سبک های معماری-معماری داخلی معماری پدیا | dr-architecture

اگر چه مجله خبری معماریهاست که دیگر این نوع معماری به طور رسمی و همیشگی در این کشور استفاده نمی شود و خیلی رایج نیست اما زمانی که معماری بخواهد سازه ای اصیل و خاص طراحی کند حتما از جلوه های ویژه ی سبک سنتی ایرانی در آن استفاده می کند. سبکی که اگر چه دیگر خیلی رایج نیست اما همیشه تداعی کننده ی اصالت گذشتگان و زیبایی معماری و توانمندی معماران آن زمان بوده است. این سبک از معماری هنوز در دوره معماری بسیاری از موسسات معتبر آموزش داده می شود که نشان از توجه و علاقه ی مردم به این سبک است. اولین وظیفه و قدم در شغل مهندسی معماری، ملاقات با مشتریان و کارفرمایان یک پروژه می‌باشد.

http://e-games.ir

همچنین وجود و استفاده از نور طبیعی به عنوان عامل کلیدی و زیبایی بخش در تمامی طرح های معماری سنتی ایرانی به چشم می خورد. رعایت این دو نکته در معماری سنتی، باعث ایجاد انسجام و وحدتی خاص می شود که در حس ظاهری و فضای درونی این سازه ها به خوبی حفظ می شود. تصور تابش نور آفتاب به پنجره های رنگی مشبک که روی طاقچه ی اتاق مادر بزرگ می تابد و یا گنبدهای آبی فیروزه ای مساجد که مانند نگینی در دل آسمان هستند، نیز از دیگر تصاویر نوستالژی است که در ذهن اکثر افراد جای دارد. این ها تصاویری هستند که همیشه تداعی کننده ی معماری سنتی ایرانیان هستند.

فرهنگستان زبان و ادب

عملی کردن این سبک در آن زمان، به منظور استفاده از معماری برای خلق زندگی بهتر برای شهروندان بود. عقیده سبک فانکشنالیسم این است که طراحی ساختمان باید منعکس‌کننده هدف و عملکرد آن باشد. واژه باهاوس از زبان آلمانی گرفته شده و به معنای «خانه ساخت‌ و‌ ساز» می‌باشد. اگرچه دنیایی که منجر به رشد و پرورش معماری مدرن شد تغییرات فراوانی کرده است.

هدف معماری مدرن

یک مهندس معمار باید از نحوه‌ی مکالمه‌ و فن بیان آگاهی کامل داشته باشد، تا قادر به ایجاد و تقویت ارتباطات خود باشد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند . دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد . پیش از شروع دوره یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی 8 واحد آن جزو واحدهای دوره محسوب می گردد . رشته معماری در عین قرارگیری در زمره رشته های فنی مهندسی شامل تخصص های مرتبط با شرایط اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه است .

فرانک لوید رایت۵۹، میس وان در روهه۶۰ و شارل ادوآر ژانره۶۱ مشهور به لوکوربوزیه۶۲، از برجسته ترین معماران مدرن اند. معماری مدرن به طراحی مجتمع های وسیع ساختمانی و طرح های جامع شهری نیز می پردازد. که این نقشه ها به دو دسته نقشه های معماری و نقشه های سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری شامل پلان های مختلف ساختمان، برش و نمای ساختمان است. محل و مشخصات کاربری ها (برای ساختمان مسکونی مثلا آشپزخانه، اتاق خواب، هال، اتاق نشیمن و …) در این نقشه ها مشخص خواهد شد و در ادامه نقشه های سازه که توسط مهندس محاسب که یک مهندس عمران (و یا مهندس معمار برای ساختمان های کوچک) است، طراحی می شوند. بعید به نظر می‌رسد که یک معمار تمام عمر خود را صرف طراحی روی تخته رسم یا به کمک رایانه و با استفاده از برنامه‌های طراحی کامپیوتری کند.

  • امروزه معماران علاوه بر فرم و عملکرد برتر ساختمان، باید عوامل محیطی، فرهنگی و غیره را نیز در طراحی ساختمان مدنظر قرار دهند.
  • چون مینیمال در طراحی و اجرا، احساسی به شکل، بودن در نمای باز و پلان آزاد و به انسان دست می‌دهد.
  • چنین رویه‌ای سبب می‌شود که ساختار ضمن صرف مصالح کم‌تر، پاسخ‌گوی مقاومت به گونه بهتری نیز باشد.
  • همچنین ثبات از بین رفته و تلویحاً نوعی تکان بصری ایجاد می‌کند.
  • در یک رده‌بندی دقیق‌تر می‌توان مصالح ساختمانی را دست‌کم در پنج رده تقسیم کرد.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان