معماران معروف جهان و آثار مهم آنها -۳۰ معمار برتر جهان معاصر

بسیاری از معماران مشهور جهان همچون تادائو آندو به صورت خودآموز و با مطالعه و سفر به یادگیری معماری پرداختهاند و بسیاری دیگر همچون پیتر آیزنمن تحصیلات عالی معماری داشتهاند. همانطور که دیدید معماران معروف جهان هر کدام مسیر خود را برای رسیدن به موفقیت داشتهاند. از اسکار نیمایر ساختمانهای شاخص بسیاری در سراسر جهان به جا مانده است. از طراحیهای شاخص نورمن فاستر میتوان شهر مصدر را نام برد که مصداقی از یک شهر زیبا و صرفهجو در مصرف انرژی است. پله ها یک کارکرد دارند اما این عنصر در فضای عمومی اجراشده است. قسمت اعظم این نمای ساختمان نیز با چوب پوشیده شده است، اما بسیاری از پانل ها در اینجا قابل چرخش هستند. فرانک گهری از معماران مهم سبک دیکانستراکشن است که جداسازی المانهای طراحی را به خوبی میتوان در ساختمانهای او دید. آشنایی با ساختمانهای مهم معماران برتر جهان کمک بزرگی به شما در طراحی معماری خواهد بود.

تادائو آندو معماری را به صورت خودآموز و با مطالعه شخصی و بازدیدهای فراوان از آثار معماری کشورهای مختلف فرا گرفت. تادائو آندو شناختهشدهترین معمار ژاپنی است که به معماری شاعرانه و بهرهگیری از عناصر طبیعی مانند نور و آب مشهور است. بسیاری از معماران صاحب سبک کار خود را با شاگردی معماران معروف زمان خود شروع کردهاند و در مرور زمان سبک خود را به دست آوردهاند. طراحیهای گائودی از نمونههای شاخص سبک آرتنوو هستند و مشخصات این سبک مانند استفاده از خطوط منحنی، منحنیهای آزاد، دیوارهای موجی و مصالح، بافتها و شکلهای طبیعی را در خود دارند. این موضوع منجر به تجاربی غیراستاندارد از فضای داخلی می شود. قوانین منطقه بندی محلی، مانع افزودن بالکن ها در قسمت جلوی ساختمان شده است، بنابراین معماران به جای آن، عقب نشینی هایی را که با شیشه پوشانده شده (پاسیو) در هر آپارتمان قراردادند که تراس های داخلی را ایجاد کنند که نور و تهویه را وارد فضاهای نشیمن می کند. اتاق های چرخان در این خانه به حداکثر استفاده از سازه در هنگام تغییرات دمایی محلی کمک می کنند و برای ایجاد اتاق های باز تابستانی به سمت بیرون می چرخد و در هوای سرد می توانند به سمت داخل بچرخند.

بسیاری آنتونی گائودی را بزرگترین معمار جهان معاصر میدانند که هنر او شهر بارسلونا را به یکی از زیباترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. این پروژه با استفاده مجدد از ضایعات سنگی برای دیوارهای خارجی و برخی دیوارهای داخلی، ناکارآمدی دستگاه های سنتی برش سنگ را به مزیتی اقتصادی و زیست محیطی تبدیل می کند و منجر به بازیافت روزافزون سنگ توسط سازندگان محلی شده است. معماران از قطعات کارخانه ای گرانیتی برای نمای ساختمان استفاده کردند که برای ایجاد یک سطح مضرس، نوارهایی با عمق های مختلف در رویه سنگ گذاشته شده بودند. این پل، پارک آب وآتش و پارک طالقانی در تهران را از روی یک بزرگراه شلوغ به یکدیگر متصل می کند. پس از آن ریچارد راجرز همکاری موفقی با رنزو پیانو در طراحی مرکز پمپیدو پاریس داشت که نمادی از معماری هایتک به شمار میآید. رنزو پیانو بناهای شاخص بسیاری را طراحی کرده است که از مهمترین آنها میتوان به برج شارد لندن اشاره کرد که با ۳۱۰ متر ارتفاع و فرمی هرمی به یکی از شاخصههای لندن تبدیل شده است. رنزو پیانو معمار مطرح ایتالیایی و برنده جایزه پریتزکر از معماران تاثیرگذار در معماری معاصر جهان است.

ارو سارینن از برجستهترین معماران مدرن است که ساختمانهایی با فرم شاخص و مجسمهوار از او بجای مانده است. رم کولهاوس و شرکت معماری او به نام OMA پروژههای بلندپروازانه بسیاری را در سراسر جهان انجام دادهاند که به فرم خاص و استفاده گسترده از سطوح شیشهای شناخته میشوند. میس وندروهه به همراه لوکوربوزیه و گروپیوس از مطرحترین معماران سبک مدرن هستند که آثار شاخصی از خود به جای گذاشتهاند. سبک لویی کان در تلفیق سنت و مدرن الهامبخش بسیاری از معماران پس از او بوده است. ماریو بوتا از معماران مطرح سوئیسی است که به طراحی ساختمانهای زیبای آجری و دارای ترکیبات هندسی شناخته میشود. نمونهای از چنین رویکردی در طراحی CopenHill در کپنهاگن دانمارک که علاوه بر کارکرد اصلی خود به عنوان فضای اسکی روی چمن استفاده میشود. یو مینگ پِی معروف به آی ام پی، معمار چینی الاصل آمریکایی از معماران معروف جهان در سبک مدرن است. اکثر معماران معروف جهان تحت نظارت معماران بزرگ کارآموزی کردهاند و پس از چند سال توانستهاند به سبک معماری خود دست پیدا کنند. رابرت ونچوری از معماران معروف جهان در سبک پست مدرن است. موشه سفدی معمار مطرح اسرائیلیالاصل و ساکن کانادا یکی دیگر از کارآموزان معمار بزرگ لویی کان است که به یکی از معماران معروف جهان معاصر بدل شده است.

فرانک گری معمار کانادایی، طراح چندین اثر شاخص معماری معاصر است. این معمار شاخص دارای تحصیلات رسمی معماری نبود ولی از بسیاری از جهات از جمله تلفیق درون و بیرون ساختمان، صاحب سبک بود. در این ساختمان ستونها ساختمان را از زمین بلند میکنند، بام مسطح است و باغ بر روی بام قرار دارد. پنجره های کف تا سقف این ساختمان روی ریل هایی قرارگرفته اند، این کرکره های مجزا، بسته به نیاز صاحبان از میزان نور، حریم شخصی یا منظره، می توانند با دست تنظیم شوند – تکنیکی که از طرف شرکت آینه نیز برای آپارتمان مسکونی با نمای سنگ گرانیت شیاردار نیز در این شهر استفاده شده است. رم کولهاس از معماران برجسته هلندی و نویسنده و متفکر معماری است. کتابهای کولهاس به اندازه ساختمانهایش در معماری معاصر اثرگذار بودهاند. این مجموعه مسکونی از نظر کانسپت مجتمع مسکونی، ترکیب فرمی و سازهای در تاریخ معماری معاصر جهان تاثیرگذار بوده است و بسیاری از معماران از آن ایده گرفتهاند. طرحهای بلندپروازانه کالاتراوا سرشار از خلاقیتهای سازهای و فرمی هستند و توانستهاند الهامبخش هنرمندان و مهندسان جوان بسیاری در طراحی فرم، سازه و الگوبرداری از طبیعت باشند. لویی کان یکی از معماران معروف جهان در قرن بیستم است که بناهای یادمانی او در سراسر جهان به جای مانده است.

لوکوربوزیه معمار معروف سوئیسی از پیشگامان معماری مدرن به حساب میآید. پیتر آیزنمن معمار معروف آمریکایی و نظریهپرداز و منتقد معماری است که به عنوان چهره شاخص سبک دیکانستراکشن در معماری شناخته میشود. معماری ژان نوول به کانسبتهای خلاقانه و کاربرد تکنولوژی شناخته میشود. سبک معماری او نئواکسپرسیونیسم شناخته میشود که سبکی مدرن با فرمگرایی خلاقانه و رمانتیک است. شما میتوانید با بررسی آثار معماران مشهور هر سبک با خصوصیات سبکهای معماری آشنا شوید و چون این آشنایی با مثالهای عملی همراه است بهتر در ذهن شما میماند. اسامی معماران معروف دنیا را بر طبق سال تولدشان چیدهایم تا شما مسیر تحول معماری در گذر زمان را هر چه بهتر درک کنید. آشنایی با سرگذشت معماران مشهور جهان و واکاوی مسیر رسیدن آنان به تخصص، الهامبخش معماران جوان است. رویکرد عملگرا و مینیمالیست گروپیوس در آموزش معماری تاثیر بسیاری بر روند معماری و طراحی صنعتی جهان گذاشت. شهرت سفدی از طراحی مجموعه مسکونی HABITAT 67 درExpo 67 (نمایشگاهی برای جشن سده کانادا در سال ۱۹۶۷) شروع شد و مدال طلای انجمن معماران سلطنتی کانادا را برای او به ارمغان آورد.

ژاک هرزوگ و پییر دمورون دو معمار همسن و هموطن از کشور سوئیس هستند که به نام شرکتشان یعنی هرزوگ و دمورن شناخته میشوند. اینگلس به عنوان یک معمار جوان رویکرد جدیدی در معرفی نظریات خود دارد، کتاب او با عنوان Yes is More با غالب کمیکبوک و به زبان طنز ایدههای اینگلس و فضای کاری شرکت معماری بیگ را نشان میدهد. به دنبال این پروژه و چندین پروژه جالب دیگر در تهران ازجمله بزرگ ترین پل عابر پیاده کشور و یک بلوک آپارتمانی با پنجره هایی به سبک لانه کبوتر، وجود دارند. از دیگر پروژه های اخیر کشور می توان به یک فروشگاه و ساختمان اداری با سقف موجی مانند، خانه ای متشکل از جعبه که روی هم قرار دارند و یک پل عظیم عابر پیاده اشاره کرد که مردم را به “گردش و تفریح در آن” دعوت می کند. در کنار یک تراس کوچک که توسط کرکره های چوبی پوشیده شده است، درب ورودی خانه، از طریق دیواره ای از شیشه ای که به یک پاسیوی کوچک می رسد، به فضای سالن منتهی می شود. فرم ساختمان پایانه TWA در فرودگاه جان اف کندی نیویورک از بالهای پرندگان در حال پرواز ایده گرفته است و مجسمهای بتنی و زیبا است که حس پرواز را به خوبی منتقل میکند.

رابرت ونچوری از معماران تاثیرگذار در سبک پست مدرن است که خانه مادر او در پنسیلوانیا از نمادهای معماری پست مدرن به شمار میآید. کنزو تانگه در سال ۱۹۴۲ مسابقه معماری بر سر طراحی موزه یادبود صلح هیروشیما را برنده شد که از آثار شاخص او به حساب میآید. تراس ها باید با نرده های تاشو طراحی شوند که به محض چرخاندن غلاف ها به سمت بالا یا پایین خم شوند تا بتوانند نمای قابل تغییری را ایجاد کنند. ساختمان پنج طبقه شامل دو فروشگاه در طبقه همکف و هشت آپارتمان سه خوابه در طبقات بالا است. فرانک لویدرایت در ساختمانهای بسیاری که در سالهای طولانی کارش طراحی کرد، دو سبک معماری پریری (Prairie) و ارگانیک را رواج داد. او در جوانی به همراه پیتر آیزنمن، مایکل گریوز، چارلز گواتمی و جان هیدوک، گروهی به نام نیویورک فایو را تشکیل داد. اینگلس مفهومی به نام معماری پایدار سرخوشانه را مطرح میکند که به دنبال ایجاد فضایی جمعی و سرگرمکننده است. شما چه دارای تحصیلات دانشگاهی معماری باشید و چه بخواهید از رشته دیگری به شغل معماری وارد شوید نیاز است مهارتهایی همچون نقشهکشی دوبعدی و مدلسازی سهبعدی کامپیوتری را یاد بگیرید.

او و همسرش دنیس اسکات براون به همراهی جان راش یک دفتر معماری در شهر فیلادلفیا راهاندازی کردند که حاصل کار آنها ساختمانهای مشهور بسیاری است. طراحیهای شاخص BIG از مجتمعهای مسکونی تا ساختمانهای عمومی شهری را در بر میگیرد که سرشار از خلاقیت فرمی و عملکردی هستند. داخل، هر یک از آن ها شامل دو اتاق خواب بزرگ، استخر سرپوشیده و سونای روکش شده با چوب است. ساکنان هر قسمت از ساختمان می توانند کرکره ها را به مقدار دلخواهی از هم دیگر دور کرده و یا نزدیک کنند تا یک چیدمان منحصربه فردی در نمای سازه ایجاد کنند. آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) از خلاقترین معماران تاریخ است و آثار معماری او به جاذبههای گردشگری تبدیل شدهاند. ماریو بوتا به طراحی موزهها و بناهای مذهبی خلاقانه آجری مشهور است. آلتو بناهای عمومی و منازل شخصی بسیاری را طراحی کرده است و در طراحی مبلمان داخلی صاحب سبک بوده است. میس وندروهه معمار آمریکایی آلمانیالاصل از پیشگامان سبک مدرن و بینالملل است. آی ام پی در ۸۰ سال کار حرفهای خود در زمینه معماری آثار شاخص بسیاری را در سراسر جهان طراحی کرد که در آنها از فرمهای هندسی استفاده شده است. استفاده پیتر آیزنمن از مبانی فلسفی برای ساخت فرمهای خاص از او معماری پیشرو و صاحب سبک ساخته است.

پیانو در جوانی در کنار معمار مشهور لویی کان شروع به کار کرد و به سرعت به دلیل استفاده خلاقانه از مصالح طبیعی و توجه به جزئیات طراحی به چهرهای شناختهشده تبدیل شد. او دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه کمبریج است. ساختمان بانک ملی شعبه دانشگاه تهران از ساختمانهای زیبای او در کشورمان است. ساختمان AT&T از بناهای مهم او در گذر از سبک مدرن به پست مدرن است. کاربرد پلان آزاد در طراحی داخلی از ویژگیهای مهم طراحیهای میسوندروهه بود و بسیاری از ایدههای او در معماری داخلی مدرن همچنان مورد استفاده معماران است. او کار خود را در دفتر تویو ایتو معمار مطرح ژاپنی شروع کرد و به یکی از شاخصترین معماران زن جهان تبدیل شد. او این جایزه را در سال ۲۰۱۰ به همراه معمار هموطنش ریوئه نیشیزاوا از آن خود کرد. معماری مینیمال و شعار «کمتر بیشتر است» از اصول کار میس وندروهه هستند. برای آشنایی هر چه بیشتر با معماران معروف جهان از آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) تا بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) همراه ما باشید.

معماری سجیما به استفاده از اصول معماری مدرن همچون متریالهای جدید، سطوح سفاف و احجام هندسی سایت dr-architecture شناخته میشود. ریچار مایر از معماران بزرگ امریکایی است که به سبک منحصربفرد خود در طراحی ساختمانهای سفیدرنگ و استفاده از اشکال هندسی کامل شناخته میشود. پس از آن ریچارد مایر دفتر معماری خود را تاسیس کرد و بناهای شاخص سفیدرنگ بسیاری را در سراسر جهان طراحی کرد. مجموعه ورزشگاههای المپیک توکیو از شاهکارهای تانگه است؛ او به خوبی توانسته المانهای معماری سنتی ژاپنی را با کاربری ورزشی ترکیب کند. آن ها گفتند: “این پروژه نتیجه تلاش ما برای احیای میراث ازدست رفته و تفسیری جدید از مفهومی قدیمی است؛ که ما معتقدیم یکی از دلایل اصلی بحران فرهنگی که امروزه جامعه ما با آن درگیر است، نتیجه این تغییر ناگهانی در فضای زندگی است. آیزنمن در سالهای فعالیت معماری خود در انواع سبکهای معماری دست به تجربه زده است؛ او کار خود را با معماری مدرن و فرمهای هندسی شروع کرد و در مسیر کاری خود در انواع سبکهای پستمدرن، دیکانستراکشن، فولدینگ و کیهانی به آفرینش هنری پرداخت. گهری به طراحی فرمهای چشمگیر و استفاده از مصالح جدید مشهور است.

رم کولهاوس زیر نظر معمار مطرح آمریکایی پیتر آیزنمن آموزش دید و به یکی از معماران تاثیرگذار جهان تبدیل شد. ریچارد راجرز یکی از معماران مطرح و نوآور است که سهم بزرگی در شکوفایی سبک هایتک دارد. معماری بوتا از نظر استفاده از احجام و رنگها چشمگیر است. یورن اوتزان از طبیعت و سازههای قدیمی معماری در طرحهایش استفاده زیادی میکرد و به سفر و ایدهبرداری از هنر بومی مردمان جهان علاقمند بود. لویدرایت در استفاده از مصالح طبیعی استاد بود و به طراحی دیتیل و جزئیات اجرایی اهمیت بسیار میداد. گروپیوس بر کاهش استفاده از مصالح در معماری تاکید داشت و توجه به عملکرد ساختمان از اصول معماری او بود. لویی کان از ابتدا جذب معماری قرون گذشته خصوصا قرون وسطی شد و سپس به معماری مدرن علاقمند شد و توانست با تلفیق معماری مدرن با عناصری از معماری قرون وسطایی طرحهای ماندگاری را به وجود آورد. او کار خود را در کنار معماران بزرگی مانند لویی کان و لوکوربوزیه شروع کرده است و طرحهای او اصول معماری مدرن را با حس ساختمانهای کلاسیک درمیآمیزد. آثار معماری کولهاوس تکنولوژیمحور هستند و در بعضی از موارد مانند برجهای CCTV جاذبه زمین را به چالش میکشند.

گروپیوس از معماران معروف جهان و یکی از پیشگامان معماری مدرن است که با بنیانگذاری مدرسه باوهاوس در آلمان، مکتب جدیدی در آموزش معماری و دیگر هنرها به وجود آورد. بدون شک زاها حدید بزرگترین معمار زن تاریخ و یکی از برترین معماران جهان است. لوکوربوزیه از نظریهپردازان معماری مدرن بود و «خانه را ماشینی برای زندگی» میدانست و ۵ اصل را به عنوان مشخصه ساختمانهای مدرن معرفی کرد و ویلا ساوا را به عنوان نمونه کاملی از معماری مدرن طراحی کرد. سایر ساختمان های برجسته که رویکردی مشابه برای ارائه حریم خصوصی و ایجاد سایه در ساختمان دارند، شامل یک مهمانخانه ویتنامی پوشیده از کرکره های چندرنگ و یک بلوک آپارتمان سائوپائولو است که با پانل های سوراخ دار تاشو می توان آن را باز یا بسته کرد. معماران ایرانی، خانه مشا را در یک زمین شیب دار و رو به دامنه کوه البرز، برای یک مهندس سازه و خانواده اش طراحی نموده اند.

دفتر معماری سجیما و نیشیزاوا SANAA نام دارد که پروژههای مختلفی در سراسر جهان انجام داده است. تغابنی طراح آن می گوید: “این نوع نام گذاری برای عبارت های قدیمی ایران که دارای اتاق های تابستانی و اتاق های زمستانی هستند، استفاده می شده است. این قسمت های سازه دارای سطوحی است که رویه آن ها از سنگ پوشیده شده اند و می توان از آن ها برای مهمانی ها و همایش ها استفاده نمود. بیارکه اینگلس از جوانترین معماران معروف جهان است که طرحهای شرکت او به نام BIG در سراسر جهان شناختهشده هستند. فاستر ۱۸ شعبه شرکت اپل را در سراسر جهان طراحی کرده است. او به همراه همسرش سو برامول، وندی چیزمن و نورمن فاستر گروه معماری Team 4 را در سال ۱۹۶۳ تشکیل داد که این چهار نفر در چهار سال همکاری مشترکشان آثار شاخصی را در انگلستان طراحی و اجرا کردند. نورمن فاستر سرآمد معماران هایتک و تکنولوژی محور است که ساختمانهای بلندمرتبه تماما شیشهای او شهرت جهانی دارند. نیمایر غرفه برزیل در نمایشگاه جهانی نیویورک ۱۹۳۹ را با همکاری لوسیو کاستا طراحی کرد و در طراحی مرکز ملل متحد در نیویورک با لکوربوزیه همکاری کرد. تاثیر معماری چینی را میتوان در پسزمینه طرحهای مدرن او مشاهده کرد.

بسیاری از طرحهای بلندپروازانه او به مرحله اجرا نرسیدند؛ هر چند طرحهایی که از او به ثمر نشستهاند، همواره ما را شگفتزده کردهاند. ما در آموزال راهنمای شناخت مسیر موفقیت در رشته معماری را برای شما تهیه کردهایم. در این مطلب سعی کردهایم مسیر حرکت در راه مهارتآموزی را برای شما روشنتر کنیم. این گروه ساختمانهایی سفیدرنگ در امتداد سبک معماری لکوربوزیه طراحی میکردند و با نقد سبک مدرن به سمت سبک پستمدرن در حرکت بودند. فیلیپ جانسون از معماران مطرح آمریکایی سبک مدرن است. فیلیپ جانسون به پرداختن به سبکهای جدید معماری علاقه داشت و طراحیهای او دارای تنوع سبکی هستند. حد اعلای طراحی مدرن و مینیمال فیلیپ جانسون در طرح خانه شیشهای در کانتیکت آمریکا به ظهور رسیده است. فرانک لویدرایت Frank Lloyd Wright معمار بزرگ آمریکایی از نظر بسیاری، بهترین معمار تاریخ است. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید از غرب که بعدازظهرها به آپارتمان ها می تابد، معماران کرکره های چوبی را به پنجره ها اضافه کردند. پل هایی، برای اتصال اتاق ها در قسمت جلویی و پشتی بنا، از خلأ مرکزی در تمام سطوح سازه عبور می کنند و بالکن های داخلی و پنجره های اطراف این پوسته امکان مشاهده اتاق ها و کف های مختلف را فراهم می کند.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان