سازه بتنی یا فلزی؛ کدامیک برای ساخت و ساز مناسب است؟

به طور کلی شما به هنگام تصمیمگیری در مورد نوع سازه باید به در دسترس بودن مواد سایت dr-architecture نیز توجه کنید. مورد بعدی که میتواند در انتخاب سازه بتنی یا فلزی تاثیرگذار باشد، در دسترس بودن مواد در زمان ساخت پروژه است. سازههای فلزی همیشه در خطر خوردگی هستند و برای نگهداری نیاز به هزینههای جانبی دارند. سازههای بتنی طول عمر50 الی 60 ساله دارند در حالی که سازه های فلزی در صورت رسیدگی مناسب میتوانند سالهای سال بدون هیچ مشکلی با مورد استفاده قرار بگیرند. بدون شک بتن یکی از مهمترین مصالح ساختمانسازی است که کاربرد گستردهای در ساختمانها، پلها، جادهها و سدها دارد. همانطور که اشاره کردیم مصالح ساختمانی گوناگونی از گذشته تا به امروز در ساختمانسازی استفاده شدهاند ولی امروزه بیشتر شاهد سازه های فلزی و بتنی هستیم. اسکلت بتنی یا همان سازه بتنی از جمله پرکاربردترین انواع اسکلت ساختمان محسوب میشود و همانطور که از نام آن پیداست، این نوع ساختمانها از یک اسکلت بتنی تشکیل شدهاند. همانطور که میدانید بتن تازه شکل خمیری مانند دارد و به راحتی میتواند شکل قالب را به خود بگیرد. زمانی که برای اولین بار درخواست بارگذاری صفحهای از یک وب سایت را به سمت سرور آن وب سایت ارسال میکنیم، وب سایت صفحه را برای ما از پایگاه داده، در قالب صفحهی HTML بارگذاری میکند و در حافظهی Cache خود ذخیره میکند.

را در تمامی کامپوننتهای موجود در وب سایت در قالب یک بخش ذخیره میکند که با اینکار ، مدیران وب سایت میتوانند با بررسی رفتار کاربران در سایت، محتوای مورد علاقهی آنها را برایشان فراهم کنند، که باعث ایجاد یک تجربهی کاربری بهتر با کاربران میشود. با استفاده از سیستم ذخیرهسازی ابری میتوانیم هر آنچه که در سیستم محلی خود ذخیره کرده بودیم را در اختیار کاربران خود قرار دهیم. به کاربران وب، طراحی میشوند و به طور ویژه بر محتوا تمرکز دارند. CDN مخفف Content Delivery Network میباشد که به معنای شبکهی توزیع محتوا است. در واقع CDN بیانگر شبکهی عظیمی از سرور هایی میباشد که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد واین سرورها در بخشهای مختلف جغرافیایی پخش شده اند. در نهایت داده به شبکهی CDN جهت توزیع فرستاده میشود و داده از طریق این شبکه به مرورگر کاربر به صورت صفحهی HTML ارسال شده و مرورگر این کدها را رندر کرده به کاربر نشان میدهد. در پشت پردهی ارسال تا اجرای یک درخواست چه اتفاقاتی میافتد؟

درخواست ما واحدهای زیر را طی میکند. برای مشاهده قیمت روز تیرآهن و خرید انواع آهن آلات میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید. در نتیجه زمانی که ما روی لینک مقالهای که در یک وب سایت قرار دارد کلیک میکنیم، در اصل ما از سرور آن وب سایت درخواست کردهایم که مطلب را به ما نشان دهد و سرور نیز با ساز و کاری خاص، نتیجه را به ما نشان میدهد. دراین مقاله به معماری وب سایت در سمت سرور پرداختیم و مراحل ارسال یک در خواست تا دریافت آن را تشریح کردیم. و در اینجا سرور به کامپیوتری میگویند که تحت شبکهی اینترنت، اطلاعات موجود در هاست را برای کاربر ارسال میکند. در این مرحله، در سمت سرور، Load Balencer تصمیم گیری میکند که کدام سرور سایت، اطلاعات درخواستی را ارسال کند. وب اپلیکیشنها برای انجام وظایف(job) های خود به صورت غیر هم زمان از معماریهای مختلفی استفاده میکنند که یکی از محبوبترین آنها اصطلاحاً Job Queue نامیده میشود که از دو کامپوننت تشکیل شده که یکی از کامپوننتها صَفی است که وظایفی را شامل میشود که باید اجرا شوند و کامپوننت دوم یک یا چند سرور هست که باید تَسکهای موجود در صف را اجرا کنند که اصطلاحاً Worker نامیده میشوند.

درست است که در طول چند سال گذشته قیمت آهن آلات به شدت افزایش یافته است اما از طرف دیگر هزینه مصالح اسکلت بتنی نیز هم راستا با آن سیر صعودی داشته است. شاید یکی از ایراداتی که به بتن وارد میشود، افت و خزش آن در طول سالها میباشد که آنها را آسیبپذیر میکند. گوگل نتایج جستجو از درخواستهایی مانند « کتاب اثر مرکب دارن هاردی » یا «زندگینامهٔ سعدی » را در حافظۀ کَش خود ذخیره میکند تا در هر بار درخواست کاربر، دوباره آنها را جستجو نکند. در مورد اینکه کدامیک بهتر است، شما باید با توجه به مقایسهی ویژگیهای آنها تصمیم بگیرید. با اینکه گفته میشود ساختمان های بتنی برای مناطق زلزلهخیز مناسبتر هستند اما طبق گفتهی انجمن سیمان پرتلند (PCA) عملکرد هر ساختمان در هنگام وقوع زلزله عمدتا تابع طراحی ساختمان است و به مواد استفاده شده در آن بستگی ندارد. ساختمانهای بتنی ممکن است ساعتها بدون اینکه فرو بریزند، دمای بسیار بالای آتش را تحمل کنند و در آتش بسوزند. به این معنی که قابلیت خم شدن بدون شکستن را دارند. معمولا ساختمانهای بتنی طول عمر50 الی 60 ساله دارند و با گذشت دچار فرسایش شده و مقاومتشان در برابر زلزله کم میشود. در مورد سازه فلزی چنین مشکلی وجود ندارد و در طول زمان افت مقاومتی برای آن اتفاق نمیافتد.

البته نباید طول عمر سازههای فلزی را نادیده گرفت. با این حال با کمک پوشش ضد حریق و صرف هزینه و تمهیدات بیشتر میتوان سازه های فلزی را در برابر دمای بالا نیز ایمنتر کرد. در مورد سازههای فولادی نیز گفته میشود که فولاد با قرار گرفتن در معرض دمای بسیار بالا میتواند نرم و ذوب شود. از طرف دیگر فولاد بالاترین نسبت استحکام به به وزن را در بین مصالح ساختمانی دارد و با بهرهگیری روشهای جدید ساخت و ساز، ساختمانهای فولادی نیز میتوانند انتخاب محبوبی برای ساختمانهای اداری باشند. با مهندسی مناسب؛ سازههای بتنی میتوانند فضای بیشتری را در طبقات بالاتر ساختمانهای اداری به شما ارائه دهند. به طور کلی ساختمانهای فلزی سریعتر ساخته میشوند و شما باید این را مدنظرتان قرار دهید. برای مثال در جاهایی که خطر زلزله یا سیل وجود دارد، مطمئنا مقاومت سازه از اهمیت بالاتری برخوردار است و شما باید ایمنی آن را در اصل قرار دهید و با توجه به پروژه و شرایط، نوع سازه بتنی یا فلزی را انتخاب کنید. مثلا برای شمال کشور که آب و هوای مرطوبی دارد، اسکلت بتنی نسبت به فلزی مناسبتر است چرا که بتن نسبت به فلزات در برابر رطوبت مقاومتر میباشد.

اسکلت فلزی که در مقابل اسکلت بتنی قرار دارد، یکی دیگر از رایجترین انواع اسکلت ساختمان است که در سالهای اخیر نیز تمایل به استفاده از آن بیشتر شده است. این یکی از مهمترین مزایای سازههای فلزی نسبت به بتنی میباشد. شاید تا به حال از خود پرسیده باشید که در پشت پردهی یک وب سایت چه خبر است. اگر یک وب سایت را به طور کلی به دو بخش Client (کاربر) و Server (سرویس دهنده) تقسیمبندی کنیم، در این تقسیمبندی منظور از client، کاربری است که یک موضوع برای مثال GraphQL چیست؟ هر دو سازه بتنی و فلزی مزایای بیشماری دارند و نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد. اما از این جمله نمیتوان این نتیجه را گرفت که هزینهی سازه های بتنی کمتر از سازه های فلزی میباشد. در این مورد نمیتوان نظر کلی صادر کرد، چرا که بسته به پروژه تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی ممکن است متغیر باشد. در مورد تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر مردم معتقد هستند که سازههای بتنی معمولا ارزانتر از سازههای فلزی میباشند. در بیشتر موارد اهالی ساخت و ساز و مجریان حوزه عمران معتقد هستند که تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی آنچنان نیست و حتی در مواردی ممکن است هزینههای جانبی باعث شود که هزینه ساخت سازههای بتنی بیشتر نیز باشد.

شما به عنوان یک سرمایهگذار در این حوزه باید به این نکته توجه کنید که با اتمام سریع پروژه زودتر میتوانید پروژهی بعدی را شروع کنید و این به معنی سود بیشتر است. در مورد سازههای بتنی هر طبقه بعد از اجرای طبقه زیرین خود قابل ساخت است یعنی بعد از اتمام هر بخش میتوان بخش بعدی را شروع کرد. از این متد ساختمانسازی بیشتر در ساخت ساختمانهای بزرگ، آسمانخراشها، پلها، برجها و پایانههای فرودگاهها استفاده میشود اما برای ساخت ساختمانهای چند طبقه نیز میتواند بکار برده شود. اگر دقت کرده باشید زمانی که در گوگل، برای مثال عنوان انواع پایگاه داده را جستجو میکنیم، گوگل لیستی از مطالبی که یک یا چند کلمه در عنوان درخواست شده مشترک باشد را به ما نشان میدهد. برای تجزیه و تحلیل داده اغلب شرکتها و استارتاپهای بزرگ از فناوری به نام oracle استفاده میکنند. این سرویس از روشی به نام Inverted Index برای اینکار، استفاده میکند. چرا که مصالح مورد استفاده در اسکلت بتنی و هزینه ساخت آن کمتر و به صرفهتر است.

تیرها و ستونها معمولا روی یک فوندانسیون بتنی ساخته میشوند که وظیفهی آن پشتیبانی از طبقات ساختمان، سقف و دیوارها میباشد. در واقع سازه بتنی شامل تیرها و ستونهایی است که بتن در فونداسیون، تیرها، ستون، تیرچه ها، راه پله، سقف و دیوار برشی آن بکار برده میشود. این نوع سازه در واقع شبکهای از ستونها و تیرها میباشد که به صورت عمودی بر روی هم قرار میگیرند و برای پشتیبانی از طبقات و سقف و دیوارها بکار میروند. در واقع بتن مقاومت فشاری بالایی دارد اما مقاومت کششی آن پایین است. همینطور به دلیل سنگین بودن ذاتی جرم بتن، ساختمانهایی که با آن ساخته میشوند، در برابر وزش بسیار شدید باد مقاومت میکنند و در نتیجه ساکنان آن در چنین مواردی لرزهای احساس نمیکنند. زمانی که این مواد با هم ترکیب میشوند، مادهای خمیرمانند را به وجود میآورند که با گذشت زمان به تدریج سفت میشود. اما زمانی که با میلگرد ترکیب میشود این ضعف برطرف میشود.

سرویسی که چنین قابلیتی را در اختیار وب سایتها یا وب اپلیکیشن هایی همچون گوگل قرار میدهد، Full-Text Search Service نام دارد. Account Service: این سرویس اطلاعات مربوط به یک کاربر برای مثال نام کاربری ، عکس پروفایل و … در مورد اسکلت فلزی بیشترین تمایلات مربوط به استفاده از آن در ساختمانهای بلند و برجها میباشد، در حالی که اسکلت بتنی بیشتر در ساختمانهای کوچک، تونلها و پلها کاربرد دارد. ساخت سازههای سربه فلک کشیده، تونلها، بزرگراهها و پلها امروزه فقط با اسکلت فلزی و بتنی امکانپذیر است. اما سازههای بتنی مراقبت خاصی نمیخواهند. اما یک وب سایت فضایی از اینترنت است که یک یا چندین صفحه را در بر میگیرد. وب سایتها با هدف ارائهی اطلاعات کاملی از یک شخص، سازمان، شرکت، کسب و کار و… در ادامه مقایسهی کاملی بین دو اسکلت فلزی و بتنی خواهیم داشت تا بتوانیم شما را سریعتر به هدفتان برسانیم. در حال حاضر هر دو اسکلت فلزی و بتنی در بین کافرمایان و سازندگان محبوب است.

در سازههای بتنی مقدار فولاد حدود 35درصد کمتر از سازههای فلزی است. اگر بخواهیم بتن و فولاد را با هم مقایسه کنیم، بله، فولاد گرانتر از بتن است. برعکس اسکلت بتنی در این نوع ساخت و ساز بنیادیترین عنصر فولاد است و سازهای فلزی به شمار میآید. سازههای بتنی به نیروی کار متخصص و مهارت و نظارت کمتری نیاز دارند، این در حالی است که سازهای فلزی برای عملیات برشکاری و جوشکاری تخصص و دقت بالاتری را میطلبند. سازههای بتنی برای محیط زیست مناسبتر هستند چرا که برای تولید به انرژی کمتری نیاز دارند و همینطور آلایندههای کمتری تولید میکند. میتوان گفت که با طراحی مناسب هر دو سازه، مقاومت یکسانی در برابر زلزله دارند. سازه های بتنی مقاومت خوبی در برابر هر گونه ضربه و انفجار به هنگام بروز بلایای طبیعی دارند. میلگردها بعد از بتن مهمترین عنصر در اسکلتهای بتنی به شمار میآیند که مقاومت کششی پایین بتن را جبران میکنند. همینطور ما در عصر آهن این امکان را برای شما فراهم کردهایم که در صورت نیاز، آهن آلات موردنیاز خود از میلگرد و تیرآهن گرفته تا نبشی و ناودانی را از عصر آهن خریداری نمایید. شما میتوانید قیمت روز میلگرد را از سایت عصر آهن مشاهده کنید.

علاوه بر این قیمت روز آهن آلات به صورت لحظهای در سایت بروزرسانی میشود و شما میتوانید با کلیک روی هر گزینه از منو بالا تمامی قیمتهای آهن آلات را ببینید. برای مثال با کلیک روی گزینهی تیرآهن در منو بالا میتوانید قیمت آن را مشاهده کنید. ما در عصر آهن این امکان را برای شما فراهم کردهایم که قیمت روز آهن آلات را به صورت یکجا مشاهده و با هم مقایسه کنید. ممکن است در دورهی زمانی خاصی، مصالح موردنیاز برای ساخت سازه بتنی مثل سیمان موجود نباشد و همین عرضه کمتر و تقاضای بیشتر آن، باعث افزایش قیمت شود. زمانی که ما یک وب سایت را در گوگل جستجو میکنیم گوگل با استفاده از یک روش Full-Text Search Service وب سایت هایی که دارای محتوای مورد نظر ما هستند را برای ما لیست میکند. به همین دلیل زمانی که یک وب اپلیکیشین به اندازهی مشخصی توسعه پیدا کرد، توسعه دهندگان آن وب اپلیکیشن، یک خط لوله داده (Pipeline) را اعمال میکنند تا با جمع آوری، تجزیه و تحلیل دادهها آن اپلیکیشن را توسعه دهند. مرحلهی سوم: در نهایت این دادههای پردازش شده را میتوان در یک انبار دادهی بزرگ، اصطلاحا Warehouse بارگذاری کرد تا تحلیلگران داده، دادهها را در آن، مورد بررسی و آنالیز قرار دهند.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان