حیاط های خالی از حیات | معماری ایرانی که قدمتی هزاران ساله


معماری ایرانی که قدمتی هزاران ساله دارد و در طول تاریخ همواره به عنوان یکی از عالی ترین بخش های هنر ایران شناخته شده و از جایگاه جهانی برخوردار بوده، – امروزه از حقیقتِ خود فاصله گرفته و فقط یک نام از آن باقی مانده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، قدس نوشت: دیگر در ساخت وسازهای چندین دهه اخیر اثری از معماری فاخر و بلندآوازه ایرانی به چشم نمی خورد و ساختمان های قدیمیِ باصفا جای خود را به ساختمان های بلندمرتبه بی روح داده اند.

روز معمار را بهانه ای برای گفت وگو با دکتر محمدمنصور فلامکی، معمار و شهرساز ایرانی و چهره ماندگار معماری ایران قرار دادیم تا به چرایی این موضوع و بیان راه حل هایی برای آن بپردازیم.

سال هاست خانه های ما آن حس نوستالژی و صفای گذشته را ندارد، به نظر شما دلیل این حس چیست؟ این موضوع در سال های اخیر از سوی بسیاری مورد بی توجهی قرار گرفته و چندان شنیده نمی شود، با این حال، معماری ایرانی دارای ویژگی هایی است که نمی توان به آن توجه نکرد.

به ویژه اینکه در معماری ایرانی، خانه به عنوان یکی از مهم ترین بناها، دارای شاخص هایی است که باید بیشترین رفاه را برای خانواده فراهم کند نه الزاماً مکانی که از تجهیزات مدرن برخوردار باشد.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn14030201544118790144/%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%B7-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان