صفر تا صد صنعت ساختمان سازی در ایران

او در برج Turning Torso از پیچش بدن انسان و در موزه علوم و هنر شهر والنسیا از انواع فرمهای طبیعی مانند چشم انسان ایده گرفته است. در ابتدای مسیر طراحی معماری، کاملا طبیعی و مفید است که از آثار معماران معروف جهان الگوبرداری کنید. خانهها و ویلاهایی که آلتو طراحی میکرد گرم و دلنشین بودند و در آنها از مصالح طبیعی استفاده فراوانی میشد. آیین نامه ها با امور مالی کشور ارتباط مستقیم دارند زیرا آنها تعیین کننده نوع و میزان مصالح مورد نیاز ساختمان سازی هستند. البته برای اینکه بتوان صنعت ساختمان سازی در ایران را به طرف پیشرفت سوق داد، نه تنها در بحث آیین نامه ها و روش طراحی بلکه در مبحث انتخاب مجری و کیفیت مصالح نیز باید توجه ویژه اعمال کرد. ولی اتفاقی که به هنگام اجرای طرح به وجود می آید با معیارهای طرح همخوانی ندارد و یک مجری طرح بی صلاحیت به جای استفاده از مصالح خواسته شده در طرح، از مصالح بی کیفیت مثل تیرچه های پیش ساخته در کارگاه های غیر استاندارد، آهن متفرقه و بتن غیر استاندارد استفاده می کند. این لایه بتن، بار وارده از سازه را تحمل می کند و اجازه نشست کردن ساختمان را نمی دهد.

کازویو سجیما معمار ژاپنی دومین معمار زن است که توانسته پس از زاها حدید جایزه پریتزکر را از آن خود کند. کارخانه ما میتواند روزانه ۱۰۰۰ متر اسپیس طراحی و تولید کند و نیاز تمامی مشتریان مشتریان به انواع گوناگون این سازه را برطرف سازد. فرقی نمیکند که سازه شما چه اندازهای دارد با توجه به ظرفیت تولید بالای شرکت ما، شما میتوانید هر اندازه اسپیس که میخواهید را خریداری و یا اجاره کنید و از آن بهره ببرید. برای اینکه این صنعت در ایران با استاندارد های روز دنیا پیشرفت کند باید ابتدا بتواند مشکلات و موانعی زیادی را از میان بردارد. اما آیا صنعت ساختمان سازی در ایران با معیارهای روز دنیا برابر است؟ هر دوی این اسکلت ها اگر با توجه به معیارها و استانداردهای روز دنیا اجرا شوند ایمنی خوبی برای کل سازه به وجود می آورند. به همین جهت داشتن یک دانش کلی از نحوه ساختن یک سازه کمک می کند تا افراد سودجو نتوانند از هر فرصتی برای صرف هزینه اضافی استفاده کنند. مجری طرح برای اینکه بتواند بیشترین سود را از ساختمان ببرد مصالح و آهن آلات بی کیفیت و ارزان با قیمت میلگرد پایین را برای کل ساختمان برآورد می کند. مهندس طراح یک ساختمان را با فرض قرار دادن مصالح استاندارد طراحی می کند.

کنزو تانگه از معماران مشهور ژاپنی قرن بیستم است که به خوبی توانست سبک هنری ژاپنی را در معماری مدرن تلفیق کند و آثار مهمی را در سراسر جهان طراحی کند. دانستن مسائل موجود در این صنعت به ایجاد درک بهتر از صنعت ساختمان سازی در کشورمان کمک می کند. بدین صورت که ارتفاع بلندترین و کوتاهترین دیوارها مشخص و با گچ و ماله مسطح می شوند. برای ساخت این دیوارها انرژی زیادی صرف نشده و محیط زیست نیز آلوده نمی شود؛ ضمن اینکه دیوارهای پیش ساخته صرفه اقتصادی بهتری هم نسبت به آجر دارند. البته دیوارهای پیش ساخته هم از استحکام بیشتری برخوردار هستند و هم عایق صوتی و حرارتی بهتری نسبت به آجر به شمار میروند. این کار نیز یا با استفاده از آجر و یا با استفاده از دیوارهای پیش ساخته اجرا می شود. برج یا آسمان خراش نیز به آن دسته از ساختمان های بسیار بسیار بلند که بالای پنجاه طبقه باشند گفته می شود. به طور کل فرایند ساخت یک سازه بسیار پیچیده، پر هزینه و نیازمند دقت و محاسبات صحیح است. در این مرحله داخل گود را به لایه ده الی پانزده سانتیمتری از بتن مگر پر می کنند.

در ایران برای طراحی ساختمان از نرم افزارهای غیر استاندارد و با درصد خطای بالا بهره می گیرند. شهروندان گروه اول انتظار دارند تا ساختمانی برای آنها ساخته شود که از نظر کیفیت، ایمنی، ایستایی و مقاومت دارای استاندارد بالا باشد. صنعت ساختمان سازی در ایران باید بتواند به حقوق هر دو گروه از شهروندان احترام بگذارد. قبل از هر گونه اقدام، بهتر است که شما با کارشناسان و پشتیبانان سایت ما در تماس باشید تا بتوانید راحتتر به انتخاب محصول مورد نیاز خودتان بپردازید. روزانه میلیون ها ساختمان در ایران ساخته می شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. مقالات ساختمانی زیادی راجع به صنعت ساختمان سازی و مشکلات مربوط به آن در ایران نوشته شده است. لازم است تغییراتی در آن ایجاد شود و آیین نامه های آن منطبق با شرایط خود ایران نوشته شوند. یورن اوتزان معمار دانمارکی از معماران بزرگ نیمه دوم قرن بیستم است که در کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند درس معماری خوانده و کار خود را از در دفتر آلوار آلتو شروع کرده است. آلوار آلتو معمار فنلادی یکی از معماران پرکار و تاثیرگذار معاصر است.

لازم به ذکر است که در طول فرایند ساختمان سازی به کارگران زیادی نیاز است و مصالح زیادی به خصوص آهن آلات مصرف می شوند تا یک سازه به شکل نهایی سایت dr-architecture خود درآید. او در طراحی ساختمانهای بلندمرتبه از مصالح مدرن مانند فولاد و شیشه استاد بود و سبک طراحی او به سرعت در سراسر جهان رواج پیدا کرد. اوتزان معمار ساختمانهای شاخص جهان مانند ساختمان اپرای بزرگ شهر سیدنی است. این معمار عراقیالاصل به طراحی ساختمانهای متفاوت و حتی عجیب و غریب معروف است. نام شرکت آنها به سازههای چشمگیری مانند ورزشگاه آشیانه پرنده پکن و ورزشگاه فوتبال آلیانز شهر مونیخ گره خورده است و پروژههای بلندپروازانه بسیاری در سراسر جهان از این دو معمار برجسته به سرانجام رسیده است. ژان نوول معمار فرانسوی برجسته شهرت خود را مدیون طرح بینظیرش برای رقابت بر سر طراحی موسسه فرهنگی جهان عرب است. او معمار شاخص سبک بایوتک است که از الگوهای طبیعی برای طراحی فرم و سازه ساختمانهایش ایده میگیرد.

۳۰ نفر از معماران برتر جهان معاصر را بر اساس آثار ماندگار، تاثیرگذاری بر زندگی جوامع شهری، نظریهپرداز و صاحب سبک بودن و کسب جوایز معتبر معماری انتخاب کردهایم. جواب این پاسخ را شاید بتوان در لابلای بررسی تمام جوانب این صنعت در ایران پیدا کرد. شاید نمونه بارز ایرادات صنعت ساختمان سازی در بخش نازک کاری، زلزله کرمانشاه باشد که علیرغم برجای ماندن اسکلت بسیاری از ساختمان ها شاهد فروریختن دیوارها و تلفات جانی بودیم. شاید شنیدن این نکته که اسپیس ها میتوانند برای ساخت سوله نیز گزینه مناسبی باشند کمی دور از ذهن و عجیب باشد. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام شرکت ما یعنی اسپیس سازان مراجعه فرمایید. از این جهت لازم است یک دانش درست از قیمت آهن آلات آن هم از طریق مرجع معتبری مانند سایت مرکز آهن کسب شود. موفقیت در معماری و تبدیل شدن به یک معمار حرفهای نیازمند مهارتآموزی و کسب دانش و تجربه فراوانی است.

گچ کاری روشی سنتی تر است و امکان ایجاد طرح های زیبا روی سقف را ایجاد می کند. در این مرحله از نازککاری روی دیوارها با مخلوطی از گچ و خاک رس پوشانده میشود تا برای گچکاری آماده شوند. گچکاری یا همان سفیدکاری هم با مسطح کردن گچ روی دیوارها انجام میپذیرد و بعد کاملا کشتهکشی شده تا برای رنگ آمیزی مشکلی به وجود نیاید. این کار برای تراز کردن دیوارها انجام می شود. اجرای این مرحله نیز به استحکام اسکلت ساختمان در آینده کمک به سزایی می کند؛ برای همین باید با دقت و درست انجام شود. بعد از تکمیل سقف هم نمای ساختمان به عنوان آخرین مرحله ساخت و ساز اجرا می گردد و بعد از تمیز کردن محل، ساختمان آماده به مالک آن تحویل داده می شود. زاها حدید طراح و ایدهپردازی توانا بود و مجموعهی از اسکیسهای او به عنوان کتاب ارائه شده است. فاستر توجه بسیاری به معماری سبز و پایدار دارد و چندین اثر او از جمله برج هرست نیویورک، نشان LEED را از سازمان ساختمان سبز آمریکا دریافت کردهاند.

خانواده لویی کان از استونی به فیلادلفیای امریکا مهاجرت کردهاند و او کار خود را در امریکا شروع کرد. به بحث نازک کاری هم که برسیم وضع بدتر خود را نشان می دهد. بعد از اجرای کاشی ها و خشک شدن کامل، آنها را با سیمان سفید بندکشی می کنند. در صنعت ساختمان سازی کارها به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. مهمترین بخش ساختمان سازی که در مقالات ساختمانی زیاد راجع به آن بحث شده نقشه کشی است زیرا در این بخش قسمت های مختلف ساختمان مثل متراژ، زیربنا، تعداد اتاق ها، تعداد طبقات، نوع کاربری و غیره نشان داده شده و آینده کاری یک ساختمان به تصویر کشیده می شود. ساختمان در واقع سازه ای است که از مصالحی همچون آجر، سنگ، بتن، آهن و غیره ساخته می شود و میتواند فضا را به دو قسمت درون و بیرون تقسیم کند. متاسفانه باید گفت که ایران برای صنعت ساختمان سازی آیین نامه به خصوصی ارائه نداده است و برای ساخت و ساز از آیین نامه های کانادا، نیوزیلند، آمریکا و غیره که کشورهای صنعتی و بزرگی هستند استفاده می کند.

عمق گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و میزان بار وارده بر پی ساختمان تعیین می شود. هر گونه اشتباه در انجام محاسبات برای گودبرداری نه تنها برای ساختمان و ساکنین آن در آینده، بلکه برای ساختمان های مجاور نیز خطرآفرین خواهد بود. در این مرحله نیز لازم است کاشی ها تراز شوند که این کار با شاقول انجام می شود. بعد از تکمیل مرحله آرماتوربندی فونداسیون نوبت به قالب بندی و سپس بتن ریزی میرسد. بعد از صدور پروانه نوبت به انتخاب پیمانکار مناسب و عقد قرارداد میرسد. یکی از مهمترین تفاوت های این دو اسکلت در قیمت و هزینه آنهاست و از آنجا که قیمت آهن از بتن بیشتر است بنابراین اسکلت بتنی برای سازندگان اقتصادی تر به نظر میرسد. آنها آیین نامه های خود را براساس ثروت و دارایی خود تنظیم می کنند، بنابراین این آیین نامه ها برای کشوری که درآمد سالانه پایینی دارد مناسب نیستند. بنابراین باید اینگونه گفت که در حوزه طراحی، نه بخش آیین نامه ها و نه روش طراحی با شرایط جامعه کشورمان متناسب نیست و همین امر باعث می شود که صنعت ساختمان سازی در ایران پیشرفت چندانی نداشته باشد.

مقالات ساختمانی که در حوزه صنعت ساختمان سازی در ایران نوشته شده اند ثابت می کنند که این صنعت بسیار جای پیشرفت دارد. این مراحل با وجود کوچک بودن اما بسیار برای ساختمان مهم هستند و هر گونه خطا و نقص در اجرای آنها ایمنی سازه را پایین می آورد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انجام هرگونه تخلف، شهرداری شما را ملزم به پرداخت جریمه نقدی می کند و اگر تخلف خیلی شدید باشد امکان باطل شدن پروانه ساخت یا دستور تخریب بخش تخلف شده ساختمان از طرف شهرداری وجود دارد. محاسبات این کار آنقدر مهم است که فقط مهندس سازه قادر به انجام آن است. این آرماتوربندی در این بخش بسیار حیاتی و مهم است زیرا کل ساختمان قرار است بر روی آن بنا نهاده شود پس باید با دقت و ظرافت انجام گیرد. از درسهای مهم برای هر دانشجوی معماری شناخت طرز تفکر و آثار مهم معماران معروف جهان است. در این مطلب شما را با معروف ترین معماران جهان و آثارشان آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا صفر تا صد ساختمان سازی را آموزش ببینید. در ادامه بعد از تعریف اینکه ساختمان چیست به بررسی همه جوانب موجود در این صنعت خواهیم پرداخت.

ساختمان سازی صنعتی روبه رشد در ایران است. برای همین است که در ایران اکثر ساختمان های احداث شده زیر حد استاندارد و معیارهای ساخت و ساز هستند. در همین راستا مراکز معتبری همچون سایت مرکز آهن شکل گرفتند تا با ارائه آهن آلات استاندارد به ارتقاء کیفیت ساخت و ساز کمک کنند. مواردی از این قبیل منجر به ساخت سازه های ضعیف و بی کیفیت می شوند. بهتر است شخص مطمئنی برای این کار انتخاب شود چراکه انتخاب پیمانکار بی کفایت میتواند باعث افزایش هزینه های اضافی و ساخت یک سازه ضعیف شود. با توجه به این مطلب، استفاده از آیین نامه های کشورهای دیگر بدون در نظر گرفتن مسائل مالی، منجر به ساخت سازه های گران و بی کیفیت خواهد شد. اگر به دنبال ساخت انبار های موقت و دائم هستید و میخواهید که از یک محصول با کیفیت و مقاوم و در عین حال ارزان بهره ببرید، استفاده از خدمات این سازه برای شما گزینهای مناسب و کاربردی میباشد. اما با توجه به مقاومت بالای این سازه، میتوان از آن برای ساخت سوله های موقت و دائم نیز بهره برد.

چهار مورد اصلی در این صنعت از مقالات استخراج شده است که در ادامه آنها را بررسی می کنیم. از آنجا که مصالح مورد استفاده برای برخی عملیات نماسازی میلگرد است، برای پایین آوردن هزینه ها قیمت میلگرد را محاسبه و سعی می کنند از انواع بی کیفیت آنها استفاده کنند و با اضافه شدن احجام سنگین در نما سبب ایجاد مشکلات حاد و گاها خطرناکی در ساختمان سازی می شوند. تادائو آندو به استفاده بهینه از بتن نمایان در ساختمانهایش مشهور است؛ او به جای تنوع مصالح بر فضای خالی بین احجام ساختمانی توجه دارد و یکپارچگی سطوح بتنی به فضاسازی شاعرانه آثار او کمک زیادی کردهاند. بعد از آن بتن ریزی درون قالب ها صورت می گیرد و تا زمان خشک شدن باید قالب ها در جای خود ثابت بمانند. ابتدا با استفاده از قالب های چوبی محلی که باید بتن ریزی شود را قالب بندی می کنند. برخی متخصصان در این صنعت ساختمان ها را از نظر ارتفاع آنها دسته بندی می کنند. بعد از خشک شدن، کف خانه را با موزاییک، کاشی یا هر چیز دیگری می پوشانند و سپس آب بندی می کنند تا از استحکام آن مطمئن شوند.

صنعت ساختمان سازی و بازار مسکن از پر رونق ترین صنایع جهان است. اکثر مردم به دلیل سود دهی بالای این بازار اقدام به ساخت و ساز از یک طبقه تا چند طبقه می کنند. قالب ها باید چرب شده باشند تا به بتن نچسبند. از طرف دیگر در حین ساخت و ساز باید توجه داشت که شهروندانی نیز وجود دارند که در پروژه نفعی ندارند ولی به طور غیرمستقیم تحت تاثیر سازه قرار می گیرند. پیشتر برای شما گفتیم که این سازه در انواع گوناگون و متفاوتی وجود دارد و میتواند برای ساخت محصولات گوناگون استفاده شود. طراحی داخلی مینیمال و استفاده از متریالهای جدید از جمله شیشه، استیل و کریستال از شاخصههای آثار جانسون است. موزه گوگنهایم بیلبائو معروفترین اثر فرانک گهری و یکی از مهمترین آثار معماری معاصر است. لازم است بدانید که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در ایران و در سال ۱۳۷۷، به ساختمان هایی که بالای شش طبقه داشته باشند ساختمان بلند مرتبه اطلاق می شود.

ساختمان به عنوان یک سرپناه محلی برای سکونت و زندگی، کار یا هر هدف دیگری ساخته می شود. به عنوان مثال اگر ارتفاع و بلندی یک ساختمان از حد مشخصی که شهرسازی تعیین کرده بلندتر باشد، به آن ساختمان بلند مرتبه می گویند. طبق همین مصوبه به ساختمان های بلند بزرگ و دارای قدمت تاریخی نیز عمارت می گویند. برای شروع اسکلت ابتدا ستون هایی که بیشترین وزن را تحمل می کنند یعنی ستون های میانی ساخته می شوند. قبل از اقدام به تهیه نقشه ابتدا باید مدارک زمین را به شهرداری بفرستید تا آنها را تایید و یک دستور تهیه نقشه برای شما تعیین کند که شما با توجه به آن موظف هستید نقشه خود را طراحی کنید. بعد از آن، نقشه باید مجددا به شهرداری فرستاده شود و بعد از تایید نهایی یک پروانه ساخت که همان شناسنامه ساختمان است را برای شما صادر می کند. نوول جوایز معماری بسیاری از جمله جایزه پریتزکر سال ۲۰۰۸ را از آن خود کرده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان