نفس های آخر بادگیر خانه تاریخی غفوری در شهر لار | بر اثر بی

  در لارستان و به ویژه شهر لار در زمان های نچندان دور در بام خانه ها، بادگیرهای فراوانی بود که به مرور زمان در اثر وقوع زلزله ها و نیز فراگیر شدن وسایل سرمایشی، از بین رفته است.

– به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از لارستان، بادگیر یکی از سمبل های معماری ایرانی و  برجی است که برای تهویه بر بام خانه ها ساخته می شود.

مشاهده کرد.

استفاده از بادگیر از سال های بسیار قدیم در لارستان متداول بوده است.

بادگیرهای منطقه لارستان معمولاً مرتفع و چهار تیغه، شش تیغه یا هشت تیغه هستند.

    منزل تاریخی، زیبا و چهار فصل حجت الاسلام والمسلمین حاج باقر آقا غفوری (ره) در شهرقدیم لار محله برکه قصاب(محله خواجه فضل الله) واقع شده که قدمت بنا به دوره قاجار برمی گردد.

 بادگیر را در لارستان علاوه بر بام خانه ها در بالای تیتخ آب انبارها(برکه ها) و دهنشیرها برای تهویه هوا هم می ساختند.

همان طور که در عکس مشاهده می کنید این بادگیر زیبا در حال تخریب و نابودی است و از آنجایی که این منزل به ثبت میراث فرهنگی ملی کشور رسیده است، شایسته است، مسئولین اداره میراث و پایگاه فرهنگی میراث فرهنگی لارستان و استان فارس تمهیدات مرمتی برای این بادگیر انجام دهند.

تا قبل از اختراع کولر و وسایل سرمایشی، گسترش آن در شهرهای مختلف، از بادگیر در بناهای مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده میشد و هنوز هم می توان آثار آنها را در لار، اوز، گراش، خنج،  بنارویه، بیرم، جویم، صحرای باغ، خور، براک، لطیفی، خنج، بیدشهر، ارد، فداغ، کهنه اوز، کاریان، دهکویه، بستک و.

بر اثر بی توجهی به بازسازی بادگیر خانه تاریخی حاج باقر آقا غفوری در شهر لار، یکی از معدود بادگیرهای باقی مانده این شهر در حال تخریب و نابودی است.

بادگیرها با اشکال مختلف در شهرها و روستاهای لارستان کهن ساخته شده که هر کدام برحسب ارتفاع و جهت باد مطلوب، طراحی شده اند.

متاسفانه با وجود ابنیه تاریخی متعدد در لارستان، رسیدگی جهت حفظ و بازسازی آن مورد غفلت قرار گرفته که این روند منجر به نابودی بخش اعظمی از آثار شده است.

این بادگیر توسط مرحوم معمار حاج حبیب مشهدی (کامجو) در دوره پهلوی دوم تعمیر و مرمت شده است.

انتهای پیام/س
کلید واژه ها: بادگیر – لارستان – خانه تاریخی – به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس – خانه – خانه ها – شهر لار – معماری ایرانی – خبرگزاری فارس – تاریخی – یکی از – غفوری – تهویه – مرور زمان – روستاهای – زمان – خبرگزاری – فراوانی – بازسازی – استفاده – معماری – ارتفاع – اختراع – نابودی – ایرانی – فراگیر – گزارش – طراحی – مختلف – اشکال


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64467847/%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%AE%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%BA%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%84%D8%A7%D8%B1 بادگیر در ضلع جنوب شرقی بنا واقع شده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان