۶ نکته در مورد دکوراسیون طلا فروشی

هرچقدر که ویترین شما جالب خیس و خاص خیس باشد، مشتری بیش تری را به درون دکان جذب می کند. استفاده از رنگ هایی مثل سفید و طلایی که لوکس به نظر می رسند و همچنین مانع جلوه ی طلا و جواهرات نمی شوند، در طراحی داخلی طلا و جواهر فروشی ها از دیرباز معمول بوده است.استفاده از رنگ های تند و جسورانه مثل سبز و قرمز در طراحی داخلی طلا فروشی ها چندان معمول نیست، اما اگر طراح با خلاقیت با استفاده ی گزینشی از این رنگ ها، سعی در ایجاد تمرکز بر قسمتی از فروشگاه یا روی کالایی خاص داشته باشد، می تواند نتیجه ای مناسب و متفاوت به همراه داشته باشد.

بعلاوه هدف دیگر از طراحی دکوراسیون این لابی، ایجاد یک فضای قابل استفاده برای تمام ساکنین بعنوان محلی برای دیدارهایی است که به تشخیص ساکنین بهتر است در محیط عمومی و نه در منزلشان صورت گیرد. با بررسی هدف کارفرمایان از بازسازی ساختمان و طراحی لابی آن، مشخص شد مقصود اصلی، ایجاد محیطی مناسب و دعوت کننده برای گفتگو و برگزاری جلسات عمومی مربوط به ساکنین مجتمع می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده چیدمان محیط نقش تعیین کنندهای بر سلامت روان انسانها دارد و در کنار آن ایجاد محیطی زیبا، موجب حفظ آرامش افراد خواهد شد. توجه به ابعاد تجاری ویترین متناسب با اندازه مغازه نقش بسزایی دارد. در بازسازی مغازه باید به چند نکته مهم و اصولی توجه کنید که مهمترین موارد آن را در ادامه بیان می کنیم. با بررسی انواع مختلف طراحی نمای مغازه و فروشگاه های مختلف می توانید نسبت به نوع کسب و کار خود یک نمای شیک را برای مغازه خود انتخاب کنید.

این کار باعث می شود مشتری به راحتی وارد مغازه شما شود. رقابت شدید در بین کسب و کارها و مغازه ها باعث شده است تا صاحبان مشاغل به فکر متفاوت بودن محل کسب خود با دیگر رقیبان خود باشند و با این کار مشتری بیشتری را به سمت مغازه خود جذب کنند. با این کار علاوه بر توجه به استانداردهای مهمی مثل امنیت، به شیک بودن و جذب مشتری نیز توجه خواهد شد. نوع صندلی و مبلمان نیز با توجه به کسب و کار شما متفاوت خواهد بود. ویترین مغازه، لباس کسب و کار شماست. در بعضی از کسب و کارها مانند پوشاک، معمولا مشتری برای خرید لباس، همراه با یک دوست به بازار می رود. در هنگام پرو لباس، همراه مشتری نیاز دارد تا برای دقایقی استراحت کند و بهتر است مکانی برای نشستن وی در نظر بگیرید. تامین کردن نیازهای مشتری یعنی احترام به مشتری و خریدهای مکرر که کسب درآمد بالاتری را نیز به همراه دارد. روشن است که کالاهایی که از حشایه سود بالاتری برخوردارند باید بیشتر در این محل معرفی و در معرض دید قرار بگیرند. بله؛ صد در صد این امر مهم است. دکوراسیون داخلی مغازه طلافروشی مثل تمام کاربری های دیگر مهم است و در دید خریدار یا مشتری تاثیر گذار میباشد.

در طراحی این پروژه از ترکیب رنگ سفید -قهوه ای و مشکی – طلایی استفاده شده است. پروژه بازسازی و طراحی داخلی لابی مجتمع مسکونی در منطقه سعادت آباد تهران مربوطه به یک ساختمان مسکونی ۴۳ واحده در نزدیکی میدان کاج سعادت آباد می باشد. علی رقم اینکه عمر این مجتمع مسکونی چندان زیاد نیست اما طرح هایی که بعنوان دکوراسیون لابی این مجتمع استفاده شده است، از نظر تمام ساکنین اصلاً قابل قبول نبوده است. پس از بررسی شرایط این پروژه و صحبت با نمایندگان و هیئت مدیره ساختمان که بصورت جمعی تصمیم به طراحی داخلی و بازسازی لابی مجتمع خود گرفته بودند چند موضوع مشخص شد. صاحب مغازه در مواجهه با سارقان و مدارک موجود ابتدا ادعای آنها را دروغ دانست اما درپی بازجوییها لب به اعتراف گشود و گفت: به خاطر رهایی از دست طلبکاران این نقشه را کشیدهام، چون به افرادی پول قرض داده اما آنها بدهی خود را پس ندادهاند و من هم از سوی سرمایهگذاران تحت فشار بودم، نقشه این سرقت ساختگی را کشیدم. اگر دکور مغازه شما کمی قدیمی و به اصطلاح از مد افتاده است، باید طراحی دکور و ویترین آن را به افراد و یا شرکت هایی بسپارید که با مد روز پیش رفته و از جدیدترین مدل های موجود در دنیا مطلع هستند.

جنس و طرحی از سنگ که بسیار قدیمی و از مد افتاده است. از طرف دیگر همانطور که در تصاویر قبل از طراحی داخلی این لابی مشاهده می فرمایید، سنگهایی که در کف و دیواره آن استفاده شده است تا حدودی رنگ خاکستری همراه با سبز می باشد. همانطور که در تصاویر مشاهده می شود جواهرات در باکس ها و ویترین های شیشه ای محصور شده اند. در بحث شیشه و ویترین دو مورد زیبایی و امنیت مدنظر قرار می گیرد که در رابطه با زیبایی باید همیشه تمیز و شفاف باشند. در سبک جدید باید چیدمان طلا و جواهرات را به صورت خلوت و با فاصله از هم باشد. همانطور که در بالا گفتم در زمینه تزیین ویترین مغازه دو انتخاب پیش رو داریم، قرار دادن کالاهای اصلی و مهم در ویترین، یا خلوت گذاشتن ویترین با نوعی طراحی خاص طوریکه فقط هدف اصلی مغازه برای بیننده مشخص شود. بخصوص طرح سقفها که واقعاً منظور و هدف انتخاب شکل آن برای تیم طراحی مجموعه ما نیز جای سؤال بوده است. از طرف دیگر بسیار در امنیت ساختمان تأثیر گذار است. از طرف دیگر بدلیل اینکه سلیقه کارفرمایان در سالهای اخیر بسیار به سمت سبکهای مدرنتر تمایل پیدا کرده است، می بایست این ویژگیها نیز در انتخاب سبک در نظر گرفته شود.

با وجود اینکه طلا و جواهر رشتههای شغلی گوناگونی دارد، اما هر شخصی که بخواهد در این زمینه فعالیت نماید، باید مهارتهای کلی این حوزه را بلد بوده و با نحوه کار در آن آشنا باشد. برخی نیز با اعتقاد به این جمله که “هرجا که چشم برود، پا نیز خواهد رفت” این کار را با پوشاندن مسیر با کفپوش متفاوت از پوشش عمومی فروشگاه، ساده تر می کنند. رنگ ویترین نیز باید متناسب با کسب و کار شما باشد. البته این مدت زمان می تواند با توجه به بودجه و نوع کسب و کار شما، کم یا زیاد شود.

بازسازی مغازه و تغییر دکوراسیون می تواند یکی از بهترین راه ها برای زیباسازی مغازه باشد که البته انجام آن نیاز به تخصص و سلیقه طراحی دکوراسیون داخلی طلا فروشی دارد. البته رنگ های خنثی مانند سفید برای اکثر مشاغل و مغازه ها قابل استفاده است و می توانید از این نوع رنگ ها استفاده نمایید. بنابراین حتی با توجه به جنس فوق العاده مقاوم این سنگها که مطمئناً تا سالیان درازی همچنان کیفیت خود را حفظ خواهد کرد، تصمیم نهایی کارکنان تعویض این سنگها بدلیل ظاهر آنها است. در زمان نصب آینه پرو در طلافروشی، باید به چه مواردی توجه کنیم؟ برای روشنایی عمومی مغازه طلا فروشی در صورت داشتن سقفی بلند، باید از روشنایی توکار با زاویه مناسب استفاده گردد. استفاده از پارچه های مخمر نانو و یا چرم با کیفیت عالی و همچنین طراحی ویترین باعث میشود که بستر مناسبی را برای جلوه گری طلا و جواهرات پدید آورد. استفاده از صفحات نمایش دیجیتال برای نمایش جواهرات به جای استفاده از ویترین نیز باعث مدرن و لوکس شدن جلوه فروشگاه میشود.

مفاهیمی مانند نمایش لوکس، حضوری از قاجار و تداومی تا پنجاه سال آینده، در بازسازی این پروژه وجود داشتند. به طور متوسط هر ۵ سال یکبار، تغییر دکوراسیون و بازسازی مغازه نیاز است. نمایشی لوکس، حضوری از قاجار و تداومی تا پنجاه سال آینده، مفاهیمی هستند که در طراحی پروژه وجود داشتهاند. عواملی چون قدمت و تمایل کارفرما به شاخص (Iconic) بودن ِ کار، باعث شد تا از بنای شاخصی که به لحاظ زمانی و مکانی شبیه به پروژه بوده و بعلاوه فضای داخلی شاخص سلطنتی و لوکس ِ دوره قاجار محسوب میشود، الهام گرفته و متناسب با دید به آینده، بازسازی و بروز شود. موسیقی باعث ایجاد انگیزه در میان کارمندان طلافروشی میشود. در این بخش شما میتوانید با اسفاده از کفپوشهای چوبی، رنگ آمیزی مناسب سقف با نورپردازی زیبا، محیط فوق العاده جذابی را ایجاد کنید تا ویترین از این طریق مشتریان زیادی را به خود جلب کند. میز و صندلی راحت میتواند آرامش و لذت زیادی برای مشتریان به ارمغان آورده و تحت تاثیر خودش قرار دهد تا جایی که مشتری نسبت به فضا وفادار بماند. قسمت نگهبانی در این لابی، شامل میز پیشخوان و یک فضای مانیتورینگ در محل مناسبی بوده است. طراحی فضای داخلی فروشگاه خرده فروشی شما هم سرفصلی است که به موفقیت برند شما و پیشرفت در دوران دیجیتال عصر حاضر، کمک می کند.

مشتری در ابتدای هر چیزی ویترین شما را مشاهده می کند و تصمیم می گیرد که وارد مغازه شما شود یا به سراغ رقیب هایی رفته که ویترین زیباتر و جذاب تری دارد. پروژه «طلافروشی رحیمزاده» با قدمت ِ113 سالهی خود، در راسته طلافروشان بازار تهران قرار دارد. به هر حال سرمایه زیادی در این مکان وجود دارد و می تواند سارقین را به خود جلب کند. در طراحی و ساخت دکور و ویترین مغازه تمام توان خود را بگذارید و از طراح بخواهید چندین طرح مختلف برای ویترین مغازه طراحی کند. اگر شخصی بدون انجام مراحل مختلف تأسیس طلافروشی اقدام به فعالیت در این زمینه نماید، ممکن است سرمایه خود را از دست داده و یا از سوی مراجع مختلف با فعالیت وی برخورد قانونی بشود. تأسیس طلافروشی و فعالیت در این زمینه، نیازمند داشتن مدرک تحصیلی نیست؛ اما افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت نمایند، باید با نحوه انجام کار و اصطلاحات و جزئیات فعالیت مورد نظر آشنایی کافی داشته باشند. در این نوع تایل ماده اصلی به کار رفته گچ میباشد که طرحهای بسیار زیبایی در آن جای گرفته است. حفظ امنیت در مغازه طلا فروشی لازم و ضروری است و دکوراسیون باید به نحوی طراحی شود که ضمن حفظ زیبایی، امنیت مغازه نیز حفظ شده و مشتریان بتوانند به راحتی انواع و اقسام طلا و جواهرات را مشاهده کرده و در صورت تصمیم به خرید، طلا فروش آن ها را از محل خود خارج کرده و در اختیار مشتری قرار دهد.

مالک یک مغازه طلا فروشی همیشه در صدد است که بهترین مدل ها و چشم گیر ترین مدل های ویترین را داشته باشد تا بتواند مشتریان بیشتری به سمت خود جلب کند. جالب است بدانید که چشم انسان به صورت طبیعی به آیتم هایی توجه می کند که در خط دید مستقیم او قرار می گیرند، طوری که نیاز به بالا یا پایین کردن چشم ها نیست. از مهمترین اقدامات قبل از تاسیس مغازه و فروشگاه در اصفهان توجه به دکوراسیون داخلی و طراحی منحصر به فرد آن است. اگر امکانش را دارید در هنگام بازسازی مغازه به پنجره ها و مکانی برای ورود نور طبیعی به داخل مغازه توجه نمایید. در نورپردازی این فروشگاه طلا فروشی، طراحان نه تنها به طراحی خارجی شمعدان ها و دیوارکوب ها توجه خاصی داشته اند، بلکه به تناسب میزان و شدت نور هم پرداخته اند.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان