فقرسیاست‌گذاری فرهنگی درمواجه با موزه‌ها/موزه شناسنامه یک ملت است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

احمدی این موضوع را منوط به اجرای نرم‌افزارها در دل سخت‌افزارهای موجود دانست و افزود: نرم افزارها درواقع سیاست‌های لازم در دل سخت افزارهای موجود است که در این راستا نیز دچار فقر هستیم و جایگاه موزه در جوامع در حال توسعه اهمیت چندانی ندارد.

وی معتقد است که سیاست‌گذاران شهری و کشوری آشنایی لازم را در خصوص این واژه و اثرگذاری آن ندارند و نمی‌توانند کمک شایانی را به بهبود این موضوع داشته باشند.

وی معتقد است که موزه‌ها ظرفیت بالایی در همه‌گیری و به نمایش گذاشتن موضوعات مختلف دارند و خوشبختانه تعدد موضوعی و طبقه بندی آنها، همه وجوه زندگی انسان را شامل می‌شود، برای نمونه موزه عشق، تنهایی، مهربانی، ازدواج و…. می‌توان راه‌اندازی کرد که به موضوعات مفهومی نسل سوم معروف است


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5496867/%D9%81%D9%82%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%84%D8%AA

تعدد موضوعی موزه‌ها

نایب رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته در حوزه فرهنگ و هنر اقداماتی انجام گیرد و حتی فرهنگ‌سازی در فضای مجازی صورت گیرد تا رشد موزه‌ها سرعت پیدا کند و بعد از اینکه مخاطب لازم را پیدا کردند مباحث آموزش و انتقال ارزش‌ها و قدرتی که موزه‌ها بر مناطق پیرامونی دارند اعمال کنند.

فقدان موزه در معماری کهن و آثار آن

موزه، پایه‌های فرهنگی پایدار

فقر در سیاست‌گذاری فرهنگی

احمدی با مثالی اهمیت موزه‌ها را اینگونه تشریح کرد: فرض کنید در معماری ایران شاخصه‌های خوب، تکنیک‌ها، رسم‌ها وروش‌ها و تکنولوژی‌های مؤثر وجود دارد اما به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم درست جمع‌آوری و تعریف و تبیین کنیم و از آنها استفاده کنیم، اکنون درگیر بیماری هستیم و معماری‌های امروزی خوشایند محیط و کشور ما نیست.

وی با بیان اینکه احترام به ارزش‌های فرهنگی و هنری همچنان جایگاه خود را در کشورمان پیدا نکرده است، گفت: موزه می‌تواند سرنوشت کشورها را تغییر دهد و در رونق صنعت گردشگری که امروزه پیشتاز است حرف اول را بزند. کشوری مانند فرانسه به دلیل داشتن موزه لوور مقصد اول گردشگران واقع شده و این موزه یک امتیاز بالا برای آن محسوب می‌شود.

محسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به داشتن موزه خیلی فقیر هستیم و این مشکل در همه جوامع دیده می‌شود، اظهار داشت: همچنان در ایجاد فضایی برای داشته‌هایمان در دل پایلوت فرهنگی و استفاده جوامع کنونی و آینده از آنها دچار ضعف هستیم که این آثار فاخر را در یک مکان به نام موزه جمع‌آوری و شرایط را برای حفظ و نگهداری مهیا کنیم.

وی ادامه داد: اگر معماری کهن ایران را تبدیل به موزه کرده بودیم بر اساس گذشته آینده خوبی را هم برای خودمان رقم می‌زدیم، در معماری خانه‌های قدیمی اصفهان از معماری تا کاشی‌های قدیمی و مصالح و متریال بومی، زیبایی خلق می‌کردند و حتی تمام جزئیات روانی زندگی را مد نظر قرار می‌دادند و نهایت آرامش را برای ساکنان فراهم می‌کردند.

نایب رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان خاطر نشان کرد: فعالان حوزه معماری ما سراغ معماری مدرن می‌روند که سنخیتی با جغرافیای ما ندارد و اینها دلیل بر ضعف جمع‌آوری و مدون کردن اطلاعات و آثار گذشتگان در معماری است.

وی ادامه داد: زمانی که پایه‌های فرهنگی یک جامعه توسط موزه‌ها پایدار می‌شود می‌توانند قدرتمند بر جوامع پیرامونی خود اثرگذاری کنند.

وی در خصوص قدرت موزه‌ها، گفت: موزه‌ها این قدرت را دارند که به عنوان سابقه و پیشینه یک هویت و فرهنگ معرفی شوند و داشته‌های فرهنگی بزرگ‌ترین اعتبار یک استان و یک کشور است.

رشد موزه‌ها با فرهنگ‌سازی در فضای مجازی

نایب رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان خاطر نشان کرد: موزه‌ها پایه‌های فرهنگی پایداری هستند که در حفظ و حراست آثار فاخر فرهنگی داخل یک مکان اهمیت دارند به طوری که اگر این آثار داخل یک مکان قرار گیرد مراقبت از آنها دوچندان می‌شود.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان