«مسجد جامع افین» امانت دار سنت های معماری ایرانی | مسجد مهم

مسجد مهم ترین نماد اعتقادی، فرهنگی و هنری در ممالک اسلامی است که در طول زمان همواره از تغییر و تحولات اجتماعی و اقلیمی تاثیر پذیرفته و دگرگون شده است.


همه حقوق این سایت برای قطره محفوظ است. قطره مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد.

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.



منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn14020131230207342592/%C2%AB%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D9%81%DB%8C%D9%86%C2%BB-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

وی ادامه داد: جالب و قابل تامل است که معمار ایرانی همواره امانت دار ارزش های پذیرفته شده تاریخی در ایران زمین بوده است؛ به عنوان مثال ایوان و چهار طاقی 2 عنصر اصلی در معماری ایران پیش از اسلام بوده و معمار مسجد فهرج خط بام دهانه میانی شبستان را بلندتر گرفته تا خاطره ایوان را تداعی کند، در همان مسجد طاق ها مانند دوران ساسانی تخم مرغی و گنبدها عرقچین هستند.



شنبه، 26 فروردین 1402 ساعت 13:152023-04-15سياسي


– رجبعلی لباف خانیکی، پژوهشگر و باستان شناس، در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در ایران مساجد اولیه تحت تاثیر مسجدالنبی در مدینه به صورت شبستانی و با استفاده از ستون های متعدد ساخته می شدند اما از شکل گیری نخستین مسجد، معمار ایرانی نشانه هایی از هویت ملی خود را در آن لحاظ می کرد، مانند کهن ترین مسجد بر جای مانده در فهرج یزد که به جز نقشه که برگرفته از مسجدالنبی است.

دیگر اجزا و اندام ها مانند مصالح، ستون ها، طاق ها، گنبدها و نغول های تزیینی تداوم سنت های گذشته است.

این پژوهشگر خراسانی ادامه داد: ایوان در مساجد شبستانی کم کم جای خود را باز کرد و در نهایت در سال 363 هجری قمری در مسجد جامع نیریز و زودتر یا دیرتر از آن در مسجد جامع که


برچسب ها: ایران – مسجد – ایرانی – مسجدالنبی – معمار – در ایران – تغییر و تحولات


آخرین اخبار سرویس:



«مسجد جامع افین» امانت دار سنت های معماری ایرانی

«مسجد جامع افین» امانت دار سنت های معماری ایرانی



توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان