نقش حکمت اسلامی در بازخوانی ضوابط شهرسازی و معماری | رییس

خانه ای آباد است که ذکر خداوند در آن باشد.

ir” مراجعه و یا با دبیرخانه این همایش با شماره تلفن 02634259571 تماس حاصل کنند.

وی با بیان آیات قرآن در رابطه با شهرسازی عنوان کرد: خداوند در ساخت خانه می خواهد بیان کند که خانه محل ذکر خدا و قرآن است و ذکر خدا قدرت های شیطانی را از خانه دور می کند.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز، نقش حکمت اسلامی در بازخوانی ضوابط شهرسازی و معماری را تشریح کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازآنا، همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در اول آذرماه 1401 در واحد کرج برگزار می شود.

مجید شمس رییس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم در سخنانی کوتاهی به تشریح اهداف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه پرداخت.

در گذشته برای حفاظت از شهر و ایجاد امنیت از خندق استفاده می کردند که نمونه های از معماری اسلامی است.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز عنوان کرد: در معماری غیردینی تجمل گرایی و خودنمایی و سلامت گریزی اصل بوده و بدنمایی در نقشه، حب دنیا، تجمل گرایی و تفاخر در آن دیده می شود، در صورتی که در معماری اسلامی از آن پرهیز شده و در تمدن اسلامی معنویت و مادیات در کنار هم قرار دارد و جدا از هم نیست.

وی درباره سخنرانی های تخصصی در این پیش همایش بیان کرد: حسین کلانتری خلیل آباد، درباره آموزه های معماری خانه های دوره اسلامی، سیامک پناهی درباره نگاهی به حکمت اشراق در معماری(سهروردی و عقل سرخ)، محسن خیری درباره حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی معاصر، حمیدرضا صارمی درباره بازخوانی ضوابط شهرسازی در مکتب اسلامی ایرانی سخنرانی کردند.

دبیر اجرایی همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی ادامه داد: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محورهای این همایش ملی و نحوه ارسال مقاله به آدرس اینترنتی islamichikmah.

اهداف همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی دبیر اجرایی همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی هم درباره اهداف این همایش گفت: تعیین خط مشی محورهای همایش و بسط و تشریح آن به منظور ایجاد بستری مناسب برای شکل گیری گفتمان های علمی در حوزه حکمت اسلامی، تشریح بیان مسئله جایگاه حکمت اسلامی در معماری و شهرسازی و نقش جامعیت و شمول آن در ارکان فضاهای کالبدی انسان زیست، تبیین نقش حکمت اسلامی در بازخوانی ضوابط شهرسازی و معماری با تأسی از مکتب اسلامی- ایرانی از اهداف این همایش خواهد بود.

انتهای پیام/4078/4121/
کلید واژه ها: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری – معماری – معماری اسلامی – اسلامی – دانشگاه های استان – مقام معظم رهبری – شهرسازی – استان البرز – ذکر خدا – مقام معظم – رییس دفتر – نمایندگی – خانه – بازخوانی – دانشگاه – معماری ایرانی – خداوند – استان – رهبری – ضوابط – البرز – آیات قرآن – ساخت خانه – حکمت – نهاد – رییس – بیان – مقام – دفتر – قرآن


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64353253/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B6%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C

– “برگزار شد، اظهار کرد: معماری ایرانی در دوره صفوی شکل اسلامی به خود گرفت و در اصل معماری اسلامی، مبنا و حیاتی دارد که در روایت ها و سخنان اهل بیت شکل معماری اسلامی به چشم می خورد و اینکه شهر باید امن و مستحکم باشد و بناها محکم و استوار بنا شود.

iau.

مرتضی نیک فطرت اضافه کرد: بازخوانی ضوابط شهرسازی در مکتب اسلامی ایرانی، آموزه های معماری خانه های دوره اسلامی، نگاهی به حکمت اشراق در معماری(سهروردی و عقل سرخ) و حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی معاصر از موضوعات مطروحه سخنرانان این پیش همایش است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان