سابقه ایرانی ها در ساخت حرم امام حسین (ع) | این عرض ارادت ایرانیان

نامجو بیان کرد: این عرض ارادت ایرانیان طی یک هزارسال ادامه داشت به طوری که بسیاری از بناهای کنونی عتبات، یادگار ارزشمندی از فرهنگ، هنر و معماری ایرانی اسلامی است.

– جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اجرای سه طرح بزرگ توسعه حرم ها در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین به همت مهندسان، کارگران، استادکاران و هنرمندان ایرانی، گفت: سابقه ایرانیان در ساخت بارگاه ائمه (ع) در عتبات عالیات به یک هزار سال می رسد.

کلید واژه ها: توسعه و بازسازی عتبات – بازسازی عتبات عالیات – ایرانی – عتبات عالیات – امام حسین – بازسازی عتبات – حرم امام حسین – ایرانیان – توسعه – عتبات – معماری ایرانی اسلامی – عالیات – توسعه حرم امام حسین – حرم امام – حرم امام حسین (ع) – بازسازی – ایرانی اسلامی – معماری ایرانی – نخستین – هزار – ستاد – حسین – امام – ساخت – امام حسین (ع) – روابط عمومی – سابقه – ایرانی ها – هنرمندان – اجرا


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64536429/%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%28%D8%B9%29 او ادامه داد: هم اکنون هنرمندان، استادکاران، کارگران و مهندسان ایرانی سه طرح بزرگ توسعه را در حرم های امام علی (ع) در نجف، حرم سیدالشهدا (ع) در کربلا و حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین عراق در دست اجرا دارند.

او اضافه کرد: در کربلا نیز فاز نخست از طرح جامع توسعه حرم امام حسین (ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب (س) با زیربنای 135هزارمترمربع در مرحله نازک کاری و اجرای نما و تاسیات قرار دارد.

نامجو به سومین طرح توسعه در حال اجرا در عتبات اشاره کرد و افزود: طرح توسعه زیر سطحی حرم مطهر امامین جوادین (ع) مزین به نام صحن امام محمد باقر (ع) با بیش از پنج هزارمترمربع وسعت، با کاربری زیارتی و خدماتی نیز در شهر کاظمین در حال اجراست.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازروابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، مجید نامجو اظهار کرد: براساس شواهد تاریخی، عضدالدوله دیلمی در سال 371 هجری قمری، بنا و حرم بزرگ و با شکوهی برای امام حسین (ع) ساخت و قسمت های زیادی از بنا را تجدید کرد.

این عرض ارادت ایرانیان طی یک هزارسال ادامه داشت به طوری که بسیاری از بناهای کنونی عتبات، یادگار ارزشمندی از فرهنگ، هنر و معماری ایرانی اسلامی است.

او با بیان این که نخستین طرح توسعه حرم امام حسین (ع) را ایرانیان در عصر آل بویه اجرا کردند، گفت: عضد الدوله تقریبا هزار سال پیش برای نخستین بار، در هر چهار سمت حرم امام حسین(ع)، رواق ها و شبستان هایی ساخت و قبه و رواق ها را به زیبایی تزیین کرد.

جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات با بیان این که اجرای این طرح ها با کمک های مردمی، نذورات و صدقه جاریه درحال انجام است، یادآور شد: پروژه توسعه حرم امام علی (ع) مزین به نام صحن و شبشستان حضرت زهرا (س) که بزرگترین طرح عمرانی در حال ساخت جهان اسلام به شمار می رود با زیربنای بیش از 220 هزارمتر مربع تقریبا تمام شده و بسیاری از بخش های آن تحویل مسؤولان عتبه علوی شده است.

توسط فرمانفرمائیان

فرمانفرمائیان