طراحی داخلی مطب دندانپزشکی دکتر بلوکات

در بازسازی مطب های پزشکی انتخاب مبلمان راحت و مناسب در اولویت کارهای یک طراح قرار می گیرد. اگر فضای کلینیک یا مطب دندانپزشکی کوچک باشد بهتر است رنگ های ملایم و روشن استفاده شود که فضا را وسیع تر و دلبازتر نشان دهد. بهتر است سقف مطب یکنواخت نباشد و دارای اختلاف ارتفاع باشد. سقف استاندارد برای مطب دندان پزشکی معمولاً ۷/۲ متر است. سعی کنید از صندلی های متنوعی با کاربری های مختلف برای سالن انتظار انتخاب کنید. در خصوص طراحی دکوراسیون مطب پزشکان و اتاق های انتظار نیز باید موارد ضروری را رعایت کرد؛ چراکه این مکان، مکان دلهره آور و استرس زایی می باشد. به عنوان مثال در مطب دندانپزشکی تجهیزاتی مانند یونیت دندانپزشکی، کابینت برای قرار دادن تجهیزات مورد نیاز، سینک و شیر آب برای شستشوی ابزارها و سایر موارد ضروری است. این موارد از وسایلهای ضروری هر مطب مجهزی هستند. مراجعه کنندگان از طریق تابلو میتوانند مطب را پیدا کنند. کاغذ دیواری را بیشتر در فضاهای اداری مطب (بخش پذیرش، سالن انتظار و اتاق دندانپزشک) به کار میبرند. شما برای سرگرم نمودن کودکان می توانید بخشی از لابی را به شکل پارک کوچکی همراه با تاب و سرسره دربیاورید یا المان های بامزه و کارتونی در طراحی مطب دندانپزشکی استفاده کنید.

این گروه از رنگ های روشن همچنین باعث انعکاس نور می شوند و فضا را دلباز و روشن و بزرگ جلوه می دهند . گذاشتن نور مخفی در سقف، زیبایی آن را دو چندان میکند. شما در بدو ورود می توانید این نماد را با تصویر طرح یک مادر باردار مشاهده کنید. در بیشتر مطبها از سرامیک و کاشی برای پوشش کف استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سقف کشسان لابل، انواع آن و ویژگی های منحصر به فرد لابل لطفا بخش مطالب مرتبط را مطالعه نمایید. این آثار هنری نه تنها زندگی را به شرایط مراقبت های بهداشتی جدی می افزایند ، بلکه می توانند به بیماران و خانواده ها کمک کنند تا در خانه و آرامش بیشتری داشته باشند. فقط کارکنان اجازه وارد شدن به این اتاق را دارند، پس حتماً باید خارج از اتاق هشداری برای اطلاع بیماران نوشته شود.

مطب پزشک ریه جایی است که افراد متفاوتی به آن مراجعه میکنند. قطعا اولین چیزی که در دفتر معماری در رشت توجه مشتریان را به خود جلب میکند، طراحی داخلی دفتر معماری است. از نصب اکسسوری های سیاه و سفید یا تزیینات دیواری در ابعاد بسیار بزرگ در طراحی دکوراسیون مطب پزشک و فضاهای درمانی خودداری نمایید. ۱۰- اگر مطب داخل بیمارستان باشد باید حد الامکان در بخش انتهایی سالن قرار بگیرد تا افراد در بخش های دیگر در برابر اشعه های مضر و امواج رادیویی محافظت شوند. برای اینکه در مدت زمان انتظار بیمار خسته نشود بهتر است روی میز وسط سالن تعدادی مجله یا بروشور علمی قرار دهید. هر چه دکوراسیون مطب گرم، صمیمی و دوستانه تر باشد، نه تنها بر آرامش و اعتماد مراجعه کنندگان تاثیر مثبت تری دارد بلکه بعنوان نشانه ای از احترام به آنان ناخودآگاه حس مبتنی بر خدمات درمانی بهتر در این مطب را در آنها ایجاد می کند.مانند تمام محیط های دیگر باید از قواعد چیدمان دکوراسیون پیروی طراحی داخلی کلینیک روانشناسی کنید. ممکن است، شما خودتان فکر کنید که می توانید تمام کارهای طراحی و دکوراتوری داخلی خانه تان را انجام بدهید.

اما طراحان به سبب تخصص داشتن در حوزه طراحی می توانند از فضای کوچک بیش ترین بهره را برده و فضایی متناسب با نیازهای کارفرما ایجاد کنند که در عین حال بزرگ تر از اندازه واقعی خود جلوه کند. برای طراحی فضای کف مطب دندان پزشکی میتوان از سنگ، سرامیک، چوب، کاشی و حتی ترکیبی از این موارد استفاده کرد. در فضاهای مختلف مطب دندان پزشکی میتوان از نورپردازیهای تزئینی هم استفاده کرد. سقفهای کناف را میتوان به شکلها و رنگهای مختلفی طراحی کرد. خود نمایید در حالت دوم شما اقدام به بازسازی مطب و کلینیک پزشکی خود نموده اید و در حال حاضر قصد طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشکی خود را دارید. انواع کاغذدیواری در بافتها، طرحها و رنگهای متنوع فضای مطب را از این رو به آن رو میکنند.

قرمز: با توجه به انرژی نهفته در درون این رنگ، طراحان معمولا توصیه می کنند که این رنگ را در طراحی فضای پذیرش به کار نبرید. طراحی داخلی یک علم است که با هنر و ذوق و سلیقه عجین شده است. طراحان داخلی علاوه بر اینکه اتاق را تغییر می دهند، بلکه تغییراتی در کارایی اتاق نیز رقم می زنند. طراحان کلینیک دندانپزشکی و فضاهای اداری مطب بخش پذیرش، سالن انتظار و یا. در سالن انتظار باید امکانات لازم برای راحتی (مثل آبسردکن و سطل زباله) بیمار قرار داده شوند. ارتفاع سقف مطب دندانپزشکی هم عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. برای زیبایی بیشتر میتوان از پنجرههای دکوراتیو هم استفاده کرد. بنابراین میتوان گفت امروزه در طراحی داخلی مطب حتماً باید از نظرات کارشناسانه طراحان داخلی و متخصصین کمک گرفت و باید دانست که عوامل زیادی در طراحی داخلی مطب مؤثر هستند. در طراحی داخلی آنچه صورت می گیرد بیشتر به محیط اتاق ربط دارد، امور طراحان داخلی غالبا کمک رسان طراحی و نوسازی فضای داخلی است.

مواردی که در بالا گفتیم همگی از موارد اولیه بسیار مهمی هستند که در طراحی مطب دندان پزشکی باید در نظر بگیرید. همانطور که گفتیم دکوراسیون بیمارستان های مخصوص کودکان باید به گونه ای طراحی شده باشد که محیطی آرامش بخش ایجاد کرده و استرس موجود در کودکان را کاهش دهد، استفاده از سرگرمی های جذاب و مورد علاقه بچه ها، همچنین المان هایی که موجب افزایش انرژی مثبت در محیط می شود، تاثیر زیادی در ایجاد یک فضای مطبوع و مناسب برای کودکان دارد. تحقیقات انجام شده در رنگ شناسی توضیح می دهد که چگونه می توان از رنگ هایی مانند آبی در این فضاهای “غیر درمانی” برای کاهش احساس اضطراب و استرس بیماران و همراهانشان استفاده کرد. چیزی که در این مطالب از اهمیت ویژه ای برخوردار است ایجاد فضایی آرام بخش و به دور از استرس است. ظاهر مطب دندان پزشکی بیان گر این است که شما تا چه حد بهراحتی مراجعه کنندگان خود اهمیت میدهید.

رعایت این اصل، هم باعث آرامش خاطر آنها میشود و هم اینکه گذشت زمان خیلی احساس نمیشود و این مساله برای کسی که درد دندان را تحمل میکند بسیار خوب است. در آخر تابلویی کوچک هم روی در مطب دندان پزشکی یا کنار در نصب کنید. در طراحی داخلی مطب دندان پزشکی باید حتماً عوامل زیر را در نظر بگیرید. نورپردازی یکی از عوامل مهم در طراحی سقف است. نور مخفی و لامپهای تزئینی در سالن انتظار یکی از عنصرهای تاثیرگذار است. نورپردازی اتاق معاینه نیز باید به گونه ای باشد که چشم بیمار و پزشک را آزار ندهد، همچنین باید نور کافی برای انجام فعالیت های پزشک در این اتاق موجود باشد. با وجود رنگ های شاد، در کنار مواد باکیفیت، مراجعه کنندگان با رضایت ساختمان کلینیک را ترک خواهند کرد. در بخشهایی مثل سالن انتظار و اتاق دندانپزشک کفپوشهای چوبی فضایی شیک و گرم را به وجود میآورند. استفاده از کاغذ دیواری مناسب در سالن انتظار و بخشهایی که بیمار بیشتر در آنها رفت و آمد دارد، جنبه تبلیغاتی مطب را بهبود میدهد. همچنین رنگ این سالن نباید تیره و یا زننده باشد.

برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی برای طراحی مطب دندان پزشکی باید کمی از علم روانشناسی رنگها کمک بگیرید. استفاده از نور طبیعی در اتاقهای خدمات درمانی بهترین راه برای تامین نور مناسب است. در طراحی مطب نور و رنگ فاکتور های بسیار مهمی هستند که استفاده صحیح از آن ها میتواند روحیه بسیار خوبی به کادر درمان (پزشکان و پرستاران) و بیماران و همراهان آن ها بدهد . با توجه به کانسپت طراحی و سبک دکوراسیون داخلی ما به دنبال فضایی شاد و متفاوت در اتاق های درمانی بودیم به همین دلیل هم از طرح ها و رنگ های متفاوتی برای دکوراسیون اتاق های مختلف استفاده کردیم و هر اتاق را با رنگ های متفاوت و خاص کامپیوتری اجرا کردیم تا به فضاهایی متنوع، شاد و همچنین آرامش بخش برسیم که مراجعین درگیر ترس های ناشی از بودن در این گونه فضاها نشوند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

طراحی سقف نباید طوری باشد که بیمار را خسته کند؛ زیرا بیمار قرار است مدتی را در آن مطب بگذراند. اگر قصد دارید یک طراحی منحصر به فرد برای مطب دندانپزشکی داشته باشید، لازم است، بدانید که هرگز نباید از استفاده گل و گیاه در مطب را فراموش کنید. این مکان باید طراحی راحتی داشته باشد و بتوان در آن استراحت کرد. تمرین راه رفتن – با تغییر دادن عمقی که در آن بیمار نحوه صحیح راه رفتن را تمرین میکند، میتوان به تدریج اثر گرانش را به تمرینات اضافه کرد. برای باز کردن مطب دندان پزشکی لازم نیست حتماً سراغ واحدهای نوساز بروید، واحدهای قدیمی را هم میتوان با کمک متخصصان طراحی ماهر تبدیل به واحدی مدرن و شیک کرد.

هر چه ایدههای نوآورانهتری به کار ببرید، تاثیر بیشتری روی مراجعه کنندگان میگذارید. بر خلاف گذشته که در مطبها به رنگ فضاها توجه زیادی نمیشد، امروزه رنگ به یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی مطب تبدیل شده است. وسایلی مثل لوستر یا لامپهای تزئینی که در گوشه و کنار مطب قرار میگیرند بخشی از زیبایی و جذابیت طراحی داخلی مطب دندانپزشکی را بر عهده دارند. در مطبهای بزرگ باید برای هر اتاق تابلوهایی جداگانه هم نصب شوند که مراجعه کننده را بهتر راهنمایی کنند. بهتر است هر یونیت در اتاقی جداگانه گذاشته شود، یا اگر قرار است در اتاقی بزرگ دو یا چند یونیت قرار گیرد، با استفاده از دیوار از هم جدا شوند. البته این مدل تابلو به شکل تجاری هم در بازار موجود است. اگر دنبال راههای خلاقانهتر و جدیدتری برای طراحی دیوار مطب هستید، امروزه دیوارپوشها و کاغذ دیواریهای متنوعی در بازار موجود هستند که طرحهای پیچیدهتر و زیباتری دارند. بسته به به توضیحات بالا در مورد طراحی داخلی، وقتی که به تغییرات ساختاری در منزل یا محیط کار خود احتیاج دارید (مثل حذف و جابجایی یک دیوار، قرار دادن پارتیشن اداری یا افزودن درب یا پنجره) پیشنهاد می شود به سراغ طراحان داخلی بروید چراکه آن ها می توانند این امور را با کیفیت بهتری انجام دهند.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان