۸۰ مورد از معروفترین ساختمانهای دنیا

ساخت این سازه در سال ۱۹۰۲ به پایان رسید و در زمان خودش با فقط ۲۰ طبقه، یکی از بلندترین ساختمان های شهر نیویورک بود. این ساختمان، یک از نوسازترین ساختمان های این لیست می باشد که ساختش در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیده است. این بنا، توسط کارشناسان بین المللی مورد استقبال قرارگرفته است و به عنوان یکی از مهم ترین آثاری که در سال ۱۹۸۰ در بررسی معماری جهانی به پایان رسیده، برگزیده شد. خانه آبشار، خانه ی شخصی است که معمار معروف آمریکایی، فرانک لوید رایت، در سال ۱۹۳۵ در پنسیلوانیای آمریکا طراحی کرده است. علت شهرت آن، گنبد برجسته آن است که آن را به بزرگ ترین و چشمگیرترین بنای زمان خود تبدیل کرده بود. فرعونیان مصری اعتقاد داشتند که آن ها پس از مرگ، به صورت خدایان به زندگی خود ادامه خواهند داد؛ بنابراین اهرام Khufu، Khafre و Menkaure به گونه ای ساخته شده اند تا همه چیزهایی را که آن ها در زندگی بعدی خود بدان نیاز دارند، شامل شود.

این کاخ، اولین کاخ ساخته شده در این محل نیست؛ اولین کاخ در قرن یازدهم ساخته شد و تا سال ۱۵۱۲ اقامتگاه اصلی پادشاهان انگلستان بود تا اینکه بخش بزرگی از آن براثر آتش سوزی از بین رفت. معبد خورشید کونارک، جزء عجایب هفتگانه هندوستان می باشد که در قرن سیزدهم میلادی در حدود ۳۶ کیلومتری شمال شرقی از شهر پوری در ساحل اوریسای هند واقع شده است. کلیسای جامع برازیلیا، یک کلیسای جامع کاتولیک در برازیلیای برزیل و کرسی اسقف نشین برزیلیا می باشد. مسجد جامع کوردوبا، واقع در منطقه ی خودمختار اندلس اسپانیا، درگذشته کلیسای کاتولیک سنت وینسنت لرین بوده است. ساگرادا فامیلیا، یک کلیسای کاتولیک رومی در شهر بارسلون است که ساخت آن، ابتدا در سال ۱۸۸۲ توسط فرانسیسکو دو پائولا دیلار شروع شد ولی ناتمام باقی ماند. اماکن زیر را به عنوان لیست آرزوهای مسافرتی خود در نظر بگیرید که باید از آن ها دیدن کنید. پس از گذشت یک قرن از ساخت آن در حدود سال ۱۴۵۰، از قلمرو حکومت اسپانیا خارج شد.

این ارگ، در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده و تنها ساختمان هایی ازجمله پارتنون، پروپیلایا، ارکتیون و معبد آتنا نایک، از آن سایت dr-architecture باقی مانده اند. این تندیس، نه تنها برای ایالات متحده بلکه برای مردم سراسر جهان به نماد آزادی تبدیل شده است. گفته می شود که سفر تنها کالایی است که در صورت خرید آن، ثروتمندتر می شوید! تاج محل، یکی از شگفت انگیزترین و مشهورترین شاهکارهای معماری در تاریخ می باشد که درواقع، به عنوان یک مقبره از مرمر سفید عاج در آگرا هند به شمار می رود. تالار اپرای سیدنی، یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم ازلحاظ هنر معماری بشمار می رود که توسط معمار دانمارکی اش، یورن اوتزونپس، بعد از برنده شدن در مسابقه بین المللی طراحی، ساخته شده است. نام دیگر این اثر مهم تاریخی، دروازه صلح می باشد. نام مستعار این قلعه «قلعه حواصیل سفید» است و با بنای سفید و جذابش درست مثل پرنده ای می ماند که بال هایش را بازکرده و در حال پرواز است. قلعه پلز، یکی دیگر از موزه های تاریخی رومانی می باشد که در کوه های کارپاسیان، در نزدیکی شهر سینایا قرار دارد. در این موزه، علاوه بر این نقاشی های معروف، مجموعه گسترده ای از مجسمه ها، مبلمان و تصاویر نیز در معرض نمایش قرار دارد.

کاخ سفید، محل کار و اقامتگاه رسمی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دی سی می باشد که بنای آن، یکی از مشهورترین ساختمان های تاریخی در جهان محسوب می شود. کولوسئوم، ظرفیتی بین ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ نفر دارد و درگذشته، برای نبرد گلادیاتورها به عنوان اسباب سرگرمی تماشاچیان و نمایش برخی اعدام ها (مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی) مورداستفاده قرار می گرفته است. کولوسئوم، سالانه بیش از ۷.۴ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند و به دلیل آلودگی و زلزله زدگی، بخش هایی از آن تخریب شده اند که هم اکنون در حال مرمت می باشند. کولوسئوم، یک تماشاخانه و یا آمفی تئاتر به شکل بیضی در شهر رم در ایتالیا می باشد که ساخت آن، در سال ۸۰ میلادی به اتمام رسیده است. ساختمان لویدز، بین سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ ساخته شده و دارای ۱۲ آسانسور بیرونی می باشد. ویکتور هوگو در اثر خود به نام «گوژپشت نتردام»، این کلیسا را محور داستان گویی خود قرار داد که بازدید بیش ازحد عموم از کلیسا متعاقباً منجر به یک پروژه بزرگ بازسازی بین سال های ۱۸۴۴ و ۱۸۶۴ شد.

کلیسای گنبد آبی، واقع در شهر کوچک اویا (Oia) در سانتورینی، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری یونان می باشد که در شیب تند کوه آتش فشان ساخته شده است. این مجموعه هنری، یکی از دیدنی ترین نقاط دیدنی ویسکانسین می باشد که سالانه بیش از ۴۰۰۰۰۰ بازدیدکننده را به خود جذب می کند. شیشه های رنگی و پوسته کریستالی نمای ساختمان، هنگام ورود، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این ساختمان، توسط هنرمند دانمارکی ـ ایسلندی، الافور الیاسون، هنینگ لارسن و معماران “Batteri” طراحی شده است. از آن زمان، برخی از بهترین معماران جهان، مانند جان نش و ادموند بلور، در این عمارت کارکرده اند تا به ظاهر امروز خود برسد. این بنا، یکی از اولین نمونه های بزرگ ساختمان های inside out در تاریخ معماری جهان بود که سیستم سازه ای، سیستم مکانیکی و مدارهای الکتریکی آن در سطح خارجی بنا ظاهرشده اند. این ساختمان که زمانی بلندترین ساختمان جهان بود، توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از هفت عجایب مدرن جهان معرفی شده است. برج های دوقلوی پتروناس، از بلندترین آسمان خراش های جهان هستند که در شهر کوالالامپور در کشور مالزی قرارگرفته اند.

این کاخ موزه، در طی سالیان گذشته توسط بیش از ۶۱ میلیون نفر بازدید شده است. این بنا توسط معمار فنلاندی-آمریکایی Eero Saarinen در سال ۱۹۴۷ طراحی شده و ۱۳ میلیون دلار خرج برداشته است. فیلیبرت لوور، معمار رنسانس فرانسوی، در سال های ۱۵۵۶ تا ۱۵۵۹ پل بالای رودخانه را ساخت و به دنبال آن ژان بولانت، گالری را بر روی این پل بین سال های ۱۵۷۰ تا ۱۵۷۶ بنا کرد. برج های دوقلو با احتساب آنتن بالای آن ها، ۴۵۲ متر بلندی دارند و توسط سزار پلی به سبک پست مدرن طراحی شده اند. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می شود، در بین سال های ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ ساخته شده است. زیبایی واقعی بیگ بن، در شب رونمایی می شود هنگامی که هر چهار جهت ساعت، روشن می شوند. کلیسای واسیلی مقدس مسکو که به عنوان کلیسای جامع سنت باسیل نیز شناخته می شود، در میدان سرخ مسکو واقع شده و به عنوان شناخته شده ترین و قابل تحسین ترین ساختمان روسیه، نماد این کشور نیز محسوب می شود. شما می توانید از طریق یک پل خصوصی به ساختمان و جزیره کوچکی که ساختمان روی آن بناشده، دسترسی داشته باشید.

این کلیسا، واقع در شهر واتیکان، بین سال های ۱۴۷۷ تا ۱۴۸۰ موردبازسازی قرار گرفت و هم اکنون اقامتگاه رسمی پاپ می باشد. این جزیره، از سال ۸ میلادی، محل صومعه بوده است و با توجه به موقعیتی که دارد، زائران می توانند با موج کم، بر روی ماسه ها تا خود قلعه پیاده روی کنند؛ اما در طول موج زیاد، این قلعه، به عنوان دژ دفاعی عمل می کنند. کاخ فعلی در سال ۱۵۱۴-۱۵۲۲ بر روی پایه های یک آسیاب قدیمی ساخته شد و بعداً به روی رودخانه گسترش یافت. در سال ۱۹۰۹ و زمان ریاست جمهوری ویلیام تل، بال غربی ساختمان گسترش بیشتری یافت و اتاق کار رئیس جمهور امریکا (که بیضی شکل است)، به مجموعه اضافه شد. ویلا ساوا، نمونه ای کلاسیک از سبک بین المللی معماری می باشد که در اوایل دهه ۱۹۲۰ ظهور کرد. روش های دیگری نیز برای اطلاع یافتن از فرهنگ محلی وجود دارد که می تواند در مواد غذایی، منسوجات و گویش های آن ها منعکس شود، اما این ساختمان های تاریخی و فرهنگی هستند که بیشترین نمود را از فرهنگ مکان موردنظر ارائه می دهند. این مسجد، به عنوان یکی از معروف ترین ساختمان های آفریقا، در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده اما ساختار فعلی آن متعلق به سال ۱۹۰۷ میلادی می باشد.

سپس به محل پارلمان انگلیس تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۸۳۴ آتش دیگری، تقریباً کل معماری آن را نابود کرد. ساخت آن سپس در دهه ۱۸۰۰ از سر گرفته شد و سرانجام در سال ۱۸۸۰ به پایان رسید. گائودی، این پروژه را به دست گرفت و کمتر از یک چهارم آن را تا قبل از مرگش در سال ۱۹۲۶ به پایان رساند. این مجموعه معبد در کامبوج واقع شده است و قبل از تبدیل شدن به یک معبد بودائی در قرن دوازدهم، به عنوان یک معبد هندو ساخته شده بود. شهرک سازی می توانست از حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در منطقه آغازشده باشد. در مقابل معماری خشک دوران شوروی که در باکو بسیار رواج داشته، قرارگرفته است و به جرئت آن را در هم می شکند. معروف ترین ساختمان آن این مجموعه، پارتنون نام دارد. درواقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا درمی آید. این موزه که در شهر میلواکی در ویسکانسین قرار دارد، در سال ۱۸۸۲ توسط معمار مشهور اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا طراحی شده است.

این برج دیدبانی با ۱۸۴ متر ارتفاع، ۴۲ متر عرض و ۸۶۶۰ تن وزن، علاوه بر داشتن ۲۵ میله برق گیر، می تواند در مقابل وزش باد ۸۹ متر بر ثانیه یا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و همچنین زمین لرزه هایی به بزرگی ۹.۱ ریشتر مقاومت کند. این مکان، ضمن بهره گیری از معماری اصیل بیزانس، یک نقطه عطف نیز در تاریخ معماری محسوب می شود. این بنا، در سال ۱۹۶۳ در شهر سنت لوئیس ساخته شده است که با ۱۹۲ متر ارتفاع، بزرگ ترین جاذبه ایالت میزوری محسوب می شود. البته این قانون برای همه عبادتگاه بهایی صدق می کند ولی چیزی که این معبد را خاص می کند ساختار گل مانند آن است. این کلیسا، در داخل یک دره قرارگرفته که یک طرف آن را به طرف دیگر متصل می کند. این موزه در قلب شهر و سمت راست رودخانه سن واقع شده است و به عنوان پربازدیدترین موزه جهان، سالانه ۱۰.۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند. این موزه در شهر نیتروی، ریو دوژانیرو، برزیل واقع شده است و یکی از اماکن فرهنگی مهم شهر محسوب می شود. بااینکه برج شبیه بادبان یک کشتی ساخته شده است، ولی از زاویه پشت به مانند یک صلیب می باشد.

این قلعه، همچنین در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. این موزه، یکی از بزرگ ترین و مشهورترین موزه های جهان و همچنین یکی دیگر از جاذبه های مهم گردشگری در پاریس است. این پل، به عنوان عکاسی ترین پل معلق جهان، شهر سانفرانسیسکو را به شهرستان مارین پیوند می دهد و همچنین توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از شگفتی های دنیای مدرن نام گذاری شده است. این ساختمان، قبلاً با نام ساختمان فولر (Fuller building) شناخته می شد؛ ولی بعداً به دلیل شباهت آن به اتو، به این نام (Flatiron) معروف شد. این بنا، توسط یک معمار کانادایی-آمریکایی به نام فرانک گری طراحی شده و در سال ۱۹۹۷ توسط پادشاه خوآن کارلوس اول اسپانیا افتتاح شد. مرکز فرهنگی حیدر علی اف، یک مجموعه فرهنگی در باکوی آذربایجان است که توسط زها حدید، معمار بریتانیایی-عراقی، طراحی شده است. داستان ها می گویند که مریم مقدس دخترک کر و ناشنوا را درمان می کند. هرسال حدود ۱.۵ میلیون نفر از این کلیسا بازدید می کنند. بازدیدکنندگان زیادی سالانه خود را به این مکان می رسانند و از زیبایی های این کلیسا لذت می برند. ماچو پیچو در ۷۰ کیلومتری شمال غربی کوسکو، در منطقه ماچو پیچو، استان ارووبامبا قرار دارد که در انتها به رودخانه ی اوروباما می رسد.

آتلانتیس، نام هتلی است که در رأس جزیره مصنوعی نخل جمیرا در دبی، واقع شده است. نام دیگر این موزه، MAC می باشد و توسط اسکار نیمایر طراحی شده است. این میزان بازدید و زیارت از کلیسا، سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار برای واتیکان کسب درآمد می کند. سنت پل از آن زمان تاکنون نقش مهمی در لندن به عنوان یک مرکز گردشگری، عبادتی و اخیراً سیاسی به عنوان کانونی برای اعتراضات ضد سرمایه داری، ایفا کرده است. برج ایفل، برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است که نام خود را از سازنده و طراحش، گوستاو ایفل، دریافت کرده است. اگرچه برخی از این بناها در طول تاریخ دچار تخریب شده اند، اما هنوز به همان اندازه اهمیت خود را حفظ کرده اند. این مسجد، نشان مخصوص کشور مالی نیز می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است. موزه هنر سائوپائولو، یک موزه مهم و معروف در سائوپائولو، واقع در خیابان پائولیستا می باشد که ساختمان اصلی آن، با ساختاری بتونی و شیشه ای در سال ۱۹۶۸ توسط لینا بو بردی طراحی شده است. کاخ جدید، با زیربنای ۱۱۲,۴۷۶ متری، بیش از ۱۱۰۰ اتاق دارد که به صورت متقارن به دور دو مجموعه از حیاط های مرکزی قرارگرفته اند.

کعبه که در عربی به معنای “مکعب” است، مقدس ترین بنای اسلام است. این هتل با مجموعاً ۱۵۳۹ اتاق در دو بال شرقی و غربی خود، اولین اقامتگاهی است که در این جزیره ساخته شده است. بیش از یک سوم ارتفاع این هتل لوکس، از فضایی غیرقابل استفاده تشکیل شده است. این برج، با ۱۶۳ طبقه، محل هتل آرمانی، آپارتمان های مسکونی و دفاتر تجاری متعددی است. طراحی این برج، اثر ادرین اسمیت از شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگزو مریل (SOM) است که با الهام از معماری اسلامی ازجمله مسجد بزرگ سامرا ساخته شده است. گنبد طلایی قبه در سال ۱۹۵۹ روی آن نصب شد که البته در سال ۱۹۹۳ دوباره مرمت شد. این قصر، در سال ۱۶۴۹ تکمیل شد و چهار سال برای ساخت آن زمان صرف شد. البته زمان ساخت این معبد قدیمی، کاملاً مشخص نیست ولی می دانیم که توسط امپراتور هادریانوس تکمیل شده است. قسمت های مختلفی از این قلعه در زمان های مختلف در طول سال ها تکمیل شده است. این کلیسا در سال ۲۰۱۹ به مدت ۱۵ ساعت در شعله های آتش سوخت که درنتیجه آن، آسیب جدی به قسمت های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد. پس از جنگ داخلی اسپانیا، بخش اعظم آن در دهه ۱۹۵۰ مرمت و بازسازی شد.

ساختمان فِلَت آیرن، به دلیل معماری مثلثی شکل آن و مکان تاریخی آن به یکی از «نمادهای کلان شهر نیویورک» تبدیل شده است. کلیسای سیستین، یکی از برجسته ترین و باشکوه ترین بناهای مذهبی در جهان به حساب می آید. ۹ در بزرگ این معبد، به تالار مرکزی به ظرفیت ۲۵۰۰ نفر و با بیش از ۴۰ متر ارتفاع باز می شود. این معبد، به سبک کلاسیک معماری خمر (Khmer) ساخته شده است اما باگذشت سال ها به دلایل طبیعی و بعضاً انسانی با آسیب های گسترده ای روبرو شده است. این ساختمان، یکی از قدیمی ترین آثار ماندگار معماری اسلامی است که باگذشت زمان با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است. این ساختمان، به دلیل طراحی منحصربه فرد معماری آن، به عنوان هرم شیشه ای نیز معروف است. معماری این ساختمان برخلاف سایر معماری های روسیه به سبک شعله های یک آتش بزرگ طراحی شده است و از سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از کرملین قرارگرفته است. مرحله برنامه ریزی این پروژه، از اول ژانویه ۱۹۹۲ آغاز شد و یک سال پس ازآن، در سال ۱۹۹۳، حفاری محل ساخت شروع شد. این ارگ تاریخی، در سال ۱۹۸۵ توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد. این ارگ باستانی، در بالای شهر یونان آتن واقع شده و شامل بقایای بناهای باستانی و شاهکارهای مهم معماری یونان می باشد.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان