رایان سازه : پیشرو در تولید نرم افزارهای تخصصی عمران | dr-architecture

استحکام سازه باید در حدی باشد که بتواند باری که به آن وارد می‌شود را هم تحمل کرده و هم به درستی انتقال دهد. یکی دیگر از نوآوری که فضلور خان توسعه داد مفهوم مهاربند ضربدری بود که با انتقال بار به ستون‌های بیرونی بار جانبی وارده به یک ساختمان را کاهش می‌دهد. کاهش نیازهای وارده به ستون‌های داخلی موجب مهیا شدن فضای داخلی قابل استفاده بیشتری می‌شود.

سازه ساختمانی ال اس اف در معماری

در اواخر قرن ۱۹ ولادیمیر شوخوف و شرکت برانوبل از پیشگامان در زمینه خط لوله محسوب می‌شدند. در سال ۱۸۲۴، مهندس ژوزف آسپدين سیمان پرتلند را با عنوان «a superior cement resembling Portland Stone» و شماره ثبت اختراع ۵۰۲۲ در بریتانیا ثبت کرد. با این حال اشکال مختلف سیمان تا قبل از این هم وجود داشت (سیمان پوزولانی توسط رومی‌ها از اوایل سده قبل از میلاد و حتی قبل از آن توسط تمدن کهن یونانی و چینی مورد استفاده قرار می‌گرفت) و به صورت متداول از سال ۱۷۵۰ در اروپا کاربرد داشت. در تهیه سیمان پرتلند معمولاً از مصالح در دسترس و ارزان استفاده می‌شد که ساخت سازه‌های بتنی را به‌ صورت مقرون به صرفه ممکن ساخت. قدمت تاریخ مهندسی سازه به حداقل ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد و زمانی که هرم پلکانی برای فرعون جوزر توسط ایمهوتپ، اولین مهندس تاریخ ساخته شد بر می‌گردد.

  • این سازه‌ها عبارت‌اند از قنات‌ها، ستون‌ها، فانوس‌های دریایی، دیوارهای دفاعی و بندرها.
  • سازه بخشی از حجم است که بارهای وارده را تحمل و به محیط اطراف منتقل می سازد.
  • در سال ۱۸۲۴، مهندس ژوزف آسپدين سیمان پرتلند را با عنوان «a superior cement resembling Portland Stone» و شماره ثبت اختراع ۵۰۲۲ در بریتانیا ثبت کرد.
  • در بخش‌های پیش‌تنیده با جا به جایی موقعیت کابل، مقدار و توزیع تنش فشاری قابل کنترل است.

با گذشت زمان و با پیشرفت علم مهندسی، سازه ها مدرن تر شده اند و خانه های کوچک و چند طبقه جای خود را به برج ها و ساختمان های بلند داده اند. با شنیدن کلمه معماری، سقف، دیوار، اتاق در ذهن به عنوان بلوک های ساختمانی تصور می شود. همانطور که در مقاله «انواع سازه فلزی» هم بحث شد، سازه‌هایی چون سوله کارخانه‌ها، سالن‌های بزرگ وسایل صنعتی، کارگاه‌های صنعتی، سوله دپو و غیره از جمله کاربردهای سازه‌های فلزی هستند که به دلیل تفاوت در ساختار و نصب با ساختمان‌های مسکونی، به آن‌ها سازه‌های فلزی صنعتی می‌گویند. در این میان فلز مورد بحث همان فولاد، رایج‌ترین ماده مورد استفاده برای طراحی و ساخت ساختمان‌های صنعتی است. از مهمترین سازه های صنعتی می توان به انواع مخازن ذخیره سازی اشاره کرد.

نکات اجرایی و فنی سازه های پیش ساخته

در برخی موارد، مقاوم سازی برای اجزای ساختاری هنگام مقاوم سازی ساختمان مورد نیاز است. چون در این سیستم دیوارها و سقف بکپارچه هستند، توزیع بار و مقاومت در برابر نیروهای خارجی مانند زلزله تقریباً یکنواخت و همگن است. پانل‌های پیش‌ساخته به صورت دیوارهای باربر و یا دیافراگم افقی به عنوان سازه باربر ساختمان و یا دیوارهای جداکننده غیر باربر به کار می‌رود. در انواع سازه بتنی و فولادی معمول این نوع سیستم، به عنوان دیوار برشی جهت باربری جانبی استفاده می‌شود.

مارکت سازه

مجله خبری معماریادیس از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه فن آوری اطلاعات آغاز کرد. دیکشنری آنلاین آبادیس از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری کرده و ویژگی های مختلفی به آن اضافه شده است. آبادیس افزونه ای کاربردی برای مرورگرهای فایرفاکس و کروم، اپلیکیشن موبایل و همچنین ربات تلگرام دیکشنری و مترجم طراحی کرده است که میتوانید از لینک های بالا دانلود کنید.

http://e-games.ir

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان