا که رنگ های تیره تر محیط آشپزخانه زا کوچک و دلگیر نشان می دهد. در این سبک ارتباط ساختمان با محیط اطراف کم است و ساختمان به دلیل تفاوت با جدارههای ساختمانی اطراف به چشم میآید. برای این کار می توانید از مبلمان های راحتی با رنگ های گرم استفاده نمایید.

این سبک مذهبی مربوط به قرون وسطی می باشد .الگوی این سبک معماری داخلی به صورت فلش رو به بالا (سمت خدا) می باشد از ویژگی های بارز این سبک نیز می توان به شمعدان های فلزی -شومینه های سنگی -شیشه های منقوش رنگی و طاق های بلند با پنجره های بزرگ زیر گنبدی و تندیس های چوبی مذهبی مربوط به مسیح اشاره کرد.نمونه ی این سبک کلیسای رایمز یاکاخ سینا در ایتالیا است. این سبک با درون گرایی تعریف می شود و از ویژگی های بارز آن می توان به ستون های بلند – وجود فرش های دستبافت -پشتی های زردوزی – گچ بری ها -پنجره های چوبی با شیشه های رنگی -کوسن های بیضی شکل با رویه ی مخمل- طاقچه های داخل دیوار و شمعدان های رنگی اشاره کرد.نمونه هایی مثل خانه ی طباطبایی ها در کاشان و … به این شکل فضای داخلی و خارجی ساختمان هماهنگ شده و از یک ریتم برخوردار خواهد شد. اما اگر فضای پذیرایی شما از فضای کوچکی برخوردار است می توانید با طراحی آن را تبدیل به فضایی دلپذیر و دلباز نمایید. این سبک یک سبک سنتی غربی می باشد و گچ کاری ها و پرده های لوکس منگوله دار و مبل های آنتیک و آینه های قدی بزرگ از عناصر مهم این سبک است.

به طور مثال اگر ساختمان شما به سبک مدرن با سطوح صاف و راست گوشه و پنجره های سر تا سری ساخته شده بود بهتر است طراحی داخلی آن را نیز به سبک مدرن و با قوانینی که در بالا گفته شده است بچینیم. در این مقاله سعی شد تا با معرفی سبک های مختلف معماری داخلی و مکان های مورد استفاده ی آن ها به شما در طراحی محل کار یا منزلتان کمک کرده باشیم. هنوز هم کتابخانهها و موزههای شاخص شهری با الگوبرداری از معابد یونانی طرحی میشوند تا بر شکوه و اهمیتشان تاکید شود. ویا می تواند بزرگ و با شکوه باشد. همچنین از مبلمان های بزرگ با حکاکی های دستی و روکش های چرم دار می توانید استفاده نمایید. عناصر خاص در این سبک میزهای کوتاه و زیرادازهای سنتی – درب های کشویی و همچنین گیاهانی مثل بن سای می باشد. رنگ های غالب در این سبک رنگ های خنثی – کرم -بژ و خاکستری می باشد.این سبک معمولا” به دو دسته ی انگلیسی و فرانسوی تقسیم می شود. برای این کار میتوانید از چوب ها و یا سنگ های طبیعی برای مصالح کانتر خود استفاده نمایید. شمعدان های بزرگ و چلچراغ های شیشه ای بزرگ و منقوش از عناصر این سبک هستند.

آشپزخانه مدل جزیره ای یکی از ایده های جدید و زیبایی است که می توانید از آن برای طراحی آشپزخانه ی خود استفاده نمایید.در این نوع طراحی یک میز به عنوان مرکز و قلب آشپز خانه در وسط آن قرار می گیرد. و می تواند به عنوان میز کار آشپزخانه و میز ناهار خوری مورد استفاده قرار بگیرد.این مدل برای آشپزخانه هایی با اندازه ی متوسط قابل استفاده است. برای نخستین بار مسئله ی فضاهای داخلی توسط رومیها مورد تاکید قرار گرفت. این سبک معماری داخلی با تجمل – اغراق گرایی – پرهیز از خطوط مستقیم -نامتقارنی وحرکت و جنبش تعریف می شود.از خصوصیات آن می توان فضاهای منحنی و استفاده از تزیینات زیاد و همچنین رنگ های تیره و رسمی در تجملی ترین سبک دکوراسیون بر شمرد.کاخ ورسای شاهکار این سبک می باشد. انتخاب لوازم اصلی و رنگ و کاشی دیوار ها و همچنین مبلمان مورد نظر شما برای چینش فضا همگی از آیتم های تشکیل دهنده ی آشپزخانه ی شما می باشند. هنگامی که کاربری ویلای مورد نظر شما تفریحی است. در این زمینه می توان به کاربری آن ویلا توجه کرد. چه طور می توان ویلایی طراحی کرد که برای این مقدار انسان با ویزگی های متفاوت مناسب باشد.

سبک مدرن از اواسط قرن بیستم متولد شد و در آن خبری از سبکها ی قبل از آن مثل سبک ویکتوریایی دیده نمی شد اما سبک معاصر سبک زمان حال و جاری است یعنی سبکی است که همین الان وجود دارد.معماری فضایی در سبک مدرن بسیار ساده و خلوت می باشد و خبری از گچبری ها و … اما انتخاب لوستر یکی از بخش های مهم طراحی فضای پذیرایی است . کاخ اشوکا از نمونه های این سبک است. این سبک ها مانند سبک معماری در طول سالیان شکل گرفته است. معماری زیستتقلید (Biomimetics) از فرمهای انسانی و حیوانی در معماری بهره میبرد که نمونه شاخص آن ساختمان Hemisfèric در والنسیای اسپانیا با طراحی سانتیاگو کالاتراوا به شکل یک چشم غولپیکر است. پس برای ایجاد و شکل دهی به یک طراحی داخلی خوب شما نیاز به شناخت رنگ ها ، تناسب و هماهنگی این دو مسئله با مبلمان خود هستید. شناخت سبکها و دوره های معماری نه تنها شما را محدود نمیکند بلکه ذهن شما را به گسترهای از مفاهیم و نمونههای موفق معماری باز میکند.

۳- بهرهگیری از مصالح طبیعی و بازیافتی: استفاده از متریالهای طبیعی، قابلجایگزینی و بازیافتی در مصرف انرژی صرفهجویی میکند زیرا دیگر نیازی به صرف انرژی برای استخراج، حملونقل مواد اولیه و مراحل تولید نخواهد بود. طاق های نیم دایره نیز از دیگر عناصر این سبک است. از جمله مصالحی که بافت آن همخوانی زیادی با سبک های شرقی دارد و به نوعی نماینده ی این سبک محسوب می شود بامبو با چوب هاب طبیعی است. و یا افراد با شغل های مختلف نیازمند فضا با مبلمان مخصوص خود هستند. رنگ ها یا خیلی تیره هستند یا خیلی روشن. اما باید دقت کنید که اگر آشپزخانه ی کوچکی دارید از رنگ های روشن برای طراحی آشپزخانه ی خود استفاده نمایید. هدف این سبک به درون خانه کشید طبیعت خالص است.مبلمان های چوبی-کوسن های پشمی- دیوار های چوبی یا رنگ روشن و سقف های چوبی که تیرک های چوبی آن نمایان باشد از ویژگی های این سبک است. سبک معماری یونانی از مهمترین سبک های معماری غربی است که هنوز هم زنده است و تاثیر بسیاری در طراحی ساختمانهای عمومی و شهری دارد. از مهمترین خصوصیات سبک هایتک استفاده از فلز و شیشه در ساختمان است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان