لزوم حفظ هویت ملی و محلی در معماری کلاس‌های درسی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با وجود بزرگان و اساتید صاحب‌نظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی، با تعامل بیشتر نوسازی مدارس دانشگاه شهید رجایی بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5584030/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یک طرح علاوه بر اینکه زیبایی و هارمونی داشته باشد، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانش آموز خوشایند است و چه تأثیری در پداگوژی و رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، توجه کنیم که سواد ما اسمی است اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا نیز زمینه ساز این موضوع باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف نوری در نشست تخصصی با اساتید و صاحبنظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور، گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس‌های درس در یادگیری دانش آموزان، افزود: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسان‌شناسی چهارگونه است: یک دیدگاه کودک را ابژه می‌داند، یکی کودک را سوژه می‌شناسد. در نگاه بالاتر کودک به عنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه چهارم کودک همراه پژوهشگر نگریسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسی‌های بیشتر است، افزود: هر طرح و برنامه‌ای در این زمینه باید حتماً پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد. علاوه بر اینکه امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی، پدافندی و.. نیز مدنظر است.

نوری با اشاره به اینکه بحث محیط یادگیری و فناوری به عنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامه‌های درسی مدنظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: برنامه درسی دانش بنیان یک سرش در سنت و تمدن است و سر دیگر آن در آینده است. از این رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریان‌های بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را نیز بشناسیم.

نوری تصریح کرد: باید نیازهای دانش آموزان را در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار بشناسیم و نگاه دانش آموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری در نظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت کنیم، تا هویت ملی و محلی را حفظ کرده، ارتقا داده و این میراث ارزشمند را انتقال دهیم.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان