رنگ شناسی و کاربرد آن در طراحی داخلی و معماری

دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی سایت dr-architecture است. افزایش ضریب اطمینان به عددی بین ۵ تا ۱۰ معمولا بر اساس تجربیات و محاسبات تخمینی صورت می گیرد، در حالی که ارزیابی دقیق و مفصل تعداد زیادی از فاکتورهای دخیل لازم است. روش های کنونی طراحی سازه چادری بدین صورت است که ضرایب اطمینان بزرگی (بین ۵ تا ۱۰) در نظر گرفته می شود. که این امر از طریق کاهش تمرکز تنش های اولیه صورت گرفته و نصب سریع تر با ریسک کمتر آسیب دیدگی پارچه را به دنبال خواهد داشت. تنش ماکزیمم طراحی با مقاومت پارچه تطابق دارد (مقاومت کششی نهایی خالص،BS EN ISO 1421:1998) و با یک ضریب اطمینان ترکیبی کاهش خواهد یافت. با استفاده از انواع سبک تر پارچه برای طرحی معین هزینه ها به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. میزان گذردهی نور پارچه ای که برای این پروژه انتخاب شده است حدودا ۸% می باشد، این میزان گذردهی به میزان قابل قبولی باعث انتشار نور خواهد شد. در طبیعت نیز قرارگیری گل سرخ در میانبرگهای سبز باعث زیبایی خیرهکنندهای میشود. در این طرح از انتخاب یک رنگ اصلی و دو رنگ فرعی استفاده میشود. این یک قانون کلاسیک دکوراسیون است که بیان میکند که ۶۰٪ اتاق باید یک رنگ غالب، ۳۰٪ ثانویه و ۱۰٪ فرعی باشد.

درج آگهی رایگان ساختمانی یکی از بهترین روش ها برای انجام تبلیغات ویژه استارت آپ ها و کسب و کارهای تازه می باشد . این نوع سازه ها در این مقاله مستقیما مورد بحث و بررسی قرار نگرفته اند اما درک بهتر رفتار مصالح پارچه ای می تواند از طریق بررسی رفتار سازه های هوانشین نیز به دست آید. مصالح ساختمانی از نظر نوع و جنس به دو گروه ساده و مرکب تقسیم میشوند. معمار باید تأثیر رنگ هر عنصر در ساختمان از مصالح اولیه ساختمانی مانند چوب، سنگ، آجر و مرمر گرفته تا رنگ درب، پنجره را در نظر بگیرد. رنگ روی انواع سطوح در فضا تأثیر میگذارد. آزمایش بر روی نمونه پارچه های پلی استر با روکش پی وی سی به عرض ۴۰۰ میلی متر نشان می دهد که پارگی به طول ۴۰ میلی متر در غشا تنش گسترش پارگی به میزان ۲۵% مقاومت کششی پارچه ایجاد می نماید، که این امر در نظر گرفتن یک ضریب اطمینان ۴ را در شرایط صدمه دیدن پارچه لازم می کند.

وزن پایین پارچه باعث می شود که نیروی گرانش یا بار ناشی از “وزن خود سازه” اغلب قابل چشم پوشی باشد. بنفش: باعث انتقال رفاه، آرامش و لطافت میشود و بیشتر در خانه ها و هتلها استفاده میشود. این مسئله عمده ترین فاکتوری است که در حال حاضر باعث شده ضرایب اطمینان بزرگ در طراحی سازه های چادری در نظر گرفته شوند. این درخشش و نور است که باعث ایجاد زیبایی و سایر خصوصیات قابلمشاهده میشود. بهطورمثال در آپارتمانهایی که معمولاً خانههایی با زمین کوچک هستند، طراحی داخلی باید بهگونهای باشد که راحتی ساکنان حفظ شود. این رنگ معمولاً یک رنگ اولیه یا ثانویه است. معماری با اجزاء و عناصر تشکیل دهنده ساختمان مرتبط است و طراحی داخلی به فضاهای داخلی ساختمان متمرکز است و مجری دکوراسیون داخلی باید به این دو علم آشنا باشد. این رنگ بیشتر در فضاهای مرتبط با سلامتی و رفاه مانند بیمارستانها و مراکز استراحت استفاده میشود. بهطورکلی، افراد بر اساس تجارب گذشته و نمادهای فرهنگی برخی از رنگها را با احساسات خاصی مرتبط میدانند – به عنوان مثال، ممکن است رنگ قرمز را به دلیل ارتباط با خون، تهدیدآمیز یا ترسناک تلقی کنند.

از طریق رنگ میتوانید طرحی را ایجاد کنید که در آن اتاق ناهارخوری، اتاق نشیمن و آشپزخانه رابطه بصری داشته باشند. این طرح رنگی دارای کنتراست بصری بسیار قوی است، اما تضاد در آن از ترکیب رنگهای مکمل کمتر است. این امر در محیط هایی از جمله مطبها، کارخانههای صنعتی و تولیدی، مراکز آموزشی، خانه سالمندان، مراکز اصلاح و تربیت و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است. این امر به طراحان امکان می دهد تا از شیوه های کنونی که ضرایب اطمینان انتشار پارگی، تنوع مصالح، بارگذاری و غیره را در یکدیگر ضرب می کنند، فاصله بگیرند. بهطوریکه رنگهای تیره در سطوح فوقانی قرار بگیرند. هر آنچه که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد از سیمان و گچ و میلگرد تا لوله و شیرآلات و روشنایی و کالاهای دکوراسیون داخلی را در وب سایت صنعت ساختمان خواهید یافت . کانوپی های چادری یکی از قدیمی ترین فرم های ساخت سرپناه می باشند و برای هزاران سال به عنوان فرم های سنتی در ساخت و سازها مورد استفاده قرار گرفته اند.

در مراکز آموزش و مهد کودک ها از رنگها برای ایجاد حس نشاط و یادگیری بیشتر استفاده میشود. این پروسه اعمال تنش حدودا یک ماه برای نصب تمام کانوپی ها به طول انجامید. بنابراین روش استاندارد برای طراحی سازه های چادری استفاده از رویکرد تنش مجاز می باشد. فرم یابی باید به طور هم زمان با طراحی معماری پیش برود. به این معنی که اتاقهای دیوارکشی شده اکنون دارای فضای مشابهی هستند، حتی اگر از لحاظ عملکرد با هم متفاوت باشند. این باید اصلی ترین رنگی باشد که با نگاهی گذرا به اتاق میبینید. بهعنوانمثال، رنگ مکمل به زرد بنفش است که ترکیبی از آبی و قرمز است. قرمز، نارنجی و زرد نمونه ای از این رنگها هستند. نارنجی: از ترکیب رنگ زرد و قرمز به دست میآید. این طرح به طور طبیعی شامل یک رنگ گرم و سرد میشود. در این طرح از سه رنگ مجاور یکدیگر استفاده می شود. استفاده از یک رنگ اصلی با سه رنگ فرعی یکی از راههای ایجاد هماهنگی در طرح رنگ تترادیک است. این طرح رنگ نیز شامل سه رنگ است. هنگام استفاده از این رنگها، میتوان با تغییر مقدار و اشباع رنگ، طرحی سهبعدی ایجاد کرد.

بنابراین طرح های کنونی با استفاده از این روش آنالیز لزوما محافظه کارانه خواهند بود. استفاده از داده های مفصل و مناسب تست دو محوره در آنالیز سازه های چادری می تواند دقت و ضریب اطمینان در محاسبات جابه جایی و تنش پارچه را افزایش دهد. در این طرح باید به اشباع رنگهایی که انتخاب میکنید دقت کنید. اگر دوست دارید ارتفاع فضا کمتر به نظر برسد یا کانون توجه را ارتفاع قرار دهید، پس تمام سطوح را نصفه رنگ آمیزی کنید. ماکزیمم طول پارگی مجاز معمولا ۴۰ میلی متر در نظر گرفته می شود. در این صورت شما هنوز هم از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ پیروی میکنید، اما به جای استفاده از رنگهای غیر مرتبط، از طیفهای مختلف یک رنگ استفاده میکنید. برای هر کانوپی در پارک دالتون، پانل های پارچه ای در ابتدا برش خورده، سپس جوش داده شده و به صورت یک واحد به سایت پروژه منتقل شدند. پارچه به قاب متصل می گردد و سپس بارگذاری مورب برای اعمال تنش برشی خالص به قطعه پارچه صورت می گیرد. ⦁ حرکات شدید پارچه ای که تنش به آن وارد می شود می تواند سرو صدای زیادی ایجاد کرده و در نهایت منجر به آسیب دیدگی پارچه و جزییات لبه های آن در اثر خستگی گردد.

هدف استفاده از رنگ ثانویه ایجاد کنتراست با رنگ اصلی است تا فضا روشن شود. ترکیب نارنجی همراه با رنگ آبی، اعتماد را منتقل میکند. آبی: احساس مثبت بودن، اعتماد به نفس و امنیت را منتقل میکند. نارنجی خلاقیت، سرخوشی و اشتیاق را ایجاد میکند. همچنین میتواند حجمهای مشخص و جزئیات سازه را نشان دهد یا از لحاظ بصری جنبههای خاصی از فضا را نمایان کند. این روش میتواند یک طرح رنگی کامل و غنی ایجاد کند. این رویکرد همچنین اطلاعات بارگذاری دقیق تری را برای سازه فولادی نگه دارنده و جزییات تکیه گاهی تولید می کند. بهطور مثال سبز رنگ اصلی و رنگ قرمز، مکمل این رنگ است. یکی از محبوبترین رنگهای خنثی سیاه و سفید تکرنگ است. رنگ یک عنصر جداییناپذیر از زندگی ما است. در پروژه های بیمارستانی یا حوزه بهداشت، از رنگها به عنوان یک عنصر مکمل برای توان بخشی بیماران استفاده میشود. در پروژههای تفریحی و رفاهی از رنگها برای حس آرامش، اشتیاق و سر خوشی استفاده میشود. استفاده از رنگ تیره برای سقف سبب میشود فضا کوچک تر به نظر برسد. زرد: خوش بینی، کنجکاوی، خوشرویی و فضای روشنتر را به تصویر میکشد. رنگهای خنثی اغلب به رنگهای بژ، خاکستری یا کرم طبقه بندی میشوند.

آنالیز بار باد و برف اعمال شده بر سازه – به همراه تجربه طراح – سطح پیش تنیدگی مورد نیاز برای حفظ نیروی کششی در غشا را تعیین می کند. معایب پارچه های پلی استر با روکش پی وی سی در مقایسه با پارچه های فایبرگلاس با روکش پی تی اف ای شامل میزان بالای خزش – که می تواند نیاز به اعمال مجدد نیروی کششی را به دنبال داشته باشد- مقاومت پایین در برابر جمع شدن گرد و غبار و دوام و طول عمر کوتاه تر پارچه می شود. در کنار شما هستیم از صفر تا صد پروژهای ساختمانی . قانون ۶۰-۳۰-۱۰ در واقع تجزیه و تحلیل میزان هر رنگ، بافت یا الگوی مورد نیاز در اتاق انتخابی شما است. در گذشته تحقیقات بسیاری بر روی سازه های غشایی با استفاده از حباب صابون برای دستیابی به سطوح مینیمال صورت گرفته است، پروسه ای که با عنوان فرم یابی شناخته می شود. از آنالیز دقیق رفتار برشی پارچه عموما چشم پوشی می شود؛ مقدار سختی برشی معمولا پایین فرض شده و به صورت مجزا بدون توجه به رفتار تنشی- کرنشی و به صورت الاستیک و خطی در نظر گرفته می شود.

۱۰٪ رنگ فرعی مربوط به لوازم جانبی است که شامل کوسن، تابلوی نقاشی، شمع و اشیا کوچک دیگر است. یکی از محبوبترین روشهای طراحی در چند دهه اخیر، استفاده از یک پلان مشابه برای فضاهای عمومی در خانه است. استفاده از رنگهای مشابه می تواند بسیار آرامش بخش باشد. رنگهای سبز، آبی و آبی فیروزهای رنگهای مشابه هستند. یک طرح رنگ سه گانه میتواند شامل سبز، بنفش و نارنجی باشد. رنگ خنثی میتواند به طور یکپارچه با طرح شما ترکیب شود و برای استراحت بصری در اتاق خواب استفاده شود. این اطلاعات در زمینه مواد و مصالح با توجه به نتایج تست دو محوره نمونه هایی از هر رول پارچه مشخص می گردد. اگر در زمینه مصالح ساختمان مشغول به کار می باشید و می خواهید حوزه کاری خود را گسترش دهید می بایست حتما به استراتژی تبلیغات اینترنتی در صنعت ساختمان بسیار توجه داشته باشید زیرا امروزه تبلیغات ساختمانی می تواند به طور چشمگیری باعث پیشرفت کاری گردد.

رنگ آمیزی دیوارهای جانبی باعث میشود، فضا کوچک تر به نظر برسد. سبز: باعث ایجاد حس آرامش و رفاه میشود. اگر میخواهید دکوراسیون آرامش بخشی داشته باشید، می توانید به جای اینکه از رنگ های متنوع استفاده کنید تنها یک رنگ را انتخاب کنید. همچنین میتوانید از این ایده برای ایجاد یک رابطه بصری در کل خانه یا در یک اتاق مستقل استفاده کنید. از کجا میدانید هر رنگ در اتاق شما چقدر تاثیرگذار است؟ هارمونی این طرح مخصوصاََ درصورت استفاده از رنگهای کمرنگ، بسیار زیبا و چشم نواز است. استفاده از این طرح رنگ می تواند با کنتراست بالا بسیار جذاب باشد. برای بخش های مسطح تر سقف (به عنوان مثال، میان مخروط ها بر روی کانوپی اصلی) بسیار حیاتی خواهد بود که اطمینان حاصل شود پارچه فرم خود را حفظ خواهد کرد و حوضچه ای ناشی از آب باران یا آب شدن برف ایجاد نمی گردد. رنگهای سبز و قرمز، رنگهای اصلی هستند که یکی از رنگها گرم و دیگری سرد است. این یک طرح با سه رنگ است که با فواصل مساوی در اطراف چرخ رنگ قرار دارند.

پارچه پلی استر با روکش پی وی سی انعطاف پذیرتر می باشد و احتمال این که چین و چروک در آن ایجاد گردد بسیار کمتر است. پانل ها متعاقبا در محیطی کنترل شده به یکدیگر جوش داده می شوند تا کانوپی تکمیل شده ایجاد گردد و برای حمل به سایت و نصب آماده شود. در این بخش ها بهترین برند ها ، مناسب ترین قیمت ها همراه با تخفیف های ویژه شرکت های ساختمانی و تولیدی را به شما معرفی می کنیم. چگونه از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده کنیم؟ یک طراح داخلی میتواند به شما برای دستیابی به این قانون طلایی به شما کمک کند. استفاده از این روش می تواند بهترین انتخاب برای طراحی داخلی فضای شما باشد. رنگ از طراحی و معماری جدا نیست. سپس لبه های کانوپی از طریق بست های صفحه ای یا ترکیب مفصل- پیچ تنظیم دو طرفه- مفصل به سازه فولادی متصل می شود (تصویر ۱۰)، در این زمان میله هایی که دیرک های معلق را نگه می داشتند و قبل از کانوپی نصب شده بودند از جرثقیل جدا می شوند. دو کانوپی از چهار دیرک شیبدار (تصاویر ۴ و ۵) و دو کانوپی دیگر از دیرک های مستقیم استفاده می کنند (تصویر ۶). کانوپی ورودی در ابعاد تقریبی ۱۶ متر در ۱۸ متر از یک مخروط تشکیل شده است که توسط یک دیرک مرکزی معلق و شیبدار نگه داشته می شود (تصویر۹).

درواقع رنگ میتواند انسجام را در فضاهای چند منظوره ایجاد کند. داشتن چهار رنگ برای طراحی میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. نیاز به ثابت نگه داشتن میزان پیش تنیدگی در طول عمر سازه مسئله ای بزرگ در طراحی و نصب سازه های چادری است. اصولاً میتوانید برای جادارتر و بزرگ تر نشان دادن یک آپارتمان، رنگ سفید را برای دیوارها انتخاب کنید و برای ایجاد تفاوت خاص در اتاق، رنگ سیاه را انتخاب کنید. ۶۰٪ رنگ اصلی شامل دیوارها، وسایل بزرگ (مانند مبل یا تختخواب)، فرش، کابینت یا دیوار پوش خواهد بود. در صورتی که رنگ دیوار و سقف مرکزی یکسان باشد، فضا گستردهتر بهنظر میرسد. اگر رنگ دیوار مرکزی متضاد با بقیه دیوارها باشد، فضا کوچیکتر، در حالی که اگر رنگ همه دیوارها یکسان باشد، فضای بزرگتر از حد واقعی به نظر میرسد. اغلب در فضاهای تجاری مانند آژانسهای هواپیمایی، بانکها، دفاتر و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد. به طور مكرر در فضاهای تجاری یا رستورانها برای جلب توجه عابرین پیاده مورد استفاده قرار میگیرد. رنگهای خنثی همیشه میتوانند رنگ اصلی طراحی در این فضاها باشند. سازه های چادری طوری طراحی می شوند که پارگی حتی در اثر بار باد و برف گسترش پیدا نکند.

ضرایب مربوط به تنوع مواد و مصالح، صحت ویژگی های تعریف شده برای مصالح، تغییرات بارگذاری، فرسایش محیطی (ناشی از اشعه فرابنفش، بارگذاری متناوب، دمای بالا، خزش، رطوبت و آلودگی)، عدم قطعیت در میزان بارگذاری و انتشار پارگی با هم ترکیب شده و در نظر گرفتن ضرایب اطمینان بزرگی را برای این سازه ها لازم می سازد. این گونه بیان می شود که یک نمونه پارچه ای می تواند به صورت مکانیکی کنترل شده و بارگذاری شود تا در تست دو محوره میزان دلخواهی از تنش مستقیم به آن وارد گردد و سپس به یک دستگاه تست برشی مانند آن چه Culpin طراحی کرده است متصل گردد تا مقاومت برشی از این طریق با مقدار مشخص تنش های مستقیم به دقت اندازه گیری شود. پس هدف استفاده از رنگ در طراحی یک فضای معماری فقط به دکوراسیون آن بر نمیگردد، بلکه طراح رنگ وظیفه تحریک بینایی و پردازش آن برای ایجاد بهترین امکانات رفاهی را دارد. علاوه بر رنگ شناسی در معماری نور یکی از فاکتورهای مهم دیگر است که به همراه جنبههایی مانند ساختار، نظم فضایی، مواد، رنگ و غیره موردتوجه قرار میگیرد. رنگ شناسی در معماری بسیار حائز اهمیت است و تأثیر عمیقی بر احساس انسان دارد. مصالح ساختمانی الزاما اساس هر پروژه ساختمانی محسوب می شود در این سامانه جامع شما می توانید از کوچکترین کالاها تا کالاهای بزرگ ساختمانی و تکنولوژی های نوین و پیمانکاران را بر اساس نیازمندیهای صنعت ساختمان پیدا کنید .

در پروژه های شهری، گاهی اوقات از رنگها برای بازگرداندن نشاط و نوسازی فضاهای و بافتهای فرسوده استفاده میشود. روش دیگر برای ایجاد یک طرح تترادیک دلپذیر استفاده از چهار رنگ سرد است. این طرحی است که در آن از دو مجموعه رنگهای مکمل استفاده میشود. ⦁ جمع شدن آب باران در این قسمت ها می تواند باری بیش از حد توان سازه به آن وارد کرده و باعث فروریختن آن گردد. در ابتدا یک رنگ و سپس رنگ های مکمل دو طرف آن انتخاب میشوند. در این طرح بهطورمعمول یک رنگ غالب وجود دارد که بیشتر از دیگر رنگها مورد استفاده قرار میگیرد. تست برشی دقیق میزان تغییر شکل برشی که در یک پارچه معین پیش از زاویه lock-up اتفاق خواهد افتاد را مشخص می کند و بنابراین چین خوردگی اتفاق می افتد. این رنگ اغلب در محیط های مانند ادارات، استودیوها و مدارس استفاده میشود. قرمز: این رنگ انرژی، هیجان، انگیزه را نشان می دهد؛ بنابراین، به طور منظم در فضاهای تجاری، مانند فروشگاهها یا فست فودها مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا میل و اشتیاق مصرف کننده را زیاد میکند. در قلب تئوری رنگها این یک طرح محبوب با دو رنگ مکمل است که روی چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند.

به دلیل اینکه افراد در زمان طولانی در ارتباط با فضا و در معرض تابشهای منعکسشده از رنگها قرار دارند، نور تأثیری عمیق بر روحیه آنها میگذارد و عنصری مهم در معماری است. همواره باید ارتباطی تنگاتنگ میان معماران و مهندسین وجود داشته باشد به دلیل این که فرم های قابل اجرای سازه چادری به وسیله شرایط تکیه گاهی خود محدود می شوند. بنابراین میزان انحنای مورد نیاز نوع پارچه قابل استفاده را بر اساس زاویه lock-up تعیین می کند. اگرچه در شرایط آب و هوایی ساکن، دستیابی به سطح قابل قبولی از خزش ممکن است مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد. صنعت ساختمان اولین سایت تخصصی نیازمندیهای مصالح ساختمان در ایران می باشد این گروه در سال 1386 فعالیت خود را در زمینه آگهی رایگان و مقالات و نمایشگاه های صنعت ساختمان و نیازمندیهای صنعت ساختمان و تبلیغات ساختمان شروع کرد . در این سایت شما می توانید آگهی رایگان محصولات و شرکتهایی که در زمینه ساختمان فعالیت می کنند را ثبت نمایید. در این مرحله از شروع کار بوجه تبلیغات بسیار کم است و برای صرفه جویی هر چه بیش تر در هزینه ها گذاشتن آگهی رایگان در سایت های مختلف سبب می شود که شما به خوبی بتوانید این روند را کنترل کرده و بهترین ها را خلق نمایید.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان