جاذبه‌های عمارت شاپوری شهر شیراز

جاذبه‌های عمارت شاپوری شهر شیراز

ساعات بازدید و هزینه ورودی عمارت شاپوری شهر شیراز

عمارت تاریخی شاپوری در دو طبقه ساخته شده است و زیربنای آن ۸۴۰ متر مربع و مساحت اصلی زمین آن ۴۶۳۵ متر مربع است. سبک معماری و طراحی آن با الگوبرداری از معماری قاجاری است و در لیست اولین بنا‌هایی قرار دارد، که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته شده‌اند.

به گزارش جامعه ۲۴، عمارت تاریخی شاپوری هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به منظور بازدید گردشگران یکسره باز است.

جاذبه‌های عمارت شاپوری شهر شیراز

سبک معماری عمارت شاپوری شهر شیراز

اگر قصد بازدید از عمارت شاپوری با اتوبوس را دارید، ابتدا سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پیاده شوید. پس از آن با اندکی پیاده روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.

تاریخچه عمارت شاپوری شهر شیراز

قسمت ورودی و دسترسی به بنا در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت. تمامی معابر باغ با الگویی کاملا متقارن ساخته شده اند، اما درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند. همچنین اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بود؛ ولی در عمارت تاریخی شاپوری شهر شیراز از بالکن در بنا استفاده شده است.

نقشه کلی این عمارت و بنا در دوره خود بسیار خاص و منحصر به فرد بوده است؛ به‌عنوان مثال در این بنا از راه‌پله استفاده کرده‌اند، که در هیچ‌یک از بنا‌های آن زمان راه‌پله دیده نشده است. همچنین در داخل عمارت شاپوری اتاق‌های بسیار تعبیه شده است، که هرکدام دارای کارکرد خاصی است. نوآوری‌های استفاده‌شده در معماری عمارت شاپوری، آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.


در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس، عمارت تاریخی شاپوری را از مالک آن یعنی خانواده شاپوری خریداری کرد و در لیست میراث فرهنگی ایران به ثبت رساند.

عمارت شاپوری شهر شیراز در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی با شماره ۲۷۸۱ ثبت شد، همچنین در محوطه این عمارت زیبا، رستوران و کافی شاپی به منظور رفاه حال گردشگران تعبیه شده است.

عمارت شاپوری شهر شیراز کجاست؟

برای ورود به مجموعه تاریخی شاپوری باید هزینه کمی پرداخت کنید، البته این هزینه ورودی برای گردشگران و توریستان خارجی متفاوت است. اگر قصد بازدید از عمارت شاپوری را ندارید و تنها می‌خواهید از منو رستوران یا کافی شاپ آن استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65143861/%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%BE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2

عمارت تاریخی شاپوری شهر شیراز، از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ زیر نظر معمار معروف، ابوالقاسم مهندسی، طراحی و ساخته شد و به عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز، تعلق داشت. تا اوایل سال ۱۳۷۰ این عمارت تاریخی، سکونتگاه خانواده شاپوری بود، اما پس از چند سال این خانه خالی از سکنه شد و به شکل مخروبه درآمد.

رستوران و کافی شاپ عمارت تاریخی شاپوری مکانی دنج و بسیار عالی برای گذراندن اوقات فراغت در محیطی آرام و زیبا است.

جامعه ۲۴ ، مهدی توفیقی: عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌های شهر شیراز و از امکان تماشایی استان فارس به شمار می‌رود. این عمارت تاریخی به دوره پهلوی متعلق است و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: از آرامگاه سعدی شیرازی چه می‌دانیم؟


به گزارش جامعه ۲۴، عمارت شاپوری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی واقع شده است. گردشگران می‌توانند برای بازدید از عمارت شاپوری، از خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

در نمای غربی عمارت شاپوری، ستون‌های مدور و منقوش گچی با کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دیده می‌شود و در مرکز باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگ زیبایی وجود دارد، که چشم انداز بی نظیر و دیدنی در مقابل عمارت درست کرده است.

جاذبه‌های عمارت شاپوری شهر شیراز

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است، که پس از پیاده شدن از قطار و اندکی پیاده روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید.

پوشش گیاهی عمارت شاپوری شیراز بسیار متنوع است، از مهم‌ترین درختان این باغ می‌توان به سرو، چنار، انجیر، افرا، انار، نارنج و خرما اشاره کرد که در کنار گل‌های رز و شمعدانی، باغ این عمارت را بسیار زیبا و دیدنی کرده اند.

گردشگران می‌توانند، فرصتی عالی برای تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از صرف غذا در خانه‌ای تاریخی داشته باشند. همچنین در رستوران عمارت شاپوری غذا‌های ایرانی و محلی نظیر دیزی، کباب‌ها و لاپلویی گوشت عرضه می‌شود، انواع نوشیدنی‌های تابستانی، بستنی و قهوه در بخش کافی شاپ عمارت شاپوری عرضه می‌شود. البته قیمت منو‌های رستوران و کافی شاپ ممکن است اندکی به علت سبک طراحی و موقعیت خاص آن بالا باشد.

جاذبه‌های عمارت شاپوری شهر شیراز

رستوران و کافی شاپ عمارت شاپوری شیراز

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان