سازه CFT چیست و نسبت به سازه های فلزی و بتنی چه برتری دارد؟

با وجود تمام مزایای cft، برخی از معایب جزئی را نمیتوان نادیده گرفت. استفاده بجا از برخی عناصر پیشساخته میتواند سبب صرفهجویی در هزینه و زمان ساخت سازه شما شود. به طوری که در صورت عدم کسب این دانش، در واقع نمیتوان از این مقاطع به لحاظ اقتصادی و مطمئن در سازههای مختلف استفاده کرد. بتن معمولی یا بتن خود تراکم (SCC) را میتوان در هستههای بتنی با مقطع استفاده کرد. در ضمن، استفاده از ستون های cft باعث میشود فضای کمتری در ساختار موجود باشد. به زبان ساده طراحی سازه یعنی طراحی ساختار یا اعضای یک ساختمان (تیر، ستون، بادبند، دیوار برشی و غیره) با هدف رساندن آن سازه به مقاومت مورد نظر و ایدهآل. سازه cft با به کارگیری روشهای جدید، از سازه های فلزی و بتنی بهتر محسوب میشود و امروزه ساخت و سازهای زیادی بر اساس این نوع ساختار انجام میگیرند. این اتصالات در ستون های cftبه صورت دیافراگمی اعمال میشود که سختی و انعطافپذیری بیشتری نسبت به سوراخهای داخلی دارند.

فاکتورهای مهم، مراحل و روند گام به گام این پروسه در ادامه بیان شده است. روند طراحی سازه یک ساختمان چگونه است؟ در این روش سازه طوری طراحی میشود که با ایمنی مشخصی، تحت هیچ یک از شرایط نامساعد بارگذاری به هیچ یک از حالات ویژه که در اصطلاح «حالت حدی» نامیده میشود، نرسد. مهندسی سازه گرایشی از مهندسی عمران است که با طراحی سیستمهای سازهای با هدف تأمین باربری و ایجاد مقاومت در برابر انواع نیروهای وارد بر سازه سروکار دارد. ارائه انواع طرحهای آماده معماری و سازه به مشتریان عزیز. با مراجعه به مطلب انواع اتصالات سازه فلزی با روشهای مختلف اتصالدهی بیشتر آشنا شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاورههای رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید. پس از بررسی درخواست شما توسط متخصص مربوطه، با شما تماس میگیریم. از این رو ما در این مطلب ابتدا کمی درباره سازه های فلزی و بتنی اطلاعاتی را با شما به اشتراک میگذاریم، سپس سازه های cft را با این دو سازه مقایسه میکنیم. قبول طرحهای مورد نظر کارفرما در صورت امکان اجرا.

دوام سازه در برابر عوامل خورنده در نظر گرفته شود. این روش به طور دقیقتر و با در نظر گرفتن عوامل احتمالی در ضرایب افزایش بار، طراحی صورت میگیرد. با توجه به شرایط زمین شناسی در ایران و وجود گسلهای فعال در سراسر کشور ما، در نظر گرفتن تمامی بارهایی که از عوامل طبیعی بر سازه وارد میشود (باد، زلزله، نیروهای سیل و غیره) و گنجاندن این نیروها در ضمن طراحی ها، بسیار ضروری و حیاتی است. محاسبۀ صحیح همۀ این نیروها نیز از دیگر مسائل مهم است. از دیگر مزایای بسیار مهم و ویژه ستون های cft، تنظیم کمانش موضعی مقطع فولادی، افزایش طول عمر و مقاومت بتن در اثر چسبندگی است. منظور از دوام این است که مصالح سازه، با عملیات نگهداری متعارف، کیفیت خود را در تمام طول عمر پیشبینی شده حفظ کنند. هر ساختمانی که ساخته میشود باید بهرهوری از نیازی را که برای آن در نظر گرفته شده، برآورده سازد و در طول عمر خود با دوام باشد.

نقش مهندس سازه، ارائه یک طرح کاربردی، کم مصرف (بهینه) و خلاقانه است. تحویل پلانهای تأیید شده به مهندس سازه جهت طراحی سازههای مناسب و بهینه. سازههای بتنی که براساس ضوابط، طراحی و اجرا میشوند، نسبت به سازههای ساخته شده از مصالح دیگر، در برابر شرایط سخت محیطی مقاومت بیشتری دارند. با توجه به اینکه در سازههای اداری، تجاری و ورزشی فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اجرای دالهایی مانند سقف یوبوت به تأمین فضای بیشتر (به دلیل حذف ستون) کمک شایانی میکند. به عنوان مثال، در مورد طراحی ساختمانهای اداری، وجود سیرکولاسیون مناسب اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا رفت و آمد در این ساختمانها به میزان زیادی صورت میگیرد. اتصالات صلب در قابهای خمشی ویژه و متوسط، شامل ورقهای سختکننده میشوند و در مقابل بالهای فشاری و کششی تیر قرار دارند. ستونهای cft ویژگیهای بسیار خوبی دارند که آنها را بیشتر از همیشه مفید میکند. بتن معمولا مقاومت فشاری بسیار خوبی دارد، اما مقاومت کششی آن خوب نیست. مهندس معمار و مهندس سازه در اجرای دو مورد بالا نقش بسزایی دارند و هدف هر دوی آنها، پایداری ایدهآل سازه و کاربرد بهینه آن است. پایداری ساختمان مجموعه عواملی است که در نتیجه ارتباط بین سیستمهای داخلی و خارجی سازه ساختمان حاصل میشود.

تقویت بتن، قالببندی و باز کردن دهانه، اجرای سازه بتن را افزایش میدهد. این سازه ویژگیهای منحصر به فردی دارد و نحوه اجرای آن با سایر ساختارها متفاوت است. برای حل این مشکل، مهندسان بتن را پیشنهاد میکنند که به دلیل وجود فولاد، رفتار مناسبتری در برابر مقاومتهای کششی دارد. زیرا فولاد به عنوان قالبی دائمی برای بتن عمل میکند و قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارد. زیرا همانطور که گفته شد، اتصالات فولادی از پیچ و مهره یا پرچ ساخته میشوند. همانطور که مطالعه کردید، سازه های CFT به دلیل ویژگیهای خاص خود مزایای بسیاری را برای طراحان و مهندسان ارائه میدهند. همانطور که گفته شد، ستون های cft از قوطیهای پر شده با بتن ساخته میشوند. برای تعریف درست سازه های cft، باید بدانید که ستونهای مختلط به صورت قوطی یا لوله فولادی با بتن یا همان سی اف تی پر میشوند. سازه فولادی اطراف هسته بتنی، یک مقطع مختلط (کامپوزیت) را تشکیل میدهد.

اولین محدودیت این سازهها این است که سطح مقطع فولاد باید حداقل یک درصد از کل سطح مقطع مختلط باشد. هدف از ایجاد طرح برای ساخت یک ساختمان، ایجاد ایمنی، عملکرد مطلوب و دوام برای ساختمان است. هر سازهای که طراحی میشود، باید از یک سری استانداردهای معین پیروی کند. وقتی صحبت از سازه های بتنی میشود، منظور سازه های بتنی مسلح است. اتصالات تیر ساده با ستون های cft، ممکن است تفاوت قابل توجهی با موارد معمول در سازههای فولادی نداشته باشد. روش تنش مجاز در گذشته کاربرد داشت و در آییننامهها مطرح بود اما با توجه به محافظهکاری بیشتر امروزه جای خود را به روش LRFD داده است. بنابراین، پروژه های خود را به اشخاص و شرکت های مجرب واگذار کنید. طراحی بهینه سازه که خود به سبک سازی ساختمان و کاهش چشمگیر هزینهها میانجامد. هزینه ساخت سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی مناسبتر است، اما سازههای فولادی با سرعت بالاتری اجرا میشوند. توجه به قوانین و طراحی سازههای فلزی بسیار مهم است و باید مطابق با قوانین روز باشد. با همۀ محدودیتهایی که ممکن است پیشِ رو باشد، درک نیازهای منحصر به فرد مشتری از مهمترین مواردی است که مهندس مربوطه و شرکت های مجری، باید به آن توجه کنند.

بر اثر بارها و سربارهای متعارف در آن شکست و تغییر شکل بیش از حد به وجود نیاید؛ طوریکه اجزای غیر سازهای نظیر تیغهها و نازک کاریها دچار آسیب نشوند. نکته بسیار مهم در مورد این نوع سازه این است که از انواع سیستمهای سقفی و انواع تیرآهن در ترکیب با این ستون ها استفاده میشود. بر اثر لغزش، در استفاده کنندگان احساس ناامنی به وجود نیاید. تعیین نوع سیستم مقاوم در برابر زلزله (قاب مهاربندی، سیستم دوگانه، قاب خمشی و غیره). جهت استعلام قیمت نیز میتوانید بر روی لینک استعلام قیمت کلیک کنید تا قیمت ها بر حسب نوع درخواست و پروژه شما اعلام شود. نکته دیگر این است که نسبت عرض و ضخامت بین اجزای سطح مقطع فولاد باید بر اساس الزامات و از قبل تعیین شود. طراحی سازه فرایندی است که طی آن عملیات معماری، مهندسی و فنی جهت تعیین پیکربندی، ابعاد و مشخصات قطعات سازه به صورت هدفمند تعیین میشود. تعیین نوع اسکلت سازه ساختمان (ساختمان اسکلت بتنی، اسکلت فولادی، چوبی، مرکب و غیره). بر طبق نظر طراح میتوان از پروفیلهای I شکل در داخل بتن استفاده کرد، اما این موضوع کاملا به نوع طراحی مهندس سازه بستگی دارد.

استفاده از مصالح ساختمانی که منجر به بهرهوری انرژی در سازه گردد. طراح سازه باید در کنار قدرت تفکر و تخیل قوی، به مباحث آییننامهای مسلط باشد و بتواند بندهای مختلف آییننامه را تفسیر کند. علاوه بر این، لازم است با نرم افزارهای طراحی سازه به طور کامل آشنا باشد و بر آن تسلط داشته باشد تا بتواند تفسیرهای انجام شده از آیین نامه را در مدل نرم افزاری خود اعمال کرده و یک سازه را به طور کامل طراحی کند. به طور کلی در روشهای طراحی ساختمان یک سطح اطمینان برای شکست در نظر گرفته میشود. سازه بتنی ترکیبی از فولاد و بتن است که با وارد شدن نیرو به سازه باعث افزایش راندمان بتن میشود. هر یک از اجزای سازه باید برای مواجه با بارهای ترکیبی که بیشترین اثر را در آن جزء ایجاد میکند، طراحی شود. در تمام پروژههای ساختمانی به خدمات یک طراح ساختمان، نوعاً یک معمار دارای مجوز نیاز است.

نقشهکش، نقشهبردار ساختمان و مهندس سازه از دیگر عواملی هستند که در فرایند طراحی ساختمان، از ابتدای کار تا تأیید نهایی طرح، به آنها نیاز است. هر منطقه قوانین و مقررات ساختمانی خاصی دارد که باید در زمان طراحی توسط مهندس سازه رعایت شود. این ستونها فضای داخلی مفیدی را ایجاد میکنند که میتوان از این فضا در زیرزمین و پارکینگ طبقاتی استفاده کرد. اگر سازه مطابق با موارد عنوان شده طراحی و اجرا شود، میتوان فرض کرد که سازه مقاومت خوبی در برابر بارها از خود نشان میدهد. بتن نیز مانند فولاد به طراحی سازهای نیاز دارد و فولادهای به کار رفته در آن (میلگرد یا آرماتور) باید از طریق مهندس طراحی شوند تا بتوانند بارها را تحمل کنند. مهندس معمار در زمینه برنامه ریزی، طراحی معماری و نظارت بر ساخت و ساز ساختمانها فعالیت دارد. در طراحی ساختمان به روش تنش مجاز، احتمال رخداد بارها به طور جداگانه و یا در ترکیب با هم منظور نشده است.

بازسازی در یک ساختمان قدیمی را می توان به سه مورد شامل مقاومت ساختمان، تاسیسات ساختمان و سپس دکوراسیون و زیبا سازی تقسیم کرد. در ساختمان های قدیمی با دیوار باربر مقاوم سازی موردی حیاتی می باشد بنابراین در هنگام برداشت اولیه باید به آن توجه کرد زیرا در مراحل بعدی که شامل طراحی و شروع عملیات بازسازی می باشد از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در این مورد، رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان الزامی است. منظور از عملکرد مطلوب این است که سازه در سطح بهرهبرداری پیشبینی شدۀ ساختمان دچار مشکل نشود. بنابراین ستونهای cft این مشکل را از بین میبرند. بنابراین قیمت پروفیل و لوله در هزینههای نهایی پروژه بیتاثیر نیست. در طراحی سازههای ساختمانی اعم از مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی، فرهنگی و غیره، طراحی پلان از اهمیت ویژهای برخوردار است. طراحی اتصالات فولادی اهمیت زیادی دارد. این سازه مخلوطی از فولاد و بتن است و استحکام بالایی دارد. بنابراین ستون های cft که مخلوطی از بتن و فولاد محسوب میشوند، گزینهای عالی به شمار میروند. بنابراین این فولاد انعطافپذیری بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در ساخت سازهها از آن استفادههای زیادی میشود. در آییننامه بتن ایران (آبا) روش حدی به عنوان روش حدی در نظر گرفته شده است.

در ضمن، حذف جوشکاری در داخل ستون نیز امکان نظارت بیشتر بر کیفیت جوش را فراهم میکند. شما می توانید با دیدن تمامی نمونه کارهای های بازسازی و نوسازی در پیج طراحی شده های شاپدکو که با کمک و همراهی همکارانمان در مهندسین و مشاور دکتر سرور و همکاران انجام شده است به ایده آل خود دست پیدا کنید و با کسب اطمینان لازم، به تیم شاپدکو اعتماد کنید. این سطح اطمینان میبایست نه آنقدر بالا باشد که طرح ما بیش از حد محافظه کارانه و گران شود و نه آنقدر پایین که ایمنی طرح دچار اشکال گردد. طراحی سازه ساختمان میبایست جزئی از جریان طراحی، اجرا و نگهداری تلقی شود. طوریکه بر اثر گذر زمان و فرسودگی، ایمنی و قابلیت بهرهبرداری سازه بیش از حد تقلیل پیدا کند. به لحاظ فنی، تصمیمات یک معمار بر ایمنی عمومی سازه تأثیر میگذارد. تحت تأثیر بارهای بزرگ گسیخته نشود و فرو نریزد. در بیشتر موارد، اندازه بزرگ ستونها، باعث میشود تا طراحان از سیستمهای باربری جانبی با قابهای خمشی استفاده نکنند. لازم به ذکر است که یکی از مزیت های اصلی ستون های cft یا مقاطع فولادی پر شده با بتن، کاهش هزینههای مالی در ساخت سازههاست.

بتن همواره یکی از بهترین گزینهها در ساخت سازهها به حساب میآید، اما یکی از مهمترین معایب آن زمان اجرای بالای سازه است. Autocad، Etabs، Safe و SAP2000 از جمله نرم افزار موجود در این حیطه کاری هستند. آیتمهای موجود را پر کنید. در سایت آیرومارت تمامی قیمتها به صورت روزانه آپدیت میشوند و به سادگی میتوانید سفارش خود را ثبت کنید. در این روشِ طراحی، احتمال وقوع چند نوع بار به طور همزمان نیز در نظر گرفته میشود. در این صورت در قیمت میلگرد نیز صرفهجویی میشود و میتوانید بودجه خود را صرف باقی بخشها کنید. تمهیدات لازم جهت مقاومت ساختمان در برابر آتشسوزی اندیشیده و به کار گرفته شود. اتصالات به کار رفته در این سازه فلزی به صورت جوشی، پرچ و یا پیچ بوده و بسته به نوع اتصالات، قطعات طراحی شده و کنترلهای مربوطه بر روی آنها اعمال میشود. زیرا در مورد اسکلت فولادی دقت و ظرافت کار بالاست و همچنین سرعت پیشروی و روند کار نیز بیشتر است. سازه های بتنی در برابر دماهای بالا ناشی از آتش سوزی مقاومت بالایی دارند، حتی از فولاد نیز مقاومترند. به همین دلیل است که حتی اگر در این ستون، بتن هم استفاده شود، باز هم در مدت زمان کمتری سازه تکمیل میشود.

سازه تحت تأثیر بارهای سایت dr-architecture متعارف آسیب نبیند. احتمال همزمانی تأثیر بارها در نظر گرفته شود. باید اطمینان حاصل شود که سازه در برابر آسیبهای موضعی اتفاقی نیز دچار گسیختگی کلی یا گسیختگی زنجیرهای نخواهد شد. مورد اول تغییر کاربری که میتواند جزیی یا کلی باشد. تفاوت اسکلت فلزی و بتنی باعث شده که بر اساس نیاز و نوع کاربری مکان، برای هر منطقه یکی از این ساختارها به کار رود. طراحی پلان بر اساس نوع کاربری ساختمان و با توجه به آن انجام میشود. طراحی دکوراسیون در درجه اول به کاربری و سپس به علایق کارفرما بستگی دارد. اگر درصد زیادی کربن به آلیاژ فولاد اضافه شود، ماده بسیار سخت میشود و خاصیت ارتجاعی آن قطعا کاهش مییابد، در نتیجه ساختار آن شکننده میشود. ساختار cft به گونهای است که پوسته فولادی در آن به عنوان یک تقویت کننده طولی و عرضی عمل میکند. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت سازه cft، قیمت آهن و انواع مقاطع فولادی، با شرکت آیرومارت در ارتباط باشید. اجرای سازه های فولادی، مخصوصا آنهایی که در بخش اتصال سازه قرار دارند، باید کاملا بی نقص انجام گیرد. در بالا مهمترین مزایا و معایب سازه های CFT و همچنین مقایسه آنها با سازه های فولادی و بتنی مورد بحث قرار گرفت.

حالات حدی نهایی: به بالاترین ظرفیت باربری سازه یا قسمتی از آن مربوط میشود. حالات حدی بهرهبرداری: به معیارهایی با قابلیت بهرهبرداری و یا پایایی ساختمان مربوط میشود. حالتهای حدی حالاتی هستند که سازه یا قسمتهایی از آن، تا مرز رسیدن به آن حالت ها وظایف خود را به طور کامل انجام میدهند؛ اما بعد از رسیدن به هر یک از آن ها، قادر به انجام وظایف خود در آن حالت خاص نیستند. بتن ماده بسیار مستحکمی است که در ساخت سازهها به کار میرود. در کنار همۀ این، خوب است بدانید که محاسبات فنی و مهندسی راحتتر است و این هم در روند و سرعت کار تأثیر مثبت دارد. جهت درخواست انواع خدمات مهندسی ساختمان از جمله طراحی سازه به صورت آنلاین، بر روی لینک درخواست خدمات که در بالای همین صفحه قرار دارد کلیک کنید. به دلیل خاصیت ارتجاعی بالای بتن، امکان ساخت انواع سازه های بتنی به اشکال مختلف مانند پل، ستون و …

سازه های بتنی مزایای زیادی دارند، به همین دلیل است که آنها به طور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرند. فولادهای مورد استفاده برای ساخت و ساز معمولا فولادهای ساختمانی نرمه محسوب میشوند که ما آنها را به نامهای st37 و st52 میشناسیم. مقاطع فولادی مورد استفاده در مقطع، قوطیها یا لولههای فولادی محسوب میشوند. شرکت مهندسی آنلاین سازه مجری طراحی سازه های فولادی و بتنی با همکاری با مهندسان مجرب و متخصص، تمهیداتی را در نظر گرفته است تا پروژه مشتریان به بهترین نحو ممکن و با رعایت اصول و استانداردهای روز دنیا صورت گیرد. این قوانین میبایست قبل از آغاز طراحیها در نظر گرفته شود و طراحی با توجه به آن صورت گیرد. سازه cft (Concrete Filled Tube)، یکی از فناوریهای جدید در ساخت و ساز است. معمولاً ساختمانهای اداری با توجه به ریز فضاهایی که مورد نیاز است طراحی و اجرا میشود. استفاده از ستونهای cft باعث کاهش استفاده از فولاد در ساخت سازهها میشود و در نهایت سازهای بادوام و با کیفیت را با هزینه کم به دست میآورید.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان