معماری و شهرسازی پایدار | dr-architecture

عواملی که باعث خلق کردن یک اثر معماری می‌شوند مانند عوامل اسکلتی و غیراسکلتی هستند و ممکن است، امکانات مالی هم اثر بخش باشد. معماریبرای بیان این موارد ازرنگونورپردازیومتریال (مصالح) بهره می‌برد. در یک رده‌بندی دقیق‌تر می‌توان مصالح ساختمانی را دست‌کم در پنج رده تقسیم کرد.

معماری ایرانی

در معماری نوین اندیشه‌های خلاقانه همراه با نوع کارکرد، با یکدیگر ترکیب می‌گردند که نتیجه آن طرح معماری اجرا شده‌ای هست که پیش از آن وجود نداشت. معماری نوین واقعیتی انقلابی است که روش و سبک جدیدی در هنر معماری آغاز نمود. در مجموع مهندس معمار هرچه خلاق‌تر، توانمندتر و کارنامه کاری بهتری داشته باشد، به درآمدهای بالاتری دست مییابد. این رشته به طور مشخص بر طراحی فنی ساختمان و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب در طراحی و ساخت تمرکز دارد.

ستون‌هایی با شکل معماری کلاسیک، سنگ‌فرش‌ها و گنبدهایی که نسبت به سبک کلاسیک پیشرفت های فراوانی یافته‌اند از اساسی ترین خصوصیت سبک رنسانس می‌باشند. این سبک با ملاحظه قوانین کلاسیک یونانی‌ها در هنر، به سبک معماری آنها ظاهری جدید بخشید. اساسی ترین خصوصیت های سبک گوتیک؛ ستون‌های باریک، قوس‌ها و انحناهای نوک تیز، مناره‌های پرپیچ و خم و ستون‌های اصلی قوسی شکل می‌باشد .

http://e-games.ir

تزئیناتش بر‌مجله خبری معماری تزئینات ساختمان‌های شرقی و غربی شکل گرفته و یادآور هیچ فرهنگ یا قومی نباشد. اگر به آثاری که بر‌اساس چنین مکتبی ساخته شده‌اند نگاهی بیندازید، کثرت‌گرایی را که در آن موج می‌زند، متوجه خواهید شد. معمولا از این سبک در ساختمان‌های دولتی، آموزشی و آپارتمان‌های مسکونی بلند استفاده می‌گردد. ساختمان‌هایی که با سبک بروتالیسم ساخته می‌شوند، با بتن زبره پوشانده شده و دارای هیچ‌گونه روکشی نمی‌باشند.

معماری

و مصالح در معماری داخلی به کار برده می‌شوند که صرفاً از چوب نیستند بلکه از جنس چرم، پشم، کتان و …هستند. معماری ‌مدرن داخلی ویژگی اصلی مدرنیسم اجتناب از تزئینات و تجملات زیاد، خطوط پیچیده استفاده شکل‌های مختلف که در بناهای قدیمی و تاریخی رسم بوده است. در معماری به سبک مدرن طرح‌ها و ایده‌ها با محیط اطراف و فاکتورهای انسانی سازگاری مناسب ندارند. این ساختمان به عنوان مدرسه‌ای برای معماری و هنر توسط والتر گروپیوسدر سال ۱۹۱۹ تاسیس شد. از معماری مدرن می‌توان به عنوان یکی از خوش‌بینانه‌ترین سبک‌های تاریخ معماری یاد کرد. سادگی فرم و نما و همین‌طور بی‌تفاوتی معماری مدرن به تاریخ و فرهنگ تحت انتقادهای زیادی قرار گرفتند.

  • از خلاقیت ، ذوق هنری و زیبا شناسی و مهارت های حرفه ای بهره می گیرد و مباحث علوم اقتصادی ، اجتماعی و روانشناسی را نیز در بردارد .
  • استفاده ی مجدد از طراحی خانه ها یا مصالح که با طرح و نمای ساختمان های سنتی سازگار و یکپارچه باشد.
  • اگر آنها از این نظم دوری نمایند، دچار ابهامی خواهند شد که با اساس این تفکر در تضاد می‌باشد.
  • سبک سازه‌انگاری، نوآوری در تکنولوژی و آینده‌نگری را با هم درآمیخت و توده‌های هندسی انتزاعی را به وجود آورد.
  • معماری علمی است که از سابقه ای دیرینه بهره مند است و در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده و به همین علت که دائما در حال دگرگونی بوده، تعاریف آن هم تغییرکرده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان