طراحی نمای ساختمان اداری

همیشه از روش کار پیمانکار خود سوال بپرسید و قابل اعتماد بودن او را بررسی کنید. اما اگر بتوانید یک پیمانکار خوب، قابل اعتماد و معقول پیدا کنید، در حقیقت در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده اید. پیدا کردن یک پیمانکار ساختمان خوب، گام بعدی است که باید در کنار انتخاب سازنده، لوله کش، مکانیک، برق کار در نظر داشته باشید. چه حسی پیدا میکنید؟ چه معیارهای خلاقانهای باید برای طراحی نمای ساختمان اداری در نظر گرفته شود و چطور میتوان یک ساختمان زیبا و شکیل در جایگاه اداری طراحی نمود؟ به نظر شما نمای ساختمان اداری باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟ سعی کنید در طراحی نمای ساختمان اداری از چندین مصالح مختلف و ناهماهنگ استفاده نکنید. اما به دلیل محدودیت هایی که در طراحی ساختمان وجود دارد، همیشه نمی توان از این توصیه ها پیروی کرد. این یک مجموعه همه جانبه است که شامل ساختمان های مونتاژ، ساختمان های صنعتی، مراکز عمده فروشی، ساختمان های پر خطر، هتل ها، خوابگاه ها و ساختمان هایی با تهویه مطبوع مرکزی که بیش از ۱۵ متر ارتفاع و بیش از ۶۰۰ متر مربع مساحت داخلی دارند، می شود. همچنین می توانید با بازدید از پروژه های قبلی او، سوابق کاریش را نیز مرور کنید.

روبنا – اعضای مختلف روبنا مانند ستون ها و تیرها، باید طبق برنامه طراحی شده، جهت پشتیبانی از استحکام لازم برای حمل بار مرده و بار زنده که انتظار می رود در قسمت های مختلف سازه بصورت ایمن و به خوبی توزیع شوند، ایجاد شود. ترکیب نور و شیشه که درخشش بینظیری به ساختمان میبخشد و حس خوبی به مخاطب القا میکند و توجه افراد را جلب میکند. تنها موضوعی که باید در مورد این سبک بدانید این است که طراحی نمای ساختمان اداری زمانی جلوه و نمای زیبایی خواهد داشت که در بافتی متناسب قرار بگیرد. معمار باید بتواند شما را با توجه به اصول، شرایط زمین و جدیدترین قوانین ساختمانی که در مورد نقشه زمین شما اعمال شده است، راهنمایی کند. ساختمان ها در مرحله آخر برای ظریف کاری، نیاز به تزئین و یا نوسازی با رنگ، گچ کاری، برق کاری، اتصالات در و پنجره، نرده کشی و سایر کارهای روبنایی دارند که تمام این کارها، خدمات ساختمانی نامیده می شوند. پس از اتمام ساخت و ساز، معمار و یا دارنده جواز ساخت باید برای صدور گواهینامه پایان کار در قالب تعیین شده به همراه نقشه های ساختمانی تکمیل شده به مراجع صادرکننده مراجعه کند. بیشتر بدانید روش های سیمانکاری نمای ساختمان چیست؟

یکی از مهمترین معیارهایی که باید در مورد نمای ساختمان اداری بدانید این است که موقعیت و منطقه مناسبی را برای احداث یک ساختمان اداری در نظر بگیرید و در کنار آن مقدار مساحت و ابعاد ساختمان را متناسب با کار و ادارهای که قرار است دایر شود، انتخاب کنید. هنگامی که کلیه جوازها و گواهی های لازم را گرفتید، آن وقت می توانید اتصال برق موقت ساختمان را برای موقعیت مستقر ساخت و ساز که بعداً به یک اتصال دائمی تبدیل می شود، بگیرید. این فرایند باید مفاهیم اساسی خانه شما از جمله فضای پذیرایی، تعداد اتاق خواب، اتاق های مهمان، تالار پذیرایی، آشپزخانه، حمام، پلکان، پارکینگ، باغچه، حیاط و استخر، را شامل شود. اجزای سازنده ی ساختمان، مواد اساسی برای ساخت و ساز ساختمان به شمار می روند. این کارها عبارتند از نصب کابینت ها و قفسه های آشپزخانه که می توانند با استفاده از انواع مواد اولیه ی موجود در بازار از قبیل چوب، MDF، پلی وود، ACP، استیل ضدزنگ و غیره انجام شوند. ساختمان هایی که برای ساخت، گردآوری و یا پردازش محصولات یا مواد مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان ساختمان های صنعتی شناخته می شوند.

یکی از ایدههای خلاقانه که میتوان از آن به روشهای متفاوتی استفاده نمود، استفاده از نمای شیشهای ساختمان به همراه نورپردازی مناسب است. تصور کنید که قرار است به یک آژانس مسافرتی بروید. قبل از ملاقات با یک معمار، یک لیست از انتظارات طراحی خانه خود تهیه کنید. استفاده از مصالح مناسب، نورپردازی درست و طراحی منحصر به فرد تأثیر زیادی روی زیباتر به نظر رسیدن نمای ساختمان اداری کوچک دارد. بهتر است برای طراحی نمای ساختمان اداری کمی از کلیشهها فاصله بگیرید و خلاقتر باشید. ظاهری متفاوت که شأن و منزلت یک محیط اداری را نشان میدهد و به همین دلیل باید با دقت زیادی طراحی شود. فوندانسیون – فوندانسیون، قسمت پایینی ساختمان است که وزن کل سازه را به زمین منتقل می کند. ساختمان، نوعی سازه است که با مصالحی خاص ساخته می شود و شامل زیر بنا، زیر ستون، دیوار، کف، سقف، دودکش، خدمات لوله کشی و ساختمانی، سکوهای ثابت، ایوان، بالکن، قرنیز یا جلوآمدگی، بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری که به آن وصل شده یا هر دیوار محصوری که یک زمین یا فضا را از سازه مشابه مجرا می کند، می باشد. ستون پایه، بخشی از فاصله بین سطح زمین و فضای کف است که درست در بالای زمین ساختمان قرار دارد.

انواع مختلفی از کفپوش ها با توجه به کاربرد، هزینه و نازک کاری آن ها وجود دارد که عبارتند از کاشی های سرامیکی، کاشی های لعاب دار، کاشی های سفالی، گرانیت، مرمر، چوب، کفپوش اپوکسی. طراحی که هیبت و عظمت را به ساختمان شما میآورد و حس منحصر به فرد بودن و لوکس بودن به ساختمان میبخشد. مجوز ساخت خانه شما باید توسط نهادهای محلی مانند شهرداری صادر شود که به طور معمول اعتبار آن معمولا به مدت ۲ سال می باشد. زاغه ها، طبق قوانین مربوطه توسط یک مقام ذیصلاح برچسب گذاری می شوند. خانه ها، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره از انواع ساختمان ها هستند. شکل ستون ها می تواند مربع، مستطیل و یا دایره ای باشد. پس از اتمام کار بنایی، نوبت به گچ کاری می رسد. کار گچ کاری می تواند پس از اتمام کار برق کاری و لوله کشی شروع شود. پس از اتمام کار کاشی کاری انجام می شود.

استفاده از نورپردازی مناسب در نمای ساختمان اداری مدرن میتواند جلوه بینظیری به ساختمان ببخشد و در شب تصویر زیباتری از ساختمان را در ذهن مخاطب ایجاد کند. از مهمترین ویژگیهای نمای کامپوزیت مقاومت بالای آن در برابر باد و باران و زلزله است و نگهداری از آن نیز بسیار ساده است. این ساختمان ها، از سطح پایینی از تعمیر و نگهداری و شرایط سکونتی بدی برخوردار هستند که ناشی از بهداشت و تهویه نامناسب و سایر عوامل آسیب زا می باشد. روش های مختلف ساخت و ساز نه تنها در هزینه و طراحی معماری خانه، بلکه بر نیازهای تعمیر و نگهداری و همچنین ارزش بلند مدت ملک نیز تأثیر می گذارند. این نوع ساختمان ها شامل اماکنی می باشند که توسط دولت، سازمان های نیمه دولتی و یا اتحادیه های ثبت شده برای اهداف خاص ساخته می شوند. این نوع نماسازی، نمای ساختمان اداری را منحصر به فردتر و متمایزتر میسازد. بهتر است نمای ساختمان اداری متمایزتر از نمای ساختمان مسکونی طراحی شود تا در میان صدها ساختمان مسکونی که شاید در اطراف آن وجود دارد، مشخصتر باشد و راحتتر تشخیص داده شود. انتخاب روش ساخت و ساز مؤثر، حتی در میزان مصرف انرژی خانه و اثرات زیست محیطی بیرون از منزل نیز تأثیر می گذارد.

امروزه در سراسر دنیا از نمای کامپوزیت بیشتر به عنوان نماسازی ساختمانهای اداری استفاده میشود. مثلاً اگر همه ساختمانهای اطراف از سبک مدرن و نمای شیشهای استفاده کرده باشند، استفاده از نمای کلاسیک در این میان جلوه زیبایی نخواهد داشت. هدف یک ساختمان، در درجه اول ایجاد سرپناه در کنار امنیت برای ساکنین است. باور کنید قرار گرفتن چندین ساختمان اداری مشابه در کنار هم که هیچ ویژگی خاص و منحصر به فردی ندارند، هیچ جذابیتی ندارد و هیچ کمکی میز به زیباتر شدن شهر و متمایز نشان دادن ساختمان اداری شما نخواهد کرد. قطعاً با توجه به برخی از نمادها و به کار بردن بسیاری از روشها میتوان یک نمای اداری مدرن طراحی کرد و شهر را از این همه یکنواختی و یکپارچگی نجات داد. از طرفی امروزه در تمام دنیا اکثر برجهای بلند اداری و تجاری بیشتر از نمای شیشهای استفاده میشود تا جلوه و درخشش بیشتری در سطح شهر داشته باشد. نقشه خود را با دفتر مقامات محلی مانند شهرداری هماهنگ کنید تا هیچ گونه مشکلی متعاقبا در فرآیند ساخت خانه شما در آن منطقه خاص پیش نیاید. خانه های بتونی را می توان از بتن ریخته گری، پانل های پیش ساخته یا اشکال عایق بندی شده بتونی ساخت که عایق بندی یکپارچه ای دارند.

فوندانسیون سطحی، برای مثال در ساختمان های کوچک و سبک مانند خانه های کوچک و یا متوسط و مراکز خرید کوچک استفاده می شود و فوندانسیون عمیق در ساختمان های سنگین و بزرگ مانند ساختمان های بلند، مراکز خرید بزرگ، بیمارستان های بزرگ و دانشگاه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. نمای ساختمان اداری ویژگیهای خاصی دارد که باید در طراحی آن علاوه بر توجه به زیبایی و منحصر به فرد بودن به جایگاه و هویت یک محیط اداری توجه شود. در واقع مکان یک ساختمان اداری باید متناسب با جایگاه و منزلت آن باشد. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن فرهنگ محله، منطقه و اقلیم، تناسب و هماهنگی بصری نمای ساختمان اداری با ساختمانهای مجاور در عین متمایز بودن در طراحی نمای ساختمان اداری اهمیت زیادی دارد. یک ساختمان اداری باید از دور با دیگر ساختمانهای اطرافش متفاوت باشد و ضمن هماهنگی ویژهای که با محیط دارد، حس اداری بودن را در کنار کسب و کاری که قرار است در آن کار کند نشان دهد. در واقع اگر شما کار اداری دارید که با مشتری در ارتباط است، بهتر است نمای ساختمان اداری مدرن خود را طوری طراحی کنید که ضمن چشمگیر بودن، جلوهای داشته باشد که مشتری را به سمت خود جذب کند و حس مثبت و خوبی به افراد القا نماید.

انواع زیربناها را می توان با توجه به عمقشان در خاک به دو دسته ی فونداسیون عمیق و سطحی تقسیم کرد. نمای ساختمان اداری باید در عین زیبایی و چشمگیر بودن، ویژگیهایی داشته باشد که بیننده با نگاه کردن به آن جایگاه این ساختمان را درک کند. در مقابل به کار بردن نماسازی فوقالعاده ساده و بدون خلاقیت نیز تأثیر مثبتی بر کارمندان و مخاطبین شما نخواهد داشت. چنین ساختمان هایی همچنین باید امکانات اداری، انباری و خدماتی لازم برای تجارت در همان ساختمان را نیز فراهم کنند. یکی دیگر از ایدههایی که در نمای اداری مدرن استفاده میشود، استفاده از سبک کلاسیک و رومی است. آیا باز هم دوست دارید از این آژانس خدماتی دریافت کنید یا ترجیح میدهید از آژانس دیگری که در یک مکان خوب و با نمای ساختمان اداری مدرن طراحی شده و از دیدن نمای متناسب آن با ویژگیها سفر لذت میبرید خرید انجام دهید؟

ساختمان هایی که از نظر ساختاری ضعیف بوده و در نتیجه ناامن، غیر بهداشتی یا آلوده می باشند. این ساختمان ها، از امکانات ورودی و خروجی مناسبی برخوردار نیستند و مستعد خطرات آتش سوزی و دیگر خطرات مرگ باری برای انسان می باشند که با توجه به کاربردهای موجود آن، می تواند خطری برای امنیت، سلامتی و یا رفاه عمومی ساکنان تلقی شود. پایه ستون، در برابر ورود آب باران و حشرات داخل ساختمان مقاومت می کند و ارتفاع کلی آن، ۴۵، ۶۰، ۷۵، ۹۰، ۱۲۰ سانتی متر است. جدای از این، موسسه باید یک خوابگاه اختصاصی نیز در داخل و یا خارج از محوطه خود داشته باشد. گچ کاری به منظور(۱) استحکام بیشتر ساختمان(۲) محافظت در برابر اثر آب و هوا (۳) دادن زیبایی به ظاهر ساختمان انجام می گیرد. پس از دریافت گواهینامه پایان کار، می توانید برای وصل شدن آب ساختمان اقدام کنید. این ساختمان ها، برای اهداف مسکونی و همچنین برای انجام فعالیت های غیر مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. انجام نازک کاری های داخلی بلافاصله بعد از سیم کشی اولیه و نصب روکش اولیه به دیوارهای داخلی انجام می شود.

یکی از مهمترین عناصری که باید در طراحی نمای ساختمان اداری به آن توجه شود، به کار بردن رنگهایی هماهنگ و سنگین در نمای ساختمان است؛ استفاده از مصالح مرغوب در کنار تناسب رنگ که ظاهری در شان هویت و شخصیت یک محیط اداری باشد، بسیار سایت dr-architecture اهمیت دارد. بعد از این مراحل، برای زیباسازی ساختمان باید سیستم آبیاری، فضای سبز، کاشت درختان و همچنین روشنایی در فضای باز را عملیاتی کنید. کل این مراحل، پاکسازی محل ساخت نامیده می شود. ساختمان باید شامل یک یا چند محل اقامت خانوادگی، آپارتمان و گاراژهای خصوصی باشد. اهداف دیگر ساختمان، حفاظت در برابر شرایط بد آب و هوایی، ایمنی، فضایی برای آرامش، حریم خصوصی و همچنین برای نگهداری وسایل، تأمین برق و آسایش در زندگی و کار است. دیوارها، از حریم خصوصی ساکنان و همچنین عوامل بیرونی مانند گرما، سرما، باران، سر و صدا و گرد و غبار محافظت می کنند. دیوارها، می توانند آجری و یا سنگی باشند. استفاده از نماهای سنگی، چوبی و آجری نیز با توجه به نوع مشاغلی که قرار است در ساختمانهای اداری شروع به کار کنند، میتواند ایده خلاقانه و جذابی باشد. در یک خیابان دور افتاده و پس از طی کردن کوچههای بسیاری به ساختمانی با ظاهری آجری و کثیف میرسید.

علاوه بر این، وجود ساختمان های مسکونی مناسب برای کارکنان و یا دانشجویان ساکن در محوطه دانشگاه نیز اجباری است. آن ها مقاومت بالایی در برابر آتش و آفات دارند و به اندازه کافی سنگین هستند تا در برابر وزش باد و طوفان های شدید مقاومت کنند. به یاد داشته باشید که در مورد نمای ساختمان اداری کوچک شما باید بیشتر به عناصر زیباسازی و طراحی ساختمان اهمیت دهید تا ساختمان جلوه بیشتری داشته باشد و از ساختمانهای مسکونی مجاور متمایز به نظر برسد. قرار نیست ساختمان اداری شما همانند یک قصر عجیب به نظر برسد. برای طراحی نمای ساختمان اداری باید بدانید که بیش از حد مجلل و یا متفاوت و شلوغ به نظر رسیدن شاید گزینه خوبی نباشد. این موضوع در اکثر مواقع حس چندان خوبی را به مخاطب و مشتریان شما القا نخواهد کرد. شاید این موضوع برای یک ساختمان مسکونی چندان مهم نباشد، اما یک ساختمان اداری مخاطبین بیشتری دارد و سادگی و هماهنگی دو شاخصه مهم این نوع ساختمانها هستند که باید حتماً در طراحی آن رعایت شود. در مورد نمای ساختمان اداری کوچک بهتر است ابتدا به نوع مشاغلی که قرار است در ساختمان مستقر شوند، توجه شود و طراحی نمای ساختمان اداری را متناسب با آن انجام داد.

مهمترین عواملی که باید در طراحی نمای ساختمان اداری به آنها توجه شود، طراحی کلی نما و نوع مصالح و نورپردازی ساختمان است. اندازه، عمق، طول و عرض و نوع فوندانسیون (آواربرداری آجر و سنگ و تیرها) باید مطابق با نقشه معمار طرح ریزی شود. این نوع ساختمان ها، برای مؤسسات آموزشی مانند مدارس یا کالج هایی هستند که توسط یک هیئت مدیره، دانشگاه یا هر نهاد وابسته مشابه اداره و شناخته می شوند. این اهداف خاص، شامل اهداف درمانی مانند درمان بیماری های جسمی و یا روانی، بیمارستان های کودکان، خانه های سالمندان، مراکز مراقبت از کودکان بی سرپرست یا زنان رها شده، سالن اجتماعات برای فعالیت های فرهنگی و یا وابسته و همچنین امکانات اقامتی مذهبی از قبیل دارامشالاها، زندان ها، مراکز درمانی، بازداشتگاه ها، دارالتادیب ها می شود. هنگام تصمیم گیری در مورد روش ساخت و ساز، ضمن در نظر گرفتن میزان پایداری و طول عمر معماری، هزینه های اولیه را نیز مطابق نیازهای خود برای ساخت و ساز محاسبه کنید. در این صورت بهتر است طراحی نمای ساختمان اداری نیز با استفاده از نمای شیشهای باشد و تنها به گونهای خاص و خلاقانه طراحی شود. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا شما را با مهمترین نکات در مورد طراحی نمای ساختمان اداری بیشتر آشنا کنیم، لطفاً با ما همراه باشید.

این ساختمان ها، از سه طرف از ساختمان دیگر مجزا هستند و دارای فضاهای باز در تمام آن سه طرف می باشند. بنایی متشکل از سقف و دیوارهایی که از ساختمان دیگر جدا شده و دارای فضاهای باز در محدوده آن می باشند. این ساختمان ها، معمولا دارای دو یا چند طبقه در زیرزمین و دو یا چند طبقه در روی زمین می باشند که برای پارکینگ اتومبیل، دوچرخه، اسکوتر و سایر وسایل نقلیه موتوری استفاده می شوند. طراحی نمای ساختمان اداری هویت و آیینه یک کسب و کار است و از این رو توجه به همه جزئیات در طراحی سازه و ساختار ظاهری آن اهمیت زیادی دارد. از طرفی یک ساختمان باید با توجه به کاربردی که دارد طراحی شود و به بیننده این حس را القا کند که این ساختمان مدرن دفتر اداری یک شرکت هواپیمایی است یا شرکت پست مرکزی. از آنجایی که این کار امری بسیاری تخصصی است و نیاز به تجربه و دانش حرفهای دارد، بهتر است که طراحی نمای ساختمان اداری خود را به متخصصین خبره و ماهر استادکار بسپارید.

ستون ها، بخش های عمودی ساختمان هستند که در امتداد آن ها تیرها و دال ها قرار می گیرند. در صورت وجود یک تپه خاک روی زمین، باید آن را از میان برداشت و در صورت وجود گودال، باید آن را پر کرد. ساختمان های تحت این طبقه، شامل دفاتر، بانک ها، ساختمان های دادگستری و سایر موسسات حرفه ای هستند که اهداف فوق را در بر می گیرند. برای تأیید نقشه اولیه ای که در ذهن دارید، همیشه توصیه های معمارِ با دانش و تجربه در قوانین ساخت و ساز در وستو و کرالا را در نظر داشته باشید. نصب خرپای مقاوم در برابر انواع آب و هوا، روکش های ضد آب و ضد باران و سقف سبز از مواردی هستند که می توانید برای کاهش گرما بکار ببندید. این ساختمان ها، شامل بارخانه ها، سردخانه ها، واحدهای ذخیره غلات، انبارها، اصطبل ها، انبارهای حمل بار، مخازن ترانزیت، آشیانه ها، پایانه های کامیون، گاراژهای عمومی و غیره می باشند. این واحدها، شامل واحدهای تولیدی، کارخانه های مونتاژ، نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت، کارخانه های گازی، لبنیات، آزمایشگاه ها و غیره می باشند. پلکان – برای نصب پلکان، به توصیه های متخصصین عمل کنید و پله ها را در جهت شمالی-جنوبی یا غربی – شرقی و یا، در پله های مارپیچی، در جهت عقربه های ساعت نصب کنید.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان