مستندات باستانی قلعه اولتان پارس‌آباد استخراج می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی با اشاره به اینکه قلعه اولتان در دوره اشکانی ساخته شده و بانیان نخستین آن اشکانیان بوده‌اند، تصریح کرد: شکوفایی این منطقه باستانی در دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی بوده و به واسطه استحکام و موقعیت مناسبی که داشته، تا قرن دوازدهم هجری از آن استفاده می‌شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر فلاحی بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از مراحل بررسی باستان‌سنجی و آرکئوژئوفیزیک محوطه باستانی قلعه اولتان پارس‌آباد مغان اظهار کرد: این مستندات با همکاری باستان‌شناسان دانشگاه شهید بهشتی و در قراردادی از سوی میراث فرهنگی اردبیل انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آغاز بررسی‌های باستان‌سنجی در این محوطه از هفته آینده خبر داد و گفت: اولتان قالاسی با توجه به وسعت ۵۰ هکتاری خود، یک قلعه شهر به شمار می‌رود که فضاهای مسکونی داخل قلعه و فضاهای صنعتی از قبیل کارگاه‌های مختلف فلزگری، شیشه‌گری و سفالگری در بیرون از قلعه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل یادآور شد: کاوش در این قلعه در چند مرحله صورت گرفته و باستان‌شناسان در کاوش این قلعه با مجموعه منسجم معماری متعلق به دوره‌های مختلف اشکانی تا اسلامی مواجه شده‌اند که بیشتر آثار یافت شده در این اثر باستانی به دوره قرن سوم و چهارم هجری و ادامه معماری دوره ساسانی تعلق دارد.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5556034/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

فلاحی با بیان اینکه در این بررسی باستان‌سنجی اطلاعات دقیق‌تری از معماری، بناهای احتمالی موجود و آثار به دست آمده از این محوطه استخراج می‌شود، افزود: قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد ۲۵ اسفند ماه سال ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با توجه به سفال‌های سطحی و همچنین کاوش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، قدمت این محوطه اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی تخمین زده می‌شود.

وی هدف اصلی از بررسی آرکئوژئوفیزیک این محوطه را تهیه مستندات کامل و جامع برای ارائه در وزارتخانه به منظور تأسیس پایگاه ملی قلعه اولتان «اولتان قالاسی» دانست که یکی از مطالبه‌های اصلی مردم منطقه است.

فلاحی با اشاره به اهمیت تأسیس پایگاه ملی در قلعه اولتان خاطرنشان کرد: با تأسیس پایگاه ملی «اولتان قالاسی» در کنار سایر موزه‌ها، پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی فعال در سراسر استان حوزه میراث فرهنگی نیز می‌تواند در جذب گردشگر از جنوب تا شمال استان مؤثر باشد.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان