نظام مهندسی قزوین الگویی مناسب از ساخت‌وساز ارائه کند

او همچنین گفت: از سوی ستاد اجرایی امام در مهرگان اخیرا واحدهای دو طبقه در حال ساخت است که در بازدید متوجه شدیم نوع ساخت و طراحی داخلی بسیار مناسب است که می‌تواند الگوی موفقی در ساخت‌وسازهای جدید باشد و مردم را راضی کند.

او افزود: اگر بتوانیم ریاضی را با سایر علوم گره بزنیم چون مبنای آن بسیار دقیق و علمی است حتما به دستاوردهای ارزشمندی می‌رسیم و در این میان حتی اگر ریاضی وارد سیاست شود و سیاست‌مداران ما بر اساس سیستم مهندسی جلو بروند هم آزمون و خطا کمتر شده و هم موفقیت‌ها بیشتر می‌شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص نحوه نظارت بر قانون، اصلاح و بازنگری در قوانین مرتبط با ساخت‌وسازها و وضع قوانین جدید حتما به ما مشورت دهید و متعهد می‌شوم در کمتر از دو هفته دیدگاه‌های کارشناسی شما را در مجلس مطرح کنم تا درست تصمیم بگیریم و قوانین کارآمد وضع کنیم.

او یادآورشد: به دلیل برداشت‌های متفاوتی که از قانون و مقررات داریم اختلافی میان میراث و شهرداری و سایر ارگان‌ها در خصوص صدور مجوز دو طبقه یا بیشتر در بافت تاریخی و قدیمی قزوین ایجاد شده که به نظر می‌رسد نگاه کارشناسی نظام مهندسی باید موضوع را مشخص کند.

او ادامه داد: یک کمیته تخصصی توسط مهندسان ساختمان تشکیل شود و ضمن شناسایی مشکلات هر جا که با شهرداری و راه‌وشهرسازی و سایر نهادها چالش دارید به نمایندگان منعکس کنید تا ضمن پیگیری برای حل آن‌ها اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی با رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در خصوص مشکلات و چالش‌های این نهاد تخصصی، اظهار کرد: در عصر تکنولوژی و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان باید با استفاده از دانش ریاضی و تخصص روز بتوانیم خدمات مناسبی به مردم ارائه کنیم تا رضایت آن‌ها جلب شود.

او گفت: ضوابطی که تعیین کرده‌ایم تا در اقدام ملی مسکن مردم نیازمند ۱۰نوبت و هر بار ۴۰میلیون تومان واریز کنند به هیچ وجه با توان مالی مردم ضعیف هم‌خوانی ندارد و این طرح برای افراد متوسط به بالا جواب‌گوست.

سیاهکلی بیان کرد: از فعالان نظام مهندسی انتظار دارم گزارش دهند که آیا در قزوین ساخت‌وسازهای غیرمهندسی داریم که خارج از ضوابط تعیین شده نظام اجرا می‌شود یا نه؟ و در خصوص محدودیت تراکم بافت قدیمی شهر یک نظر کارشناسی ارائه کنند تا ساکنان این مناطق را از ظلمی که به آن‌ها شده است رها کنیم.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه یک کلید واژه‌ای به‌نام« خانه بساز و بفروش» در جامعه رایج شده و هر ساختمانی که کیفیت لازم را ندارد را این‌گونه خطاب می‌کنند که نشان می‌دهد نظارت ایراد داشته و این نگاه می‌تواند به جایگاه نظام مهندسی آسیب بزند و شما باید با کار کیفی این رویکرد را تغییر دهید و اصلاح کنید.

سیاهکلی یادآورشد: دهک کم‌درآمد و نیازمند ما که امروز اجاره‌نشین است هرگز قادر نیستند در هر چند ماه مبلغ سنگین ۴۰میلیون تومان را واریز کند و با صراحت باید بیان کرد این نوع مسکن با این آورده برای طبقات متوسط جامعه به بالا می‌تواند مناسب باشد و محرومان را صاحب خانه نمی‌کند.

48


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64433205/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D9%82%D8%B2%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%AFنماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود هزاران مهندس متخصص، باسواد و با تجربه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین پیشنهاد می‌شود با طراحی جدید یک الگوی مناسبی از ساخت‌وساز بر اساس معماری ایرانی اسلامی ارائه کنید تا در سایر مناطق کشور هم الگوبرداری شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید در حوزه ساخت‌وسازها حرف تخصصی و کارشناسی بزنیم تا توسعه بدون پشتوانه علمی متوقف نشود و اگر جایی قانون اجازه نمی‌دهد مردم منتفع شوند و آن‌ها را ناراضی کرده به نمایندگان راهکار ارائه کنید تا مشکل را با اصلاح قانون در مجلس حل کنیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اخیرا از برخی واحدهای مسکن مهر در ناحیه شهری مهرگان بازدید داشتیم و عده‌ای از مردم از خانه‌های خود رضایت نداشتند و برای نمونه بیان می‌کردند واحدهایی که با طراحی ترکیه ساخته شده خیلی بهتر است و این انتقاد باید نظام مهندسی را به فکر وادارد تا تدبیر کرده و در طراحی و نوع نظارت خود بازنگری کنند.

سیاهکلی افزود: سبک معماری که در بیشتر ساخت‌وسازها اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد با فطرت و روحیات ما سازگار نیست و حتما باید مورد بازنگری و تغییر اساسی قرار گیرد.

این مسئول گفت: در خصوص قانون خدمات شهری از مهندسان سازمان انتظار دارم مشاوره و دیدگاه‌های کارشناسی خود را منعکس کنند تا در تصویب قانون بتوانیم ضمن رفع عیوب گذشته به یک قانون جامع و فراگیر برسیم.

این نماینده پس از پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مبنی بر استفاده از مشاوره کارشناسی اعضای نظام گفت: به مشاوره اعتقاد راسخ دارم و حتی در زمینه‌هایی که تخصص لازم را دارم حتما از مشورت افراد و تیم‌های کارشناسی بهره‌مند می‌شوم تا تصمیم اشتباه نگیرم و درست گام بردارم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: چون مهندسان با حساب و کتاب و ریاضی سرو کار دارند حتما حرف‌شان قابل استناد است و با نظر شما باید متوجه شویم که ساختمانی مانند برج خلیج فارس که این روزها مطرح شده آیا ایمن است و ایراد سازه‌ای دارد یا نه؟ و اگر شما آن را تایید کردید دیگر نباید روی آن جنجال شده و سرمایه‌گذاران آن در جنجال رسانه‌ای و یا سیاسی‌بازی متضرر شوند.

سیاهکلی در ادامه بیان کرد: در حالی که از پشتوانه معماری ایرانی و اسلامی غنی و نیروهای توانمند برخورداریم اما هنوز آپارتمان‌هایی می‌سازیم که مانند «قوطی کبریت» است و مردم در آن احساس آرامش و لذت نمی‌کنند و بسیاری از شهروندان پس از تهیه یک واحد تغییرات زیادی در آن ایجاد می‌کنند که نشان می‌دهد نگاه مهندسان ما با نیازها مطابقت ندارد.

سیاهکلی افزود: همچنین شما باید رابطه بین ناظر و ضمانت اجرایی را مشخص کنید که اگر ساختمانی مورد تایید نظام بود و در حادثه‌ای آسیب دید چه کسی(مهندس ناظر) باید پاسخگو باشد تا اعتماد مردم جلب شود.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان